Hjem Nyheter Toyota med ny selvkjørende bil

Toyota med ny selvkjørende bil

Toyota viser fram en ny plattform for selvkjørende biler, og en ny testbil bygget på den nye Lexus LS 500h.

Toyota Research Institute (TRI) hører hjemme i California, og er Toyotas spesialavdeling for utviklingen av selvkjørende biler.

Avdelingen ble etablert i 2015, og har allerede vist fram flere biler som kan kjøre av seg selv.

Nå har instituttet satt sammen en helt ny plattform kalt P4, og vil vise fram en ny bil med denne plattformen under CES-messen i Las Vegas om noen dager.

Saken fortsetter under Annonsen

Bilen er den femte generasjonen av Lexus-flaggskipet LS, og skal brukes for å teste og utvikle både Guardian- og Chauffeur-delen av det autonome systemet.

‒ Våre Chauffeur-utvikling er fokusert på full autonomi, hvor mennesket i all hovedsak er fjernet fra kjøre-likningen, enten totalt i alle miljøer eller innenfor et begrenset kjøreområde, forklarer Ryan Eustice, senior visepresident for automatisert kjøring hos TRI.

‒ Guardian er derimot utformet for å hjelpe personen bak rattet ‒ ikke erstatte han eller henne. Introduksjonen av den nye P4-plattformen vil hjelpe oss til å sette fart på utviklingen av begge de to sporene når den er klar til våren.

I Guardian-modusen overvåker altså de automatiske kjøresystemene det hele i bakgrunnen, og vil gripe inn om det oppstår det farlige situasjoner. Dette gjelder også når det kommer til å beskytte passasjerer.

Chauffeur-modusen er TRI’s variant av autonome biler. Det vil si at bilen kjører av seg selv i alle situasjoner, og samtlige i bilen blir dermed passasjerer.

Begge modusene bruker den samme teknologien med kameraer og radarer, og målet er å gjøre kjøringen mer sikker samtidig som det faktisk er mulig å kjøre bilen ‒ noe jo mange syns er morsomt.

P4 benytter seg også av Lexus’ nye aktive chassis- og styrekontroll, noe som ifølge Toyota vil gjøre den automatiske kjøringen enda mer behagelig.

Den nye plattformen til Toyota har to ekstra kameraer ut mot på sidene og to nye bildesensorer ‒ en som vender framover og en som vender mot baksiden ‒ spesielt designet for autonome kjøretøy. Bildesensorene er nye og har forbedret chipteknologi med en høy dynamisk rekkevidde.

Radarsystemet har også blitt optimalisert for å forbedre synsfeltet, spesielt for å lese detaljer rundt bilens områder.

På toppen av dette kommer lidar-systemet fra den forrige 3.0-plattformen som er utstyrt med hele åtte skanningshoder, og som er bakt inn i designet.

Toyota har også oppdatert datakraften, og designet computeren på en ny måte slik at den kan monteres i seteryggen bak og dermed ikke stjeler noe gulvplass i bagasjerommet.

‒ Vi tok en helhetlig tilnærming for å integrere autonome komponenter i utformingen av den nye LS, sier Scott Roller, seniordesigner ved Calty Design Research som er ansvarlig for designet.

‒ Resultatet er en flytende overflate som omfatter avansert teknologi løst inspirert av science fiction i de grafiske forskjellene mellom form og funksjon.

Det hele blir altså en litt snodig Lexus som kan kjøre helt av seg selv.

Her er flere bilder:

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,558FansLik
48FølgereFølg
75FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker

Annonse