Toyota vil til månen


Toyota skal lage en hydrogenbil som ikke bare er helt ut av en annen verden ‒ den skal faktisk til en annen verden.

Hva i alle dager har Toyota funnet på nå? De skal faktisk lage en måne-rover, altså et kjøretøy som skal rulle rundt på månen.

Nei, det er ikke en tidlig aprilsnarr eller noe slikt.

Verdens største bilmerke har nemlig inngått en kontrakt med Japans nasjonale romforskningsorganisasjon JAXA om å levere en rover designet for kjøre rundt på månen.

‒ Bilindustrien har lenge drevet business med «hjemlandet» i bakhodet, sier Toyota-president Akio Toyoda.

‒ Men fra nå av, med tanke på de globale klimautfordringene, må vi nå tenke på konseptet «hjemplaneten», der vi alle bor, for dette blir et viktig konsept.

Toyota, som til nå har vært veldig lunkne til elbiler, vil altså være med på å redde jorda.

Det inkluderer også å forske på utenjordiske miljøer, og internasjonale romferder er i så måte et viktig punkt i klimakampen.

Japans svar på NASA, JAXA, er svært ungt og ble etablert for kun 15 år siden. Men nå føler de seg voksne nok til å bidra også ute i verdensrommet, og skal utvikle teknologi for internasjonale romferder.

En ting de akter å hjelpe til med er såkalt rovere, disse kjøretøyene som kan rulle rundt i fremmede verdener som månen og mars.

Slik skal den se ut:

https://youtu.be/xy4nFY5PeCw

Å bygge en rover er litt av en oppgave.

‒ Månenes tyngdekraft er en sjettedel av det på jorden. Og så har månen et komplekst terreng med krater, klipper og åser. Videre er miljøet utsatt for stråling og temperaturforhold som er mye tøffere enn de på jorden. Samt et ultrahøyt vakuummiljø, sier visepresident for JAXA, Koichi Wakata.

‒ For en vidtgående menneskelig utforskning av månen, er en rover som kan reise mer enn 10.000 kilometer i slike miljøer en nødvendighet. Toyota's «space mobility»-konsept oppfyller slike krav. Toyota og JAXA har i fellesskap studert konseptet med en bemannet rover siden mai 2018, legger han til.

Toyotas visepresident Shigeki Terashi ser fram til utfordringen.

‒ Vi kan relatere ny teknologi for elektrifiserte biler, som brenselsceller, og teknologi vi bruker for autonome biler, i et slikt måneprosjekt. Toyota mener at om vi skal oppnå et bærekraftig mobilitetssamfunn på jorden vil det innebære utbredt bruk av elektrifiserte kjøretøyer, for eksempel hybrid, ladbare hybrid, batteridrevne og brenselcelle-elektriske. For elektrifisering representerer brenselcellebatterier en uunnværlig teknologi, mener han.

Toyota har som sagt vært lunkne til elbiler, men kom allerede i 2014 med hydrogenbilen Mirai.

‒ Brenselcellebiler har en egenskap som gjør at man reduser utslipp av skadelige stoffer, og vi vil videreutvikle denne karakteristikken.

Konseptet for månebilen er 6 meter lang, 5,2 meter bred og 3,8 meter høy, omtrent på størrelse med to minibusser. Kupéen er på 13 kvadratmeter, og er designet for to personer (ved nødstilfeller fire personer).

Og ja, den drives naturligvis av hydrogen.

Her er flere bilder:

Følg bil24 på Facebook

Les også:

 

Les mer om:

Nyheter