Tidenes sterkeste Golf

Volkswagen har trukket duken av en ny Golf R, og den blir intet mindre enn den sterkeste serieproduserte Golfen i historien.


Det skjer mye hos Volkswagen, som ikke har lansert færre enn to nye folkebiler i år. Den ene skal sørge for fotfeste i det helelektriske markedet, ID.3, og den andre bærer fanen til selve folkebilen videre, den åttende generasjonen av Golf.

I tillegg til disse to er Volkswagen selvsagt opptatt med nye elbilmodeller, som for eksempel SUV-modellen ID.4 som allerede er presentert, og nye versjoner av den oppgraderte Golfen.

Her heter innstegsmodellen Golf eTSI, men de byr selvsagt også på hybridversjoner, og en ny generasjon av klassikere GTI.

Men det stopper ikke der.

For etter GTE, GTI og GTI Clubsport, kommer det nå en Golf R. Og den er rett og slett tidenes råeste i familien.

Dette blir den femte generasjonen av Golf R, flaggskipet, og Volkswagen har tatt oppgaven på dypeste alvor. De har gitt bilen en motor på 320 hestekrefter med et maks dreiemoment på 420 Nm, gitt den firehjulsdrift, en 7-trinns DSG-kasse, et adaptivt understell (DCC) og en elektronisk differensialbrems (XDS).

Og de har like gått spandert på Drift-modus. Ja, en som lar deg kaste rompa ut i svingene.

Det hele gjør at Golf R bruker 4,7 sekunder på 0-100 km/t, mens toppfarten er satt til 270 km/t ‒ ja, 20 km/t over det «vanlige».

Men skal du drifte og kunne kjøre i 270 km/t er det en liten hake, og den heter «R-Performance». Det er de som velger denne tilleggspakken som får maks moro ut av nye Golf R, en bil som rundet verdens tøffeste racerbane, Nordschleife, 17 sekundere raskere enn forgjengeren.

Denne byr altså på 270 km/t og Drift-modus, i tillegg til en modus som heter Race som jo er ganske så selvforklarende.

Nye Golf R byr også på noe som er kalt R-Performance Torque Vectoring, som ikke bare fordeler kreftene mellom for- og bakaksel, men også mellom bakhjulene. Her kan alt dreiemoment som sendes bakover faktisk ledes til ett enkelt hjul, noe som bør gi enda bedre egenskaper i svingene.

Der hjelper også en ny progressiv styring til med enda bedre feedback, og mer aggressive hjulvinkler forbedrer også svingeegenskapene til Golf R.

Og jaggu har ikke Volkswagen enda en nyhet som har bidratt til at Golf R fløy gjennom Nordsløyfa på Nürburgring.

Du husker vi nevnte DCC og XDS, understellet og bremsene? Vi har en til forkortelse til deg, VDM. Dette står for Vehicle Dynamic Manager, og syr sammen firehjulsdriften, DCC og XDS, og pakken skal ifølge Volkswagen gi Golf R et «maksimalt veigrep uansett underlag, nøytrale kjøreegenskaper med skyhøy presisjon – og maksimal kjøreglede».

Ellers er Golf R senket med 20 mm i forhold til standardutgaven, og kommer ikke med en manuell kasse. Nope, her der det kan girhendler som gjelder.

Det var derimot en girspake som gjaldt da den første Golf R ble presentert i 2002, som den gang bød på en 3.2-liters 6-sylindret motor med 241 hk ‒ den sterkeste Golfen fram til da.

Året etter kom den som første Volkswagen-bil med den nå berømte DSG-kasse som dagens også er utstyrt med.

I 2005 var det duket for Golf R32, og denne hevet listen ytterligere med sine 250 hk.

I 2009 kunne Volkswagen stolte vise fram en ny generasjon R basert på sjette generasjon Golf, og nå hadde den en 2-liters 4-sylindret turbomotor som var hele 21 prosent mer effektiv. R32 ble til R med denne, og 3. generasjonen kunne skryte av 270 hk.

Fjerde og før nå sistemann ble lansert sammen med Golf 7, og denne brøt akkurat 300 hk-grensen.

Den nye kan altså skilte med 20 hk mer, og blir dermed tidenes sterkeste, serieproduserte Golf. Ikke verst, for som vi vet er det laget noen utgaver av folkebilen som ble introdusert i 1974 og som det til nå er laget over 35 millioner eksemplarer av.

Noen flere skal nye Golf R bidra til, og her er bilder av Volkswagen Golf R som er klar for bestilling rett over nyåret:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter