Dette er noe ganske ellevilt, nemlig to XX-utgaver av Ferrari SF90. (Fotos: Ferrari)

To ekstremt ville hingster fra Ferrari

Selv den beste cowboyen hadde slitt med å temme de to nye Ferrari SF90 XX-modellene.


Ferrari har selvsagt mye rått i garasjen, men skal du har noe som ligner på en sjef må du opp til en SF90. Bare navnet bør skremme.

De som følger nøye med i Formel 1 vet at Ferraris F1-bil i 2019-sesongen het nettopp SF90, og ble kjørt av Sebastian Vettel og Charles Leclerc. Navnet er ganske smart, for SF står for motorsportavdelingen Scuderia Ferrari og 90 for at Ferraris motorsportavdeling ble grunnlagt i 1929 ‒ de feiret altså 90 år i 2019.

-->
Så da kan vi tenke oss hva ambisjonen var med en «vanlig» bil som bar akkurat det navnet, og mer eksakt het den SF90 Stradale ‒ det siste betyr at den hører hjemme på landeveien.  

Dette var det verste Ferrari kunne by på, og siden har den steilende hingsten også plusset på med en Spider ‒ bilspråk for kabriolet. Så dette er en kruttsterk duo, som nå har fått et par søster som hever lista enda et hakk.

For Ferrari viser nemlig to XX-utgaver av SF90 ‒ og disse søstrene skal komme i begrenset antall. Dette er rett og slett noe av det villeste italienerne kan by på.

Nå er ikke det italienske merket ukjent med spesialutgaver av basismodeller, noe de har holdt på med i flere tiår. Et par eksempler her er 488 Pista og 812 Competizione, men på samme tid har de også utviklet et XX-program som tilbyr det mest ekstreme for de som virkelig kan håndtere lynraske biler.

Og selv om bilene har vært for ville for landeveien og kun rettet mot racerbanene rundt om i verden, har de vært så populære at kundene nærmest har stått i kø. Et eksempel på dette er FXX-K EVO, en villstyring med en V12-motor som huser 1.050 hestekrefter og 900 Nm dreiemoment.

Det de har gjort nå er nesten litt skremmende, for de har samlet ekspertisen rundt spesialmodellene og XX-bilene i to nye og denne gang gatelovlig beist ‒ SF90 XX Stradale og SF90 XX Spider.

SF90 XX Stradale løfter Stradale-modellens egenskaper på bane og selve kjøreopplevelse opp til nye høyder, og Ferrari har jekket opp antall hk med 30 til totalt 1.030 hk. Dette har de klart ved å finjustere motorprogrammet, og de har også satt inn nye aerodynamiske løsninger som inkluderer en fast bakspoiler.

Ja, dette er faktisk den første sådanne på en landeveisbil siden F50 – og leverer 530 kilo marktrykk ved 250 km/t.

Ferrari har fulgt samme oppskrift for den toppløse Spider-utgaven, som dermed bør være den ultimate kabrioleten her i verden. Også denne har de samme aero-løsningene, og her kan Ferraris Retractable Hard Top (RHT) som består av aluminiumspaneler som vanlig åpnes og lukkes på 14 sekunder og i opptil 45 km/t.

Slik ser de to søstrene ut:

Dette er noe ganske ellevilt, nemlig to XX-utgaver av Ferrari SF90. (Fotos: Ferrari)

Også Ferrari har tatt steget over til den elektrifiserte verden, og SF90 XX byr på et hybrid system med en V8 twinturbo-motor med 797 hk som får hjelp av en elektrisk motor med 233 hk.

Den 4,85 meter lange og 1.560 kilo tunge (1.660 kilo for Spider) fyker opp til 100 km/t på kun 2,3 sekunder, mens 0-200 km/t er oppgitt til 6,5 sekunder for SF90 XX Stradale og 6,7 sekunder for SF90 XX Spider.

Og det kommer garantert til å bli en beintøff kamp om disse søstrene, for Ferrari setter et tak på 799 eksemplarer av SF90 XX Stradale og 599 stykker av SF90 XX Spider.

Som vanlig er det heller ingenting å utsette på selve designet, og under kan du sjekke ut de to helt ekstreme steilende hingstene som hever den allerede høye lista ytterligere.

 

Les også:

 

 

 

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter Superbilene