Det brukes forskjellige metoder på å måle hvor mye verd bilmerkene er, og britiske Brand Finance ser på elementer som strekker seg fra markedsføring, markedsanalyse, merkenes strategi og visuelle identitet til skatt og bokføring.
De hevder selv at de er verdensledende når det kommer til verdisetting av merker, noe de har holdt på siden 1996.
-->
Årets liste hvor mange tusen bilmerker er analysert inneholder de 100 mest verdifulle merkene, og denne viser at automobilbransjen totalt har økt med formidable 20 milliarder dollar.
Ikke overraskende er det Tyskland med merker som Mercedes, Audi, Volkswagen og Porsche som regjerer på toppen. De har en tredjedel av den totale verdien, fulgt av Japan med sine 13(!) merker med 24 prosent og USA med sine 18(!!) merker med 17 prosent av den totale verdien.
Toyota er kanskje det mestselgende merket, men de har ikke toppet denne listen siden 2017. Ifølge det britiske analyseselskapet har nemlig Mercedes vært det mest verdifulle, men i det uvanlige koronaåret er normaliteten igjen opprettet.
Toyota har nemlig økt sin verdi med 2,4 prosent, mens Mercedes har tapt sin med -10,5 prosent. Det er akkurat nok til at Toyota tar tilbake topplassen med en verdi på solide 59.479 millioner dollar i 2021. Mercedes på 2. plass står med 58.225 millioner dollar, så det er ikke mye som skiller de to på toppen.
Her er det mest verdifulle merket representert av Toyota GR Supra:
En klar treer er Volkswagen med 47.020 millioner dollar (+4,7%), mens BMW følger med 40.447 millioner dollar (-0,1%) og Porsche på 5. plass med 34.326 millioner dollar (+1,2%). Denne trioen har beholdt sin plasseringer fra 2020-listen.
Men de bør se opp for merket på 6. plass, for dette kommer nå som et skudd.
Tesla fikk en verdi på 12.416 millioner dollar i 2020, men kan nå plusse på utrolige 157,6 prosent på denne summen. Det betyr at de er verd hele 31.986 millioner dollar, og har avansert fra fjorårets 12. plass til 6. plass på 2021-rankingen.
Resten av topp-10 fylles av Honda (31.366 millioner dollar), Ford (22.676), Volvo (17.750) og Audi (17.187).
Brand Finance har også sett på hvor økonomisk sterke merkene er, og gitt de den kjente økonomiske A-rankingen. Ja, den rankingen som ofte viser Norge blant de øverste med en AAA-score.
Blant bilmerkene topper kanskje overraskende Ferrari, som får toppscoren AAA+ av britene med en score på 93,9 poeng.
Nummer to er muligens enda mer overraskende, for der befinner Maruti Suzuki seg med AAA og 88,2 poeng. Det er imidlertid tett i toppen, og både Toyota (86,8 poeng), Mahindra (85,7) og Honda (85,3) får også AAA.
Resten av merkene blant de 10 øverste kan skilte med AAA-, og det Audi på 6. plass med 84,4 poeng, Bajaj (84,4), Porsche (84,3), Aston Martin (84,0) og BMW (84,0). Brand Finance har kun offentliggjort de 10 beste, så vi vet ikke hvordan Tesla scoret her.
Noen lurer kanskje også på hva som er det mest verdifulle dekkmerket, og da kan Brand Finance melde at det faktisk er Michelin. Nummer to er Bridgestone, og på 3. plass finner vi Continental. Michelin er ifølge rankingen verd 6.848 millioner dollar, kun 43 millioner dollar foran Bridgestone.
Så kanskje kan sistnevnte gjør som Toyota gjorde hos bilmerkene, og overta 1. plassen i 2022?
Les også: