Toyota er en gigant.
For dette er enkelt og greit verdens aller mest populære bilmerke, og skuflet i 2020 ut mer enn 6,5 millioner nye biler i det globale markedet. Nærmest var Volkswagen, som endte på rundt 6 millioner biler.
-->
De er ikke bare en gigant når det kommer til antall biler, men også antall modeller. De har over 100 slike, og er på plass i over 170 land.
Og så har de et merke til.
Lexus kan på sin side skryte av over 30 modeller og at de er på plass i over 90 land, så Toyota-gruppen blir enormt viktig når det kommer til overgangen til nullutslipp ‒ og da spesielt elbiler.
Toyota har i dag alle typer biler. Altså de kun med vanlig motorer, hybrider og ladehybrider, og kan også skryte av en hydrogenbil i Mirai og en elbil i den kommende bZ4X. Lexus har også alle disse typene minus en hydrogenbil.
Og nå går de altså all in når det gjelder elbiler.
Sjekk denne samlingen:
Toyota-sjef Akio Toyoda har nemlig annonsert en ny plan, og den inkluderer en voldsom elbil-satsting.
‒ Nærmere bestemt planlegger vi å lansere 30 batteridrevne elbiler innen 2030, globalt med et komplett utvalg av elbiler med batteri i personbil- og kommersielle segmenter, sier sjefen.
I videopresentasjonen viser han deretter fram den første dedikerte elbilmodellen fra Lexus, en elbil som foreløpig er kalt RZ.
Som vi kan se av bildet under minner den litt om Toyota bZ4X, den første rene elbilmodellen fra modermerket Toyota:
Lexus skal, iallfall i store deler av verden, bli et rent elbilmerke om bare ni år. For i 2030 er planen at det litt mer luksuriøse merket kun skal selge elbiler i Europa, Nord-Amerika og Kina, og de ser for seg et salg på 1 million elbiler.
Deretter, i 2035, skal Lexus være et rent elbilmerke.
Når det gjelder Toyota er planen et globalt salg på 3,5 millioner elbiler i 2030, og altså et lite ras av nye helelektriske modeller i årene som kommer.
Fordelen for Toyota-gruppen er at de har produsert batterier lenger enn alle de andre merkene. Toyota var som kjent først ute med den første masseproduserte hybridmodellen, Prius, i 1997, men allerede før dette laget de faktisk seg en elbil.
Toyota etablerte sin første elbilutviklingsavdeling så langt tilbake som i 1992, og dette resulterte i en helelektrisk utgave av Rav4 i 1996. Så ja, Toyota kunne lokke med en elbil for 21 år siden.
Siden har de satset tungt på hybrider, og opprettet en rekke batteriavdelinger som har drevet utviklingen framover.
Og dette har nå resultert i den første rene elbilmodellen i bZ4X, men den blir altså ikke alene i elbilfamilien veldig lenge. Det kan du se på bildene nederst.
Som de fleste andre store produsentene skal også Toyota bli karbonnøytrale, og her hatt de satt deadline til 2035.
Så vi kan vi vente oss fra den elektriske Toyota?
Jo, her får du en aldri så liten titt på den elektriske satstingen til Toyota-gruppen, og som bildene viser har de tenkt å lage elektriske biler for stort sett alle segmentene i bilsektoren.
Les også: