Toyota gir bort hemmelighetene

Bilindustrien vokter normalt sine pantenter som gullet i Fort Knox, men nå går Toyota motsatt vei ‒ de gir bort mange av disse til alle som vil ha dem.


I fjor skjedde det noe spesielt i bilindustrien, eller nærmere
bestemt i turdelingsindustrien. Uber hadde kjøpt opp et selvkjøringsselskap
kalt Otto, og dette førte til et gigantisk søksmål.

Mannen som stiftet Otto kom nemlig rett fra en jobb som en
leder i et selskap som utvikler selvkjørende biler, Google-selskapet Waymo.

De mente at mannen som startet Otto hadde tatt med seg forretningshemmeligheter da han sluttet, og dette utnyttet altså Uber ved å kjøpe opp selskapet og på den måten få tilgang på hemmelighetene.

Søksmålet lød på formidable 1,9 milliarder kroner, og det endte med at Waymo fikk aksjer pålydende den verdien samt at Uber ikke fikk lov til å bruke teknologien som stammet fra Waymo.

Det kriges altså om å få det lille teknologiske overtaket,
og hver patent voktes som en dyrbar hemmelighet.

Toyota er verdens største produsent, og har selvsagt et
enormt forsknings- og utviklingsteam bak seg. De fyller daglig på med nye
patenter, og andre som skal benytte seg av disse må pent spørre Toyota om lov ‒
og betalte avgift for dette.

Men nå skjer det noe oppsiktsvekkende, og hadde datoen vært
1. april hadde vi trodd det var en dårlig spøk.

Giganten frigir nå nemlig 23.740 patenter, noe som betyr at
alle som vil kan bruke disse helt gratis fram til 2030.

Bakgrunnen er ifølge produsenten selv at de vil ha fart på
den grønne omleggingen, og at de mener den raskeste veien til mindre eksos er
om alle deler på løsningene og teknologien de sitter på.

Å utvikle bærekraftige mobilitetsløsninger som motvirker
økte utslipp og som utnytter ny tilgjengelig teknologi krever som alle skjønner
både tid, penger og andre ressurser.

Det første skrittet til Toyota er altså å frigi 23.740 patenter knyttet til elektrifisering av kjøretøy.

Ikke nok med det.

De vil også tilby teknisk support til andre fabrikanter som
utvikler og selger elektrifiserte kjøretøy når de bruker elmotorer, batterier,
kontrollsystemet eller annet Toyota-utstyr i sine drivlinjer.

De vil altså gi bort hemmelighetene, og på samme tid hjelpe
rivalene til å bygge dette inn i drivlinjene.

Har du hørt på maken!

Målet er å bidra til at myndigheter, bilfabrikanter og
samfunnet for øvrig sammen skal nå de nødvendige klimamålene som er satt.

‒ Med bakgrunn i det store antallet henvendelser vi får
rundt vår teknologi for elektrifisering, mener vi at det nå er på tide med
samarbeid i bransjen, sier Shigeki Terashi, styremedlem og konserndirektør i
Toyota Motor Corporation.

‒ Om vi får en betydelig økning i antallet elektrifiserte
kjøretøy de neste ti årene, vil dette bli en standard i bransjen. Vi ønsker å
ta en rolle for å støtte denne utviklingen, sier Terashi.

For de som følger ekstra godt med i bilindustrien kommer kanskje
ikke patentslippet som en bombe.

Toyota har som kjent valgt å satse på hydrogenbiler framfor rene elbiler, men de har ikke helt klart å få med seg flertallet av de store aktørene med på dette.

I et forsøk på å stimulere utviklingen av hydrogenbiler friga
de 5.680 patenter rundt hydrogen-teknologien i 2015, og slipper nå også enda
flere patenter rundt slik teknologi.

Av de nærmere 24.000 patentene er 2.380
brenselcelle-patenter, inkludert 680 rundt hydrogentanker.

En annen ting den japanske produsenten har satset tungt på
er hybridbiler, som de har utviklet i over 20 år.

2.590 av pantene som frigis er da også relatert til
elektriske motorer, mens 2.020 patenter er relatert til PCU’er, 7.550 patenter
relatert til kontrollsystemer, 1.320 transaksel-patenter og 2.200
lader-patenter.

Det andre trinnet er altså å dele på teknisk support. Dette
vil blant annet bestå av å inngå kontrakter hvor Toyotas eksperter bistår andre
bilprodusenter for å hjelpe dem med å utvikle elektrifiserte biler med høy
produktytelse, lavt drivstofforbruk og lavt støynivå.

Så her er det mye gratis å hente for alle som utvikler eller
har planer å utvikle elektrifiserte biler, og vi venter spent om Volkswagen-gruppen
følger opp med å frigi noen av sine patenter.

Men vi skal gi tyskerne noe kred, for de har også nylig gjort noe av den mer hyggelige varianten.

For gruppen bestemte seg nylig for å åpne opp den nye og spennende MEB-plattformen som de skal bruke til å bygge nye elbiler på for eksterne kunder.

Så i teorien kan Toyota bygge elbiler på Volkswagens MEB-plattform, mens Volkswagen på sin side kan bygge biler med Toyota-teknologi.

Ja, det er nye tider.

Les mer om:

Elbiler Nyheter