Toyota satte rekkevidde-rekord

En nullutslippsbil har nå rullet over 1.000 kilometer uten påfylling. Ja, vi snakker selvsagt om en hydrogenbil.


Skeptikerne prøver å ta livet av hydrogenbilene, men flere store bilmerker nekter å gi opp. En av disse er Toyota, som satser videre på sin Mirai som nå har kommet til 2. generasjon.

Denne ser ganske så bra ut, og hadde det vært en elbil hadde nok Toyota solgt modellen i bøtter og spann. Men ettersom hydrogenbiler fortsatt er ganske dyre, Mirai starter på 546.900 kroner, og ikke minst sliter med å få opp en infrastruktur rundt påfyllingen, er bilen fortsatt et nisjeprodukt.

En bil som Mirai har to store fordeler over elbiler, nemlig at påfyllingen går like raskt som en bensinbil, og at rekkevidden trumfer de fleste elbilene ‒ iallfall enn så lenge.

Sistnevnte bestemmes av to ting. Hvor stort forbruket er, og hvor stor lagringskapasiteten for hydrogen er. Mirai har en total kapasitet på 5,6 kilo hydrogen, og er ganske så effektiv også. Det har de nemlig testet i Frankrike, og det er ikke tilfeldig.

I kjærlighetens hovedstad er de nemlig hakket mer interessert i Mirai enn andre plasser, og grunnen er at hele 600 slike setter kurs for Paris for å erstatte dieseldrevne taxier. Nå er ikke det all verden, for det kjører rundt 50.000 drosjer rundt der, men det betyr uansett en fornyet satsing på hydrogenbiler.

Og for å overbevise enda flere om hvor smart det er å velge en nullutslippsbil som Mirai har de gjennomført en rekkeviddetest.

En Mirai rullet ut fra en hydrogenstasjon i Orly klokken 5:43 onsdag for en drøy uke siden, og holdt seg deretter på offentlige veier rundt Paris til tanken var tom.

Rekordforsøket ble verifisert av en tredjepart, og det ble benyttet grønt hydrogen, opplyser Toyota selv.

Testbilen var altså en 2. generasjonen av Mirai, og dette er et kvantesprang fra den 1. generasjonen. For ikke bare har Toyota videreutviklet brenselcellesystemet, men de har også gjort bilen langt mer aerodynamisk med et langt mer sportslig design. Og som vi vet fra elbilene betyr mindre luftmotstand mer rekkevidde.

Mirai har nå en «normal» rekkevidde på rundt 650 kilometer, og kan fylles under fem minutter via en 700-bar fyllestasjon.

Målet til Toyota var selvsagt langt over 650 kilometer da de startet ut denne onsdagsmorgenen, og ved å benytte en øko-kjørestil, men ingen andre spesielle kjøreteknikker, klarte de ifølge dem selv å sette ny verdensrekord.

Den siste av rekordpilotene bak rattet ga seg da bilen hadde rullet 1.003 kilometer, men bilen kunne faktisk klart litt mer. Infosystemet viste nemlig en gjenværende rekkevidde på 9 kilometer.

Men det er vel måte på hvor mye man skal utfordre skjebnen.

En som er vant til å utfordre akkurat den er kaptein om bord på «Energy Observer», en katamaran drevet av hydrogen. Victorien Errusard og hans team seiler verden rundt for å promotere nye nullutslippsløsninger, og var en av fire bak rattet under rekordforsøket.

‒ Jeg er utrolig glad for å ha fått muligheten til å kjøre over 1.000 kilometer bak rattet i den nye Mirai, sier Errusard.

‒ Toyota har alltid vært i førersetet med hydrogeninnovasjon, og vårt samarbeid styrkes for hver eneste dag som går. Som tidligere konkurransebåtfører elsker jeg utfordringer, og jeg må takke Frank Marotte og hans team for å ha inkludert meg på dette nullutslippseventyret. Sammen har vi vist at ingenting er umulig, og at mobilitet i regi av hydrogen er her i dag.

«Ingen er umulig» er også et slagord Toyota selv bruker.

‒ Det var en utrolig utfordring vi fullførte med vår nye Mirai, sier Marotte, som er administrerende direktør hos Toyota Frankrike.

‒Internt i Toyota er det tankegangen «start med det umulige og gå ut over dine grenser» som driver oss, og dette beviste vi atter en gang i dag. Jeg vil rette en stor takk til teamene i Toyota Frankrike og Toyota Europa, samt Victorien i Energy Observer, som vi deler ambisjoner og visjon med.

‒ Det er gjennom sterke partnerskap vi vil klare å bidra til et bedre og mer bærekraftig samfunn. Med Toyotas ambisjon om å gå «Beyond Zero» i bakhodet: ta førersetet for framtiden, slår sjefen fast.

Og med et forbruk på 0,55 kg/100 km viste Mirai hva som potensielt bor i en hydrogenbil, nemlig tusen kilometer på en tank.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Hydrogen