Det er noe snodig med Toyota og den elektriske satstingen. For dette er altså merket som førte an i elektrifiseringen allerede på 1990-tallet, men valgte å gjøre det halvveis.
Når det kommer til elektrifisering av bilene er halvveis som kjent hybrider, og Toyota ledet an på dette feltet med Prius allerede i 1997 ‒ en modell som fortsatt lever i beste velgående.
-->
Men da andre merker, og ikke minst den store globale rivalen Volkswagen, valgte å ta dette videre til rene elbiler, var T-merket merkelig reservert.
De gikk i tillegg til hybrid for andre ting som hydrogen og faststoff-batterier, to ting som ikke var helt modent. Sjefen, Akio Toyoda, hadde altså en litt mer Ole Brumm-holdning i stedet for å rette hovedfokus på elbiler ‒ og sa ja takk til alt.
Tilbake i 2017 mente han da også at forbrukerne selv måtte ta et valg rundt hva som skulle bli framtiden, og hadde jo rett i akkurat det. Men at det skulle bli elbiler skjønte de allerede fleste allerede den gang.
I dag er det ingen tvil, og Toyota har også begynt å få fart på sin elbil-satsting.
Den første elbilen, bZ4X, er allerede på plass, og til tross for noen barnesykdommer har denne nå fått fart på seg i det norske markedet og er den nest mest registrerte nybilen etter Tesla Model Y.
Sent i 2021 kom det også en helt ny strategi fra Toyota-gruppen som også inkluderer Lexus, og det var en voldsom satsting de kunne melde. For målet den gang var at de innen 2030 skulle ha 30 elbilmodeller på plass ‒ anført av den helelektriske nye bZ-serien.
Toyotas nye sjef, Koji Sato, melder nå at verdens største bilprodusent skal dreie enda mer mot elektrifisering og karbonnøytralitet. Målet er at de skal produsere 1,5 millioner elbiler årlig innen 2026, og det til og med mer enn Tesla klarte så sent som i fjor ‒ da satte de sammen 1,3 millioner elbiler.
‒ Vi vil utvide vårt utvalg av batteri-elektriske biler de kommende årene. Samtidig vil vi gjøre vårt ytterste for å utvikle nestegenerasjons elbiler og skape nye forretningsmodeller, sa Sato i påsken.
Mer eksakt skal Toyota Motor Company lansere hele 10 nye elbilmodeller innen 2026, og dette skal altså gi en produksjon på 1,5 millioner elbiler.
Over på det gamle kontinentet skal det fortsatt handle mye om bZ-modellene, akkurat som Volkswagen har fokus på sine ID-modeller. I tillegg til dagens bZ4X skal det være ytterligere fem andre bZ-modeller på plass før vi går inn i 2027, og de skal naturlig nok også ha fokus på å forbedre ytelsene til elbilene.
Fra 2026 skal de også komme med neste generasjons elbiler, noe som også betyr batterier som skal kunne doble rekkevidden.
Det litt daffe tempoet med overgangen til elbiler har gått aller mest utover Toyota Norge, for vi er det landet som har ledet an i overgangen til slike biler grunnet diverse incentiver både rundt kjøp og bruk.
Likevel har Toyota klart å holde stand som et av de mest populære merkene her hjemme, og biler som Corolla, Yaris og Rav4 er inne på en topp-20-liste som ellers er dominert av elbiler.
Men Toyota-salget ledes altså ikke overraskende av den eneste elbilen de tilbyr, Toyota bZ4X ‒ som ser slik ut.
Men elbilen skal altså få flere nye familiemedlemmer i løpet av de neste årene, og Toyota Norge kan se lyst på framtiden.
‒ Dette er et taktskifte og gode nyheter for det norske markedet. Vår nye elbil bZ4X har allerede slått godt an i Norge, og er den nest mest solgte bilen så langt i 2023, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør for Toyota Norge.
‒ Vi ser fram til å lansere enda flere modeller i bZ-serien, som vil dekke behovene til de fleste bilkundene i Norge og vil bidra til å redusere CO2-utslippene fra bilene vi selger betydelig.
Toyota har satt seg som mål å redusere CO2-utslippet for biler globalt med 33 prosent innen 2030 og med over 50 prosent innen 2035 sammenlignet med 2019.
– Toyota vil fortsette å fremme avkarbonisering globalt og stegvis mot 2050, meldte Sato for en uke siden.
Som de andre store bilprodusentene skal også Toyota fokusere på bærekraft når det kommer til produksjonen, og innen 2035 er målet at alle Toyotas bilfabrikker skal være karbonnøytrale.
Og med 10 nye elbilmodeller innen 2026, kan ingen lenger beskylde Toyota for å sove i timen. For nå har kjempen for alvor våknet.
Les også: