- Annonse -
HjemNyheterToyota vil til månen

Toyota vil til månen

Toyota skal lage en hydrogenbil som ikke bare er helt ut av en annen verden ‒ den skal faktisk til en annen verden.

Hva i alle dager har Toyota funnet på nå? De skal faktisk lage en måne-rover, altså et kjøretøy som skal rulle rundt på månen.

- Annonse -

Nei, det er ikke en tidlig aprilsnarr eller noe slikt.

Verdens største bilmerke har nemlig inngått en kontrakt med Japans nasjonale romforskningsorganisasjon JAXA om å levere en rover designet for kjøre rundt på månen.

‒ Bilindustrien har lenge drevet business med «hjemlandet» i bakhodet, sier Toyota-president Akio Toyoda.

‒ Men fra nå av, med tanke på de globale klimautfordringene, må vi nå tenke på konseptet «hjemplaneten», der vi alle bor, for dette blir et viktig konsept.

- Annonse -

Toyota, som til nå har vært veldig lunkne til elbiler, vil altså være med på å redde jorda.

Det inkluderer også å forske på utenjordiske miljøer, og internasjonale romferder er i så måte et viktig punkt i klimakampen.

Japans svar på NASA, JAXA, er svært ungt og ble etablert for kun 15 år siden. Men nå føler de seg voksne nok til å bidra også ute i verdensrommet, og skal utvikle teknologi for internasjonale romferder.

En ting de akter å hjelpe til med er såkalt rovere, disse kjøretøyene som kan rulle rundt i fremmede verdener som månen og mars.

- Annonse -

Slik skal den se ut:

Å bygge en rover er litt av en oppgave.

‒ Månenes tyngdekraft er en sjettedel av det på jorden. Og så har månen et komplekst terreng med krater, klipper og åser. Videre er miljøet utsatt for stråling og temperaturforhold som er mye tøffere enn de på jorden. Samt et ultrahøyt vakuummiljø, sier visepresident for JAXA, Koichi Wakata.

‒ For en vidtgående menneskelig utforskning av månen, er en rover som kan reise mer enn 10.000 kilometer i slike miljøer en nødvendighet. Toyota’s «space mobility»-konsept oppfyller slike krav. Toyota og JAXA har i fellesskap studert konseptet med en bemannet rover siden mai 2018, legger han til.

Toyotas visepresident Shigeki Terashi ser fram til utfordringen.

‒ Vi kan relatere ny teknologi for elektrifiserte biler, som brenselsceller, og teknologi vi bruker for autonome biler, i et slikt måneprosjekt. Toyota mener at om vi skal oppnå et bærekraftig mobilitetssamfunn på jorden vil det innebære utbredt bruk av elektrifiserte kjøretøyer, for eksempel hybrid, ladbare hybrid, batteridrevne og brenselcelle-elektriske. For elektrifisering representerer brenselcellebatterier en uunnværlig teknologi, mener han.

Toyota har som sagt vært lunkne til elbiler, men kom allerede i 2014 med hydrogenbilen Mirai.

‒ Brenselcellebiler har en egenskap som gjør at man reduser utslipp av skadelige stoffer, og vi vil videreutvikle denne karakteristikken.

Konseptet for månebilen er 6 meter lang, 5,2 meter bred og 3,8 meter høy, omtrent på størrelse med to minibusser. Kupéen er på 13 kvadratmeter, og er designet for to personer (ved nødstilfeller fire personer).

Og ja, den drives naturligvis av hydrogen.

Her er flere bilder:

[foogallery id=»2113079″]

Følg bil24 på Facebook

Les også:

 

- Annonse -

Flere nyheter

Dette er Ken Blocks nye leketøy, en helelektrisk Audi S1 e-tron quattro. (Fotos: Audi)

Ken Blocks særs spesielle Audi e-tron er klar

Stuntfører Ken Block går elektrisk i en ny serie kalt Electrikhana, og han har litt av en elbil på...
Bilene er i ferd med å vokse ut av dagens parkeringsplasser. (Foto: Bil24)

Bilene vokser ut av parkeringsplassene

Størrelsen på parkeringsplasser tar utgangspunkt i eldre biler, og nå skal regelverket gjennomgås. Resultatet blir mest sannsynlig bredere parkeringsplasser. Bilene...
Dårlige veier kan sette førerassistentene ut av spill. (Fotos: NAF)

Moderne støttesystemer slås ut av dårlige norske veier

På enkelte strekninger er veistandarden så dårlig at den til og med setter de livsviktige førerassistentene i moderne biler...
De første helt førerløse robotaxiene i Kina er nå på plass. (Fotos: Baidu)

Første førerløse robotaxier i Kina

Et lite steg for Baidu, et stort sprang for bilverden? Se video. Mange selskaper og bilprodusenter utvikler selvkjørende biler, og...
Nico Rosberg har fått den aller første kundebilen av Rimac Nevera, kanskje aller verdens råeste serieproduserte bil. (Fotos: Rimac)

Rosberg fikk utlevert første Rimac Nevera

Hva er mer passende enn at en formel 1-verdensmester får det første eksemplaret av kanskje verdens raskeste serieproduserte bil?...
Nio Norge åpner sin andre batteribytte-stasjon i neste uke, og denne befinner seg i Vestby rundt fire mil sør for Oslo. (Fotos: Nio Norge)

Nio åpner sin andre batteribytte-stasjon

Den andre byttestasjonen i Norge, og dermed også i Europa, blir i Vestby rundt fire mil fra Oslo i...
Dette er en helt unik Ford Mustang 1964-modell. (Fotos: Ringbrothers)

En helt ny Ford Mustang 1964-modell

Ringbrothers tar modifisering av eldre biler et hakk lenger enn de fleste, noe denne unike, nye 58-åringen er et...
Porsche har faktisk laget en toppløs Cayenne, men da mener vi også én! (Fotos: Porsche)

Her er den toppløse Porsche Cayenne, men…

Det finnes kun denne ene utgaven, og den kan ikke en gang kjøres på veiene. Porsche tok svært så seriøst...
Ladehybriden Lexus NX byr på mer elektrisk rekkevidde enn det bilmerket selv oppgir. (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Lexus NX 450h+ F Sport S

Den ladbare hybriden NX 450h+ går langt elektrisk, den har lavt forbruk på langtur og er svært komfortabel å...
Mercedes har den viktigste historien i bilindustrien, og viser deler av den fram. (Fotos: Mercedes)

Historien bak disse viktige Mercedes-bilene

Fra bilverdens aller første automobil til den berømte Mercedes-Benz SSKL Avus racerbilen. Les historien om noen særs viktige historiske...
Aksel Lund Svindal debuterer i rallycross, og det gjør han i selveste Hell. (Fotos: Red Bull)

Svindal med en helsikes rallycross-debut

Aksel Lund Svindal byttet først ut alpinskiene med asfaltracing. Neste utfordring blir rallycross, og det under selveste Hell-runden. Se...
Ferrari Testa Rossa J er en 75 prosent elektrisk replika av bilen som herjet på racerbanene på slutten av 1950-tallet. (Fotos: The Little Car Company)

Verdens kuleste elbil for junioren?

En 75 prosent stor Ferrari 250 Testa Rossa som når 80 km/t? Ja, takk. Det gjelder alltid å overgå seg...
Rekkverk er viktige for trafikksikkerheten, men de kan også være potensielle farer om de ikke er montert riktig. (Fotos: Trafikksikkerhetsforeningen)

Feilmontert rekkverk er livsfarlig

Dybdeanalyser viser at feil og mangler ved rekkverk er vurdert til å ha medvirket til skadeomfanget i hele 16...
Bacalar er Bentleys mest eksklusive modell i moderne historie. (Fotos: Bentley)

Ultra-eksklusive Bentley Bacalar snart i mål

Bentleys aller mest eksklusive modell i moderne historie er snart i mål, og det setter et dusin kunder sikkert...
100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen til en ensom robot langt oppe i himmelen. (Fotos: Husqvarna)

100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen

Verdens mest ensomme robot skal feires med et svært så uvanlig kor. Se video. «Et lite steg for mennesket, et...

7 KOMMENTARER

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her