Bilbransjen har de siste årene blitt hemmet av både en global pandemi og mangel på mikrobrikker, og begge delene har gått til dels hardt utover produksjonen.
Nå har store deler av verden lagt de verste ringvirkningene av pandemien bak seg, men fortsatt skaper mikrobrikkene hodebry for bilmerkene. Denne mangelen har ført til at produsentene ikke får laget så mange biler som de vil, noe som igjen fører til forsinkede leveranser og dermed også ventelister.
-->
Nå gir krigen i Ukraina nye utfordringer for bilbransjen.
Mange produsenter er på plass både i Russland og Ukraina, og dette inkluderer verdens to aller største, Toyota og Volkswagen-gruppen.
Begge selskapene sier at de er svært bekymret og sjokkert over det som skjer i Ukraina, og har allerede iverksatt tiltak.
Toyota Ukraina som inkluderer 37 forhandlere stanset alle aktiviteter 24. februar, og sier at prioriteten er sikkerheten til alle knyttet til driften, inkludert partnere.
Videre sier den japanske gruppen at de nå stanser produksjonen i russiske St. Petersburg, og de vil heller ikke eksportere biler til Russland. Fabrikken produserer også Rav4 og Camry som eksporteres til Hviterussland, Kasakhstan og Armenia.
Dette vil også få store ringvirkninger for russerne, ettersom Toyota i tillegg til fabrikken har hele 168 forhandlere i Russland.
Volkswagen-gruppen har også stanset all produksjon i Russland inntil videre, og dette gjelder fabrikkene i Kaluga og Nizhny Novgorod. De har i likhet med Toyota også stanset eksporten til landet, og skal vurdere videre tiltak.
For Volkswagen-konsernet får krigssituasjonen også konsekvenser for to viktige modeller, Volkswagen ID.4 og Skoda Enyaq.
Men ringvirkningene kan bli mye større. Ukraina er nemlig et av de viktigste landene i EU når det kommer til kabelproduksjon for bilene, og flere store deleprodusenter har også produksjonslokaler i landet.
Det tyske magasinet Automobilwoche melder at særlig Skoda har mange ansatte fra Ukraina i sin tsjekkiske fabrikk. Fabrikken prioriterer nå å hjelpe de ansatte med å få familier ut av krigsområdene i Ukraina, noe som også gir redusert produksjon i tillegg til mangel på deler fra underleverandører i Ukraina.
Modellene Kodiaq og Karoq som produseres i Ukraina er stanset helt og holdent.
Volkswagens fabrikker i Zwickau og Dresden er også rammet av krigen, og er nødt til å stanse produksjonene i perioder grunnet kabler som produseres i Ukraina.
Bransjenettstedet Bilnytt.no rapporterer at dette etter hvert også vil påvirke fabrikkene i Wolfsburg og Hannover.
Kommunikasjonsdirektør hos Volkswagen-importør Møller Bil, Øyvind Rognlien Skovli, sier til Bilnytt.no at det er en forferdelig situasjon i Ukraina uavhengig av konsekvensene det får for leveringssituasjonen i Norge.
Videre sier Skovli til Bilnytt at det enda ikke er klart om dette vil påvirke Audi, som også er en del av Volkswagen-konsernet.
Også BMW-gruppen er påvirket av krigen, og mangler deler fra ukrainske underleverandører. De fleste av BMW’s europeiske fabrikker har redusert produksjon, og dette vil også få følger for dattermerket Mini.
Det er flere produsenter som har fabrikker i Russland som nå har fryst produksjonen. De store lastebilprodusentene Daimler Trucks og Volvo har allerede stanset salget i Tyskland, mens blant andre General Motors, Volvo, Ford og Honda har stanset all eksport av personbiler til Russland.
Det er fortsatt uklart hvilke konsekvenser vestlige sanksjoner mot Russland vil ha for bilindustrien, men at det i tillegg til den allerede pågående mangelen på halvledere vil ramme også bilbransjen er noe fabrikkene allerede har innsett.
Det jobbes derfor hardt i industrien å finne nye underleverandører som ikke er påvirket av krig og sanksjoner, samtidig som forbrukerne må forvente ytterligere lang leveringstid på sine bestillinger.
Les også: