Det er tøffe tider til bilprodusentene. De kan ikke lenger stole
på at gamle travere, mange med dieselmotorer under panseret, er de
salgsmagnetene de en gang var, og de må utvikle helt nye modeller med moderne teknologi
og nye drivlinjer. Det koster både tid og penger, og ikke minst gjør den enorme
utviklingen av bilkjøperne setter seg på gjerdet og ser hva som skjer. For de vil
ikke ha utdaterte modeller, og venter heller på framtidens modeller.
ser på de 25 mest populære merkene går det også utover salget. Focus2move har akkurat publisert en fersk oversikt over årets første halvår, og foruten noen hederlige unntak har de færreste noe grunn til å sprette champagnen. På topp, og dermed verdens mest populære merke akkurat nå,
er den gamle favoritten Toyota. Den japanske kjempen holder et høyt tempo, og har økt salget med 1,6 prosent så langt inn i 2019. De solgte 752.612 biler i juni, og totalt har de levert 4.303.303 biler i år. Faktisk har hver 10. bil så langt i år vært en fra Toyota, så
de har festet et skikkelig globalt grep over bilindustrien.
Volkswagen, og tyskerne fikk registrert 547.027 biler i juni. Totalt har Volkswagen
signert ut 3.125.573 biler, og de bør kanskje ikke klage på det. Eller kanskje,
for dette er en nedgang på -6,7 prosent målt mot samme halvår i fjor. Men de kan iallfall ikke klage om de ser på den økonomiske
driften, for Volkswagen-merket økte inntektene med 3,4 prosent opp til hele 430
milliarder kroner. Driftsresultatet skjøt dermed i været med 7,4 prosent, og
var over 20 milliarder kroner. Det tredje største merket i verden er Ford, som solgte
431.063 biler i juni og 2.425.071 så langt i år. Men det henger også mørke salgsskyer
over det historiske merket, og nedgangen var på hele -11,4 prosent. Ford har heller ikke nådd sine økonomiske mål, og aksjekursen
har i tillegg fått seg en smell etter at selskapet har justert resultatmålene
for 2019. Det eneste merket med unntak av Toyota som kan skryte av
oppgang i salget blant de 10 mest solgte er Honda, verdens mest fjerde solgte
merke. De nærmet seg Ford med stormskritt i juni, hvor de noterte seg for et
salg på 408.859 biler. Om trenden fortsetter i juli, vil dermed det japanske merket
passere Ford og bli verdens 3. mest solgte.
oppgang på 2,0 prosent. Det er to merker til som har klarte å passere 2 millioner
biler i første halvår, Nissan med 2.212.145 biler og Hyundai med 2.086.337
biler. Nissan hadde en nedgang på -8,4 prosent, mens Hyundai måtte ta en smell
på -6,2 prosent. Også alle de andre merkene nedover topp-10-listen noterte
seg for en nedgang, og først på 11. plass kommer det et nytt merke med framgang
‒ BMW med 1.074.826 og en framgang på 0,7 prosent. Resten av bilmerkene som er blant de 25 mest solgte har
faktisk en nedgang i salget, og aller verst gikk det for Peugeot som endte opp
med -19,4 prosent det første halvåret. De solgte totalt 785.549 biler, noe som
gir de en 14. plass på oversikten. I juni var den totale nedgangen i det globale bilsalget på -8,2
prosent, og i det første halvåret har salget gått ned -8,1 prosent med et
totalt salg på 42.028.370 biler. Les også: