Volkswagen ID.4 ble den mest registrerte nybilen i januar, dog med kun 212 biler. (Fotos: Volkswagen)

Totalt havari for nybil-registreringene

Kun 1.860 nye biler ble registrert i januar, og til sammenligning ble det registrert 39.497 nye personbiler i desember i fjor.


Nå skal det legges til at det ikke kommer som et sjokk at nybilsalget fikk seg en solid nedtur i januar. For grunnen til det enorme antallet biler i desember skyldes nye avgifter som slo inn 1. januar, og samtlige merker prøvde desperat å registrere flest mulig nybiler i julemåneden.

Den ene av to de store nye avgiftene treffer alle nybilene, og det er en vektavgift for alle kiloene over 500 kilo. For hvert kilo over dette koster 12,50 kroner, noe som betyr at en bil som veier 1.500 kilo får 12.500 kroner i den nye vektavgiften.

Den andre slår kun ut på litt dyrere elbiler, og er moms. Regjeringen har nemlig momsbelagt beløpet over 500.000 kroner for nye elbiler, og det betyr at en elbil som koster 600.000 kroner for en moms på 25.000 kroner.

Disse to avgiftene slapp bilene som ble registrert i desember unna, og det betyr at de fleste importørene registrerte så mange biler som de klarte og sitter dermed med et stort lager nå.

Det viser med all klarhet registreringsstatistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), som nå har kommet med tallene for januar.

1.860 registrerte nybiler er ifølge OFV det laveste månedstallet siden, hold deg fast, januar 1962, og da ble det registrert 1.593 biler.

‒ Det er ingen overraskelse at registreringstallene for januar er lave, det var ventet et kraftig fall. Men at tallene skulle bli så lave, var det nok ikke mange som hadde sett for seg, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i OFV til eget nettsted.

Av de 1.860 nye bilene var det 1.237 elbiler, noe som betyr at disse hadde en markedsandel på 66,5 prosent. Det ble også registrert 263 nye bensinhybrider, 36 bensinbiler og 142 nye dieselbiler i januar.

Fjorårets klart mest registrerte nybil, Tesla Model Y, fikk seg en real knock-out i januar. Faktisk ble det kun registrert noen få slike i januar, og det amerikanske merket fikk heller ikke hjelp av de to andre modellene ‒ Model S og Model X.

For totalt ble det registrert så få Tesla-modeller i januar at merket ikke en gang er på topp-10-listen, og det nederste merket på den fikk kun registrert 34 nye biler. Det var for øvrig Hyundai.

Den aller mest registrerte nybilen i januar var den bilen som ga Model Y mest kamp også i fjor, nemlig Volkswagen ID.4. Ifølge OFV ble det registrert 212 nye ID.4 i forrige måned, og den toppet listen, faktisk foran en ikke-elbil, Toyota Yaris med 160 registreringer.

ID.4 sørget også for at Volkswagen fikk flest registrerte biler blant merkene med totalt 463 biler, mens Toyota var en god nummer to med 369 biler.

Blant modellene var Skoda Enyaq tredje mest registrert med 127 biler, fulgt av Mazda MX-30 (122), Volkswagen ID.3 (110) og Toyota bZ4X med 93 registreringer i januar.

Det tredje mest registrerte merket var Volvo med 205 biler, fulgt av Skoda (166), Mazda (132) og Audi med 97 biler.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter