Verdens mest kjente bilprogram må selvsagt også ha sin egen årets bil-pris, og de må, selvsagt, gjøre det på sin egen måte.
Riktignok har også Top Gear en del «vanlige» kategorier, som for eksempel årets bil, men de kjører også på med en del som ingen andre bryr seg om.
-->
For hva med årets hyper-GT? Årets altmulig-bil? Ikke imponert? Hva da med årets dommedags-klare bil? Jepp, de har også en slik pris.
Som vanlig har også de tre programlederne plukket ut sine favoritter for 2021, og Chris Harris landet på Porsche 911 GT3, Freddie Flintoff hentet fram jokeren Ginetta G55 Supercup, mens Paddy McGuinness likte aller best den unike superbilen Aston Martin Victor.
Alle tre gikk ikke overraskende for noen svært så ekstreme biler, for som vi vet handler Top Gir mye om slike biler. Men ikke alt.
Ispedd all galskapen tar de seg også tid til å sjekke ut vanlige biler, og især det litt mer seriøse magasinet med samme navn. For det er altså ikke bare TV-programmet som står bak denne kåringen, men også magasinet og nettstedet til BBC-programmet.
Totalt deler de ut 19 priser i år, og den som fortjener aller mest oppmerksomhet er selvsagt den som er kåret til årets bil. Og den store sensasjonen er at dette ikke er en elbil, for disse vinner som kjent det meste av priser nå for tiden.
Top Gear går mot strømmen, jepp, vi mener det bokstavelig, og mener at Hyundai i20N fortjener betegnelsen «årets bil». Slik beskriver de selv denne bilen:
«Det tok 2.500 miles, 56 müslibarer, to overkjørte kaniner og en 10 års-flom å finne ut av det, men vi klarte det: i20N er strålende til alt du faktisk skal bruke den til, og utrolig god på en haug med ting du ikke vil (bruke den på) ‒ og konstruert på en standard som ingen ved sine fulle fem noensinne vil overgå...»
Så gratulerer til i20N som dessverre ikke er tilgjengelig i Norge, men det er heldigvis noen av de andre vinnerne.
Her er hele listen, og om du gjerne vil lese begrunnelsene og se bilder av alle bilene kan du det ved å klikke deg over til Top Gears nettside: