Tidenes sterkeste Audi RS 6 og RS 7

Oh yeah, enda mer krefter for Audis potente RS 6 Avant og RS 7 Sportback.


Hvor skal det ende for Volkswagen-gruppens 4-liters V8 biturbo TFSI-motor? Ikke vet vi, for blant andre Audi driver stadig og pusher grensene til denne.

Nå har 4-literen alltid huset mange hester, og allerede fra start av hadde motoren over 400 hk. Den 4. generasjonen av Audi S6 presentert i 2012 hadde en 4-liters motor med 420 hk og 550 Nm dreiemoment, og siden har kreftene skutt i været.

-->
Nå kan morgendagens Audi RS 6 og RS 7 med tilnavnet performance skryte av like mange hestekrefter som selveste Porsche Panamera Turbo S, 630 hk, og et dreiemoment på linje med den vanvittige Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid ‒ 850 Nm.

Når vi skriver morgendagens er det nesten bokstavelig, for Audi sier at de åpner for bestillinger av de to performance-utgavene 8. desember. Og dette er altså historiens aller sterkeste serieproduserte RS 6 og RS 7.

Mer eksakt heter modellene Audi RS 6 Avant performance og Audi RS 7 Sportback performance, og de nye kreftene kommer takket være større et større turbotrykk enn forgjengerne, opp fra 2,4 bar til 2,6 bar. Det gir 30 flere hestekrefter og 50 mer dreiemoment enn de utgående versjonene.

Men det er også noe som er mindre i de to kommende utgavene.

Audi har nemlig redusert isolasjonen mellom motorrommet, interiøret og baksiden, så ja, enda mer motorstøy. Det er selvsagt moro i en bil med 630 hk som helt sikkert brummer helt ok, men det betyr også en slankere bil ‒ minus 8 kilo der. Stasjonsvognen RS 6 Avant har nå en total egenvekt på 2.090 kilo, mens coupéutgaven RS 7 Sportback veier inn til 2.065 kilo.

Tyskerne har også tenkt på en annen form for lyd.

Allerede fra start av kommer RS 6 og RS 7 performance med et Bang & Olufsen Premium Sound System med 3D-lyd, og annet utstyr som er på plass i de nye utgavene er Park Assist Pack med parkeringsassistent, Head-up Display, 360-graders kameraer og 22-tommers hjul i matt grå. Sistnevnte er ekstrautstyr, men det kommer vi tilbake til.

Det går også i matt grått på utsiden, som er standardfargen, mens eksosrøret kommer i blank svart, likeså Audi-ringene og andre merker. RS-designpakken kommer på sin side i enten rød, blå eller grå og er nå standard sammen med et Alcantara-ratt med flat bunn.

Hjulene ja, også de har gått gjennom en slankekur.

De fire ringene sier at begge utgavene kommer med 21-tommers støpte aluminiumsfelger i en 10-eikers stjernedesign og 275/35 dekk som standard. Men det er mulig å jekke dette opp til 22 tommer, og disse felgene kommer enten i polert blank metallisk svart, matt grå, matt svart eller matt neodym gull.

Her er det 5-Y-eikerdesign, inspirert av motorsport og for smart bremsekjølingen, og disse lettere felgene er produsert i en høyteknologisk smi-freseprosess. Lettvektshjulene er rundt fem kilo lettere enn det 22-tommers aluminiumshjulet på dagens RS 6 Avant eller RS ​​7 Sportback – så totalt er det minus 20 kilo spart der.

Dekk er viktig på biler med RS-merket, og de nye 22-tommerne er skodd med noen Continental-dekk med dimensjonen 285/30-dekk, og byr ifølge Audi på konsekvent bedre grep på både tørr og våt vei. De skal også redusere understyringen om man tar svingene i høye hastigheter, og hjelpe til med å senke bremselengden.

En annen ting som med årene har blitt viktige for biler er kjøremoduser, og både RS 6 og RS 7 performance byr selvsagt på noen litt mer skreddersydde. Mer eksakt er det seks profiler tilgjengelig, effektivitet, komfort, auto, dynamisk og to RS-spesifikke RS1- og RS2-moduser som er mulig å tilpasse.

Det er jo greit om man skal sette opp disse bilene til å kjøre raskeste mulig rundt en bane:

RS Dynamic Package er også standard for disse utgavene, og det øker toppfarten til bilene til over 250 km/t som tyske biler vanligvis blir elektronisk begrenset til.

Pakken byr også på dynamisk firehjulsstyring og quattro sport-differensialen på bakakselen.

Det finnes også en pakke som kundene må betale ekstra for, RS Dynamics Package plus. Her økes toppfarten ytterligere, og inkluderer også et RS keramisk bremsesystem. Dette slanker bilene ytterligere, om lag 34 kilo mindre enn stålbremsene.

Audi har også frisket opp de ytre fargene til de to RS-utgavene, og totalt byr de på 16 eksteriørfarger ‒ og for første gang er metallisk og matt Ascari Blue og matt Dew Silver.

Ytelsesutgavene skiller seg også ut med standard RS-eksteriørkomponenter i matt grå, inkludert sidespeilene, frontspoileren, sideklaffene foran, sideterskelinnsatsene, takskinnene og pynten på sidevinduene og diffusoren bak, forklarer Audi.

En matt karbon/svart optikkpakke er også et alternativ, der takskinner og kantlister på sidevinduene er svarte. Audi-ringene og modellnavnet er tilgjengelig både i krom eller sort.

På innsiden går det selvsagt både i grått og rødt, men nå også blått. Sikkerhetsbeltene er blant annet havblå, mens sømmene i setene er i Mercato-blått. Et annet kjennetegn er LED i frontdørene som projiserer «RS-performance» på bakken ved siden av bilen.

Innsiden byr som vanlig på et ras av alternativer som kundene kan velge fra, og det inkluderer både farger og materialer.

Også den 12,3-tommers Audi virtual cockpit plus byr på nyheter, og det inkluderer en ganske så stilig blinkende girindikator når bilen står i manuell girmodus. Da endrer turtallsvisningen fra grønt til gult til rødt, og blinker på samme måte som når Dennis Hauger kjører sin Formel 2-bil og får et varsel om at det er på tide å skifte gir.

Og ja, det er også en Launch Control som hjelper til når bilene skal akselerere. Og det tar oss til ytelsene.

RS 6 Avant performance og RS 7 Sportback performance i C8-generasjonen er altså den sterkeste av dem alle, en serie som startet med en RS 6 Avant plus i 2004. Denne hadde 480 hk, og ble offisielt den første Audien til å runde 250 km/t ‒ den hadde en toppfart opp 280 km/t.

Plussvarianten i C6-generasjonen kom på markedet i 2008 og var begrenset til 500 eksemplarer. Den hadde faktisk en V10-motor som ytet 580 hk, og Audi begrenset toppfarten til den spesielle bilen til 303 km/t. Den eneste bilen som faktisk var raskere på den tiden var sportsbilen R8.

I C7-generasjonen ble «pluss» endret til «performance» ‒ Audi RS 6 Avant og RS 7 Sportback performance kom rullende i 2016 og hadde en finjustert motor med 605 hk, 45 hk mer standardmodellen. Her var det en overboost-funksjon som økte dreiemomentet i en kort periode til 750 Nm, og avhengig av utstyr ble toppfarten begrenset til 250, 280 eller 305 km/t.

Nye Audi RS 6 Avant performance og Audi RS 7 Sportback performance er altså sterkere enn alle disse, og byr på 630 hk og 850 Nm. Det sørger for at utgavene blåser opp til 100 km/t på kun 3,4 sekunder, 0,2 sekunder raskere enn basisversjonen.

Toppfarten lyder nå på 280 km/t, men med RS Dynamics Package plus øker dette til hele 305 km/t. Det bør vel holde for de fleste?

Her er de to nye sjefene i familien, hvor RS 6 Avant altså er stasjonsutgaven og Audi RS 7 Sportback er coupéutgaven:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter