Toyota har en lang og stolt tradisjon når det kommer til sportsbiler, og denne startet med modellen kalt Sports 800 så langt tilbake som i 1962. De fulgte deretter opp med 2000 GT som av alle ting også ble en James Bond-bil, og denne ble fulgt opp av ikonet Celica og etter hvert også Supra og den lille og morsomme bakhjulstrukket MR2 som kom i 1984.
Toyota er selvsagt stolt av denne historien, faktisk så mye at da de valgte å lage en helt ny sportsbil i 2012 skulle denne hedret både Sports 800, 2000 GT og Celica.
-->
GT86 var kanskje overraskende et samarbeid mellom Toyota og Subaru (som fikk sin egen modell i BRZ), og ble en gedigen suksess med et globalt salg som bikket 200.000 eksemplarer. Den var så morsom og god at den hanket inn en rekke priser, og blant annet kåret Top Gear den til årets bil i 2012.
Og nå blir den enda mer imponerende.
For Toyota, Subaru og Toyotas motorsportavdeling Gazoo Racing har nemlig lagd en ny versjon basert på den nye BRZ, og siden Toyotas racingavdeling er med på moroa har den blitt utstyrt med bokstavene GR.
Dette blir dermed den tredje GR-modellen, og slår følge med GR Supra og GR Yaris ‒ sistnevnte inspirert av rallybilutgaven Yaris WRC som har gått helt til topps i rally-VM de to siste årene.
GT86 er en 2+2 med motoren foran og driften bak, og nikket tilbake til 2000 GT med sitt lange panser. Den nikket også tilbake til Sports 800 med sin boxer-motor.
Og denne gang er denne sprekere enn noensinne, ettersom Toyota har puttet inn en 2.4-liters motor i GR 86 ‒ opp 0,4 liter.
Bilen er ganske så identisk til GT86 når det kommer til størrelse, 4,27 meter lang og 1,78 meter bred, og grunnet ny motor og enda mer utstyr har den lagt på seg 50 kilo. Men den er fortsatt en svært lett sportsbil med sine 1.270 kilo, og Toyota sier selv at dette mest sannsynlig blir den letteste 4-seters coupé i segmentet.
Og GR 86 bør også by på morsomme kjøreegenskaper med sitt lave tyngdepunkt, og for å sikre seg at denne befinner seg på den øverste hylla har også Toyota økt stivhet i karosseriet med 50 prosent sammenlignet med GT 86. Hjuldimensjonen er for øvrig 215/40 R18.
Toyota melder også at de «funksjonelle aerodynamiske komponenter som luftinntak, rocker panel og andre elementer er utviklet fra modellens deltagelse i motorsport, og bidrar til at GR 86 oppnår klassens beste kjøreegenskaper».
Hva mer en Toyota GR 86 kan by på vet vi ikke, for den japanske produsenten holder foreløpig kortene tett til brystet.
Så per nå får vi klare oss med de fem bildene Toyota har vist fram av den tredje GR-modellen i den sportslige familien, og her er de: