- Annonse -
HjemHydrogenToyota satte rekkevidde-rekord

Toyota satte rekkevidde-rekord

En nullutslippsbil har nå rullet over 1.000 kilometer uten påfylling. Ja, vi snakker selvsagt om en hydrogenbil.

Skeptikerne prøver å ta livet av hydrogenbilene, men flere store bilmerker nekter å gi opp. En av disse er Toyota, som satser videre på sin Mirai som nå har kommet til 2. generasjon.

- Annonse -

Denne ser ganske så bra ut, og hadde det vært en elbil hadde nok Toyota solgt modellen i bøtter og spann. Men ettersom hydrogenbiler fortsatt er ganske dyre, Mirai starter på 546.900 kroner, og ikke minst sliter med å få opp en infrastruktur rundt påfyllingen, er bilen fortsatt et nisjeprodukt.

En bil som Mirai har to store fordeler over elbiler, nemlig at påfyllingen går like raskt som en bensinbil, og at rekkevidden trumfer de fleste elbilene ‒ iallfall enn så lenge.

Sistnevnte bestemmes av to ting. Hvor stort forbruket er, og hvor stor lagringskapasiteten for hydrogen er. Mirai har en total kapasitet på 5,6 kilo hydrogen, og er ganske så effektiv også. Det har de nemlig testet i Frankrike, og det er ikke tilfeldig.

I kjærlighetens hovedstad er de nemlig hakket mer interessert i Mirai enn andre plasser, og grunnen er at hele 600 slike setter kurs for Paris for å erstatte dieseldrevne taxier. Nå er ikke det all verden, for det kjører rundt 50.000 drosjer rundt der, men det betyr uansett en fornyet satsing på hydrogenbiler.

- Annonse -

Og for å overbevise enda flere om hvor smart det er å velge en nullutslippsbil som Mirai har de gjennomført en rekkeviddetest.

En Mirai rullet ut fra en hydrogenstasjon i Orly klokken 5:43 onsdag for en drøy uke siden, og holdt seg deretter på offentlige veier rundt Paris til tanken var tom.

Rekordforsøket ble verifisert av en tredjepart, og det ble benyttet grønt hydrogen, opplyser Toyota selv.

Testbilen var altså en 2. generasjonen av Mirai, og dette er et kvantesprang fra den 1. generasjonen. For ikke bare har Toyota videreutviklet brenselcellesystemet, men de har også gjort bilen langt mer aerodynamisk med et langt mer sportslig design. Og som vi vet fra elbilene betyr mindre luftmotstand mer rekkevidde.

- Annonse -

Mirai har nå en «normal» rekkevidde på rundt 650 kilometer, og kan fylles under fem minutter via en 700-bar fyllestasjon.

Målet til Toyota var selvsagt langt over 650 kilometer da de startet ut denne onsdagsmorgenen, og ved å benytte en øko-kjørestil, men ingen andre spesielle kjøreteknikker, klarte de ifølge dem selv å sette ny verdensrekord.

Den siste av rekordpilotene bak rattet ga seg da bilen hadde rullet 1.003 kilometer, men bilen kunne faktisk klart litt mer. Infosystemet viste nemlig en gjenværende rekkevidde på 9 kilometer.

Men det er vel måte på hvor mye man skal utfordre skjebnen.

En som er vant til å utfordre akkurat den er kaptein om bord på «Energy Observer», en katamaran drevet av hydrogen. Victorien Errusard og hans team seiler verden rundt for å promotere nye nullutslippsløsninger, og var en av fire bak rattet under rekordforsøket.

‒ Jeg er utrolig glad for å ha fått muligheten til å kjøre over 1.000 kilometer bak rattet i den nye Mirai, sier Errusard.

‒ Toyota har alltid vært i førersetet med hydrogeninnovasjon, og vårt samarbeid styrkes for hver eneste dag som går. Som tidligere konkurransebåtfører elsker jeg utfordringer, og jeg må takke Frank Marotte og hans team for å ha inkludert meg på dette nullutslippseventyret. Sammen har vi vist at ingenting er umulig, og at mobilitet i regi av hydrogen er her i dag.

«Ingen er umulig» er også et slagord Toyota selv bruker.

‒ Det var en utrolig utfordring vi fullførte med vår nye Mirai, sier Marotte, som er administrerende direktør hos Toyota Frankrike.

‒Internt i Toyota er det tankegangen «start med det umulige og gå ut over dine grenser» som driver oss, og dette beviste vi atter en gang i dag. Jeg vil rette en stor takk til teamene i Toyota Frankrike og Toyota Europa, samt Victorien i Energy Observer, som vi deler ambisjoner og visjon med.

‒ Det er gjennom sterke partnerskap vi vil klare å bidra til et bedre og mer bærekraftig samfunn. Med Toyotas ambisjon om å gå «Beyond Zero» i bakhodet: ta førersetet for framtiden, slår sjefen fast.

Og med et forbruk på 0,55 kg/100 km viste Mirai hva som potensielt bor i en hydrogenbil, nemlig tusen kilometer på en tank.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Ladehybriden Lexus NX byr på mer elektrisk rekkevidde enn det bilmerket selv oppgir. (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Lexus NX 450h+ F Sport S

Den ladbare hybriden NX 450h+ går langt elektrisk, den har lavt forbruk på langtur og er svært komfortabel å...
Mercedes har den viktigste historien i bilindustrien, og viser deler av den fram. (Fotos: Mercedes)

Historien bak disse viktige Mercedes-bilene

Fra bilverdens aller første automobil til den berømte Mercedes-Benz SSKL Avus racerbilen. Les historien om noen særs viktige historiske...
Aksel Lund Svindal debuterer i rallycross, og det gjør han i selveste Hell. (Fotos: Red Bull)

Svindal med en helsikes rallycross-debut

Aksel Lund Svindal byttet først ut alpinskiene med asfaltracing. Neste utfordring blir rallycross, og det under selveste Hell-runden. Se...
Ferrari Testa Rossa J er en 75 prosent elektrisk replika av bilen som herjet på racerbanene på slutten av 1950-tallet. (Fotos: The Little Car Company)

Verdens kuleste elbil for junioren?

En 75 prosent stor Ferrari 250 Testa Rossa som når 80 km/t? Ja, takk. Det gjelder alltid å overgå seg...
Rekkverk er viktige for trafikksikkerheten, men de kan også være potensielle farer om de ikke er montert riktig. (Fotos: Trafikksikkerhetsforeningen)

Feilmontert rekkverk er livsfarlig

Dybdeanalyser viser at feil og mangler ved rekkverk er vurdert til å ha medvirket til skadeomfanget i hele 16...
Bacalar er Bentleys mest eksklusive modell i moderne historie. (Fotos: Bentley)

Ultra-eksklusive Bentley Bacalar snart i mål

Bentleys aller mest eksklusive modell i moderne historie er snart i mål, og det setter et dusin kunder sikkert...
100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen til en ensom robot langt oppe i himmelen. (Fotos: Husqvarna)

100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen

Verdens mest ensomme robot skal feires med et svært så uvanlig kor. Se video. «Et lite steg for mennesket, et...
NAF er bekymret for at folk mister tiltroen til politikerne. (Fotos: NAF)

Handlingslammelsen: ‒ Folk mister tiltroen til politikere

Bilistene opplever store prisøkninger på strøm og drivstoff. Og matvarer. Men de styrende politikerne virker handlingslammet. Det bekymrer NAF. Det...
Volvo planlegger en batterifabrikk i Sverige. (Fotos: Volvo Trucks)

Planlegger batterifabrikk i Sverige

Volvo vil møte en stadig økende etterspørsel av el-lastebiler med å etablere et storskala produksjonsanlegg for battericeller i Sverige. Volvo...
Denne robot-hunden fra Hyundai er på besøk i Oslo. (Fotos: Hyundai)

Hyundais robot-hund har funnet veien til Norway Cup

Ingen fare, robothunden Spot verken glefser eller bjeffer! Den finnes mange veier til Rom, og det finnes mange veier til...
Lamborghini har lagt bal seg tidenes halvår, og lar seg ikke affisere av kriser som rir bilindustrien. (Fotos: Lamborghini)

Leveringstrøbbel? Tja, ikke hos Lamborghini

Det er tre ting som er viktig for et bilmerke; salg, omsetning og lønnsomhet. Alle tre bydde på nye...
Volkswagen ID.4 var den mest populære elbilen i Sverige i juli, viser registrerings-statistikken. (Fotos: Volkswagen)

Elbilene forbi bensinbilene i Sverige

Bensinbilene holdt stand mot elbilene når det kommer til svenske nybilsalget i juli, men det var så vidt. Elbilene...
Alpine vil gjerne at talentet Oscar Piastri erstatter Fernando Alonso i formel 1, men den australske føreren er foreløpig ikke helt enig i nettopp det. (Fotos: Alpine)

Silly Sesaon i formel 1 når nye høyder

Alpine sier at reservefører Oscar Piastri erstatter Fernando Alonso som førstefører neste sesong. Problemet? Racerføreren selv nekter plent for...
ABT har kastet seg over villdyret Audi RS 3, og gjort det om, i dette tilfellet, til et grønt beist. (Fotos: ABT Sportline)

Et grønt beist av en RS 3

ABT har kastet seg over råskinnet Audi RS 3, for ja, hvorfor ikke? For rundt ett år siden skjedde det...
Sjekk denne utgaven av Porsche 911 993-serien! (Fotos: Paul Stephens)

Et kunstverk av en Porsche 911

Lettere, sterkere, renere linjer. Det var stikkordene da Paul Stephens skulle gjøre den siste luftavkjølte 911-modellen, 993-versjonen, om til...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her