Toyota sikter skyhøyt

Store merker nøyer seg ikke lenger med å være bilprodusenter. Nå vil de være mobilitetstilbydere, noe som inkluderer flyvende objekter. Nå vil også Toyota til himmels.


Man skulle tro at de store bilprodusentene hadde nok med å
forske på selvkjørende teknologi og nullutslippsbiler, men den gang ei.

Mange av de store har også satt seg som mål å rydde opp i
den urbane trafikken, og skal man klare det må man tenke nytt.

-->
En som har gjort det er Elon Musk, og Tesla-sjefen har satt
i gang et prosjekt i California hvor de skal lage tuneller under byene som kan
frakte biler fra A til B uten å måtte stå i køer.

Men de fleste andre tenker motsatt ‒ luftveien.

Vi har hørt om flyvende biler i en liten evighet, men det
som virker mer realistisk er alle prosjektene som kombinerer helikopter og
småfly ‒ såkalte VTOL.

Dette er luftfartøy som tar av og lander som et helikopter,
men som flyr som et lite fly når det er kommet opp i luften.

Det nye er eVTOL, som, ja, helt riktig, betyr elektriske
luftfartøy.

Selskapet Joby Aviation utvikler slike, og får nå skikkelig drahjelp til å nå målet ‒ et kommersielt luftfartøy som kan hjelpe til i framtidens urbane trafikk.

Toyota sier nå at ambisjonene strekker seg mer enn bare
biler, og at de vil bli et moderne mobilitetsselskap som også tar luften i
bruk.

Og de gjør det enkelt.

De kjøper seg rett og slett inn i Joby, og legger mer enn 3
milliarder kroner inn i selskapet.

‒ Lufttransport har vært et langsiktig mål for Toyota, og
mens vi fortsetter jobben i bilindustrien, retter vi blikket mot himmelen med
denne avtalen, sier Toyota-gruppens konsernsjef, Akio Toyoda.

‒ Når vi nå tar utfordringen med lufttransport sammen med Joby, en innovatør i det nye eVTOL-segmentet, utnytter vi potensialet til å revolusjonere framtidig transport og livet (generelt). Gjennom dette nye og spennende eventyret håper vi å kunne levere bevegelsesfrihet og glede til kundene overalt, på land og nå også i luften.

Joby står for utviklingen

Toyota legger altså en drøss med cash i potten, men skal
ikke utvikle luftfartøyet selv. Det skal ekspertene hos Joby selv gjøre.

Men Toyota får plass i styret, og skal i tillegg bidra med
ekspertise rundt produksjon, kvalitet og kostandskontroll rundt utviklingen og
produksjon.

‒ Jeg er klar for å utnytte Toyotas ingeniør- og produksjonsteknikker for å drive oss framover, mot målet om å hjelpe en milliard mennesker med å spare en time eller mer på pendlingen hver eneste dag, sier en svært så offensiv JoeBen Bevirt, grunnlegger og administrerende direktør hos Joby.

Rekkevidde på mer enn 241 km

Luftfartøyet de utvikler drives altså elektrisk, og skal
ifølge Joby by på høy pålitelighet, null utslipp, raske flythastigheter og stille
turer. Flyet skal også by på lave driftskostnader, lave vedlikeholdskostnader
og gode sikkerhetsfunksjoner.

Målet er visstnok at Joby skal få disse på vingene i 2023, og flyet skal da ha en toppfart på 321 km/t med en rekkevidde på mer enn 241 kilometer.

Hyundai og Uber

En annen stor bilprodusent som nå ser til himmelen er
Hyundai, som under den store teknologimessen CES i Las Vegas tidligere i
måneden presenterte et luftig prosjekt.

Hyundai har gått i partnerskap med Uber Elevate, og i Las Vegas kunne de vises fram prototypen kalt S-A1.

Dette er en såkalt Personal Air Vehicle (PAV), som kan frakte fire passasjerer og en pilot opp til 100 kilometer på en lading.

Også 2023

Også Hyundai fokuserer på de samme tingene som Joby, og sier
at PAV’en er sikker, lydløs, rimelig og laget med passasjeren i sentrum.

Uber har holdt på med VTOL en stund allerede, og begynner å
bli utålmodige. De sier at målet som Joby er 2023, og jobber for tiden med myndigheter
i Dallas, Los Angeles og Melbourne i Australia for å legge til rette for
VTOL-turer.

Så vi får kanskje ikke flyvende biler i nær framtid, men
jaggu virker det ikke som at vi iallfall kan få noe i nærheten ganske så snart.

 

Les også: