Toyota skal lage hydrogen-lastebiler

Toyota skal sammen med lastebilmerket Hino lage lastebiler som er drevet av hydrogen.


Det er noen ting som gjør at tungtransport og elbatterier
ikke nødvendigvis går så veldig godt overens.

Dette er altså tunge kjøretøy som krever mye energi bare for
å røre på seg, de brukes som langtransport på motorveien med relativt høy fart,
de trenger stor lasteplass, og ikke minst må drivstoffet kunne fylles relativt
raskt.

-->
Nå er ikke ren batteridrift helt utelukket når det kommer
til lastebiler heller, og vi vet for eksempel at Tesla faktisk lager en lastebil
som en batteridrevet. Den er kalt Semi, og er planlagt enten med en rekkevidde
på 475 kilometer eller hele 800 kilometer.

Toyota har på sin side funnet ut at tungtransporten står for
rundt 60 prosent av CO2-utslippet for de kommersielle nyttekjøretøyene i Japan,
så skal man få ned de generelle transportutslippene må tungtransporten finne
grønne løsninger.

Verdens største bilmerke har ikke vært så begeistret for
elbiler til nå, men har satset litt på hydrogen blant annet gjennom personbilen
Mirai i tillegg til sine mange hybridløsninger.

Nå går de også løs på lastebilene, og skal sammen med lastebilmerket Hino som de er majoritets-eiere i lage en hydrogenlastebil basert på modellen Hino Profia. Den blir nesten 12 meter lang, og skal veie rundt 25 tonn.

Dette er ikke noe nytt de to har begynt med, for faktisk har
de utviklet slike løsninger i en årrekke. Tilbake i 2003 viste Toyota og Hino
fram en hydrogenbuss, men den nye satsingen er langt mer seriøs.

Toyota har utviklet en nye brenselcelle til den kommende
Mirai, og skal plassere to slike i Hino sammen med det elektriske drivverket. Dette
skal gi lastebilen en rekkevidde på 600 kilometer, noe som bør for de fleste. Og
må man stoppe og fylle, tar dette like kort tid som å fylle diesel.

Hvor lang tid det tar før hydrogenlastebilen er klar for markedslansering,
sier ikke Toyota noe om. Ei heller om de planlegger denne global, eller kun for
det japanske markedet.

Les også:

Les mer om:

Nyheter