Da Ferrari stolt kunne vise fram en ny modell kalt 812 Superfast i 2017, var ikke det selvskrytende navnet tilfeldig.
Nummeret kom fra bilens 800 hestekrefter og 12 sylindre, mens Superfast kom fra det faktum at dette var Ferraris aller raskeste serieprodusert modell ‒ noensinne.
-->
En annen ting som går fort er tiden, så nå har det gått fire år siden den steilende hesten presenterte dette monsteret under Genève Motor Show. Men Ferrari har ikke tenkt å la modellen støve ned.
Nei, nå tar de sats og viser fram spesialversjoner av bilen, ja, i flertall.
For Ferrari har laget to spesialutgaver som kommer i begrenset antall, 812 Competizione og 812 Competizione A. Det som gjør at denne duoen ikke kan kalles eneggete tvillinger er at A’en kommer med en Targa-topp, ellers er det meste ganske så likt.
812 Competizione tar over som den sterkeste i familien med ganske så ville 830 hk, og V12-motoren har blitt så imponerende at turtallssperren nå befinner seg på ultraville 9.500 r/min ‒ opp 500 r/min. Det er rett og slett sjuke greier.
Spesialversjonene har også fått en rekke nye dynamiske kontrollere og uavhengig firehjulsstyring, og dette skal ifølge italienerne sørge for at bilen «har uovertruffen respons på styringsinngangene».
Vekten er også trimmet ved å bruke enda mer karbon både på utsiden og innsiden, og de har også fått et nytt dynamiske Side Slip Control- system som sørger for å holde bilen på banen når gassfoten blir ekstra tung.
Men det er langt fra alt.
Sammen med Ferrari Styling Center har de redesignet de aerodynamiske linjene i jakten på ytterligere marktrykk, blant annet fått nye luftinntak foran, en ny diffusor bak og litt oppgraderte bakskjermer og eksosuttak.
For å skille de to ytterligere fra den originale modellen har de også satt på en egen styling, som for eksempel et dekkende aluminiumspanel der hvor det originalt var en bakrute og et panser med et karbon-blad.
På innsiden skal Competizione-utgavene var ganske lik 812 Superfast, men Ferrari har blant annet byttet ut dørpaneler for å spare vekt og gitt midtkonsollen et mer racinginspirert preg.
Mange lurer sikkert på hjulene, og de er også ganske så imponerende.
Foran sitter det 275/35 ZR20, mens bak har de fått dekk med dimensjonen 315/35 ZR20. Bremsene er forresten formidable 398 mm foran og 360 mm bak.
Så hva kan en spesialversjon som 812 Competizione skilte med av ytelser?
Jo, toppfart på over 340 km/t.
0-100 km/t på 2,85 sekunder.
Og 0-200 km/t på 7,5 sekunder.
En runde rundt Fiorano-banen går unna på 1,20 minutt ‒ om du er en proff Ferrari-fører.
Ferrari tar ikke bryet med å opplyse hverken om hvor mange de faktisk har tenkt å lage av disse spesialutgavene eller prisene, men det er kanskje ikke så nøye.
De som vil ha en slik får det sikkert til uansett, mens vi andre må nøye oss med noen bilder av den raskeste serieproduserte Ferrarien gjennom historien. Og det er jo noe. Ganske mye, faktisk.
Les også: