Elbiler mister rekkevidde når det kaldt, noe NAF-testene har vist. (Foto: NAF/Motor)

Nesten halvparten er skuffet over elbilens vinter-rekkevidde

NAF ber nok en gang om bedre informasjon om hvor langt elbilene går på vinteren.


Det er klart for nok et El Prix. Hva er det? spør du kanskje. Vel, det er riktignok en type konkurranse, men en litt annerledes en. For i denne konkurrere elbilene mot seg selv, og mer eksakt mot sin egen WLTP-rekkevidden.

Dette er elbilenes offisielle rekkevidde, og denne er målt under ganske gunstige forhold slik at den blir en pekepinn på bilens rekkevidde om sommeren. Men ikke om vinteren.

Elbilenes forbruk går nemlig opp under kalde forhold, noe forrige El Prix gjennomført på vinteren med all klarhet viste.

Det er NAF og Motor som arrangerer dette, og formålet er å teste alle nye elbiler som kommer på det norske markedet når det kommer til både rekkevidde og ladefart. De tester bilene to ganger, en gang om vinteren og en gang om sommeren.

Opplegget er også ganske så enkelt ‒ kjør bilene til de går tom for strøm og se hvor langt de rullet. De starter i Oslo, og kjører deretter Oslo gjennom Gudbrandsdalen, over Dovrefjell og mot Venabygdsfjellet.

Sist de kjørte en vintertest var det ikke en eneste elbil som klarte å matche sin egen WLTP-rekkevidde.

‒ De beste bilene er de mest ærlige bilene. I elbiltesten vår handler det ikke om å kjøre lengst, men komme nærmest oppgitt rekkevidde, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF..

– Også i år venter vi et stort sprik i hvor nær bilene kommer det produsentene oppgir.

Mer spesifikt rullet de rundt 30 elbilene i fjorårets vintertest mellom 4 og 32 prosent kortere enn hva WLTP-rekkevidden tilsa.

– Mange elbileiere er skuffet over rekkevidden bilen deres har om vinteren, sier Sødal.

I en fersk undersøkelse gjennomført av Norstat for NAF svarer hele 45 prosent av de spurte at de er skuffet over elbilens rekkevidde om vinteren, og NAF mener at det er viktig at det finnes god informasjon om faktisk rekkevidde på vinterstid for å gjøre elbilkjøperne tryggere på bilenes egenskaper.

Det prøver de altså selv å skaffe gjennom El Prix, og årets utgave med 30 nye elbiler skal nå kjøres i gang.

‒ Vi vil gi et ærlig svar på hvilke elbiler som leverer nærmest den rekkevidden de lover. Det er viktig for alle som kjører elbil – og det begynner å bli veldig mange, sier Sødal.

– Bare i fjor kom det nesten 140.000 nye elbiler på veiene. Mange ferske elbilister får seg en overraskelse vinterstid, sier han.

Blant de som ikke kjører elbil svarte 22 prosent, altså litt mer enn 1 av 5, at dårlig rekkevidde på vinteren er grunnen til at de ikke kjøper elbil neste gang.

‒ For mange er rekkevidde det første de ser på når de velger elbil. Og på vinterstid kan du risikere å tape store deler av kapasiteten. Dette skaper usikkerhet hos folk, påpeker Sødal.

Elbiler mister rekkevidde når det kaldt, noe NAF-testene har vist. (Foto: NAF/Motor)

Det er altså klart for årets vinterversjon av El Prix, og i år er det rekordmange kinesiske merker på startstreken. Det er kanskje ikke så rart, for disse doblet markedsandelen fra 2021 til nærmere 1 av 10 nye biler i 2022, ifølge statistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Blant årets deltakere finner vi kinesiske merker som BYD, Hongqi, Maxus, JAC og Voyah, alle foreløpig relativt ukjente her i Norge.  

Testruta starter i Oslo, kjører riksvei 4 til Gjøvik, og videre nordover E6 til Hjerkinn. Fra Hjerkinn kjører bilene via Folldal og over Venabygdsfjellet.

De bilene som kommer seg over fjellet fortsetter nordover på E6 fra Ringebu igjen. 

Dette er elbilene i vinterens NAF El Prix:

  • BMW i4 eDrive 40
  • BMW i7
  • BMW iX1
  • BYD Atto 3
  • BYD Han
  • Hongqi e-HS9
  • Hyundai Ioniq 5 4WD
  • JAC e-JS4
  • Kia EV6 GT
  • Kia Niro EV
  • Maxus Euniq 6
  • Mercedes-Benz EQB 250
  • Mercedes-Benz EQE 300
  • MG 4
  • MG Marvel
  • MG 5
  • MG ZS EV LR
  • Nio ET7
  • Nissan Ariya 2WD
  • Renault Megane
  • Skoda Enyaq Coupe RS
  • Tesla Model S Standard
  • Tesla Model X Plaid
  • Tesla Model Y 2WD
  • Toyota bZ4X 2WD
  • Volkswagen ID. Buzz
  • Volkswagen ID.5 GTX
  • Voyah Free

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter