Forbruk er den store nøkkelen for elbiler. For dette spiller inn på to ting ‒ rekkevidde og pris. Det siste er kanskje litt overraskende, men med et mindre forbruk kan produsentene putte inn en mindre batteripakke for å nå for eksempel 500 kilometer ‒ slik som Toyota bZ4X har.
Det er også en vinn-vinn-vinn-situasjon. For vekt har også innvirkning på forbruket og dermed rekkevidden, og jo mindre batteripakkene er jo lettere kan de lage elbilene.
-->
Dette vet Toyota alt om, for de er nå så seriøse på elbil-satsingen at de nylig opprettet BEV Factory som skal forske på løsninger som åpner for den neste bølgen av elbiler med enda mer rekkevidde.
Og de har allerede løftet på sløret rundt hva forbrukerne kan forvente, noe de gjorde under en teknisk workshop kalt «Let's Change the Future of Cars» i Japan denne uka.
Der kom det fram at Toyota jobber med å utvikle flere nye batterityper, nye innovative aerodynamiske design hjulpet av kunstig intelligens og løsninger hentet fra romfarten.
Og på toppen utvikler også den japanske giganten et nytt operativsystem kalt Arene OS, og dette kan selvsagt oppdateres trådløst gjennom en OTA-funksjonalitet.
Toyota ønsker enkelt og greit å transformere bilene, produksjonen og måten det jobbes på. Så ja, stort sett alt rundt elbilene.
Den største nyheten som har kommet ut av workshopen er utvilsomt rekkevidden. For Toyota jobber nå med å utvikle et høy-ytelses litium-ion-batteri med større energitetthet, og dette skal åpne for rekkevidder over 1.000 kilometer allerede i 2026.
Det ringer godt i ørene til den norske Toyota-sjefen.
– Toyota investerer globalt betydelige ressurser i framtidsrettet og forskning og utvikling, og dette vil gjøre bærekraftig mobilitet tilgjengelig for enda flere. Norge ligger allerede langt fremme innen elbil og vi ser fram til å ta i bruk den nye batteriteknologien når denne blir tilgjengelig, sier Piotr Pawlak.
– Toyota skal være verdensledende innen batterier. På samme måte som vi har hatt ulike variasjoner av konvensjonelle motorer, vil vi i framtiden trenge ulike batterialternativer tilpasset ulike bilmodeller og behov.
Mer eksakt jobber Toyota med fire ulike batterityper som skal finne veien inn i nye elbiler.
Det nevnte høy-ytelses-batteriet vil også senke produksjonskostnadene med 20 prosent i forhold til det batteriet som er i dagens bZ4X, og her vil ladetiden fra 10-80 prosent være under 20 minutter. Så ja, lang rekkevidde og rask lading ‒ de to hellige gralene når det kommer til elbiler.
Videre skal Toyota videre utvikle batteriene som har vært benyttet i hybridene, såkalte LFP-batteri (litium jernfosfat) med bipolar struktur. Dette er en enda rimeligere batteritype som skal kutte kostandene med 40 prosent sammenlignet med bZ4X, og her er målet at ladetiden fra 10-80 prosent skal gå unna på under 30 minutter. Dette batteriet skal etter planen være klart i 2026-2027.
På samme tid utvikler også Toyota et høy-ytelses-batteri med bilpolar struktur med en nikkel-katode som skal være klart i 2027-28. Dette skal plusse ytterligere 10 prosent med rekkevidde og kappe kostandene med 10 prosent målt mot høyt-ytelses-versjonen av litium-batteriet.
Og Toyota har ikke glemt faststoff-batteriene (solid-state) som de har utviklet i over 10 år nå, og fra 2027-2028 er planen at disse endelig skal kommersialisere. Det vil i så fall øke rekkevidden med ytterligere 20 prosent i forhold til performance-batteriet som kommer i 2026, og reduserer ladetiden fra 10-80 prosent til kun 10 minutter. I tillegg planlegger også Toyota en høy-ytelses-versjon av dette faststoff-batteriet.
Ok, alt dette lover jo særdeles godt, så hva mer sysler Toyota med?
Jo, når det kommer til forbruket er luftmotstanden et særs viktig element, og her er målet å komme ned i ganske så ville 0,1. Og bare så det er sagt, da Mercedes introduserte elbilen EQS satte den nye rekord med en Cd-verdi på 0,20. Ja, lavere er bedre.
For å få dette til jobber de altså sammen med romfartsindustrien for å komme opp med nye aerodynamiske løsninger, og for å gjøre designet attraktivt og praktisk benyttes også kunstig intelligens (AI) som tar ned designtiden betraktelig.
– Disse nye teknologiene vil danne grunnlaget for en ny serie med neste generasjons elbiler, sier den norske Toyota-sjefen.
‒ Disse blir nå utviklet gjennom en ny metode av Toyotas nyopprettede BEV Factory-divisjon. Kjøretøyene vil ha nye batterier, plattformer, programvare og produksjonsmetoder, legger Pawlak til.
Toyota anslår at rundt 1,7 millioner av elbilene som selskapet selger i 2030, vil utgjøres av de neste generasjons kjøretøyene fra BEV Factory.
Og da bør både rekkeviddeangsten og ladeangsten være et tilbakelagt kapitel.
Les også: