Ford som endelig klarte å knuse hegemoniet til Ferrari da de vant Le Mans i 1966, har ikke uventet en lang historie med ultraraske biler. Men det som er litt mer overraskende er at de også har laget flere lynraske varebiler kalt SuperVan. Jepp.
Det hele startet like etter at Ford ikke bare hadde vunnet Le Mans i 1966, men også tatt seieren i de tre neste løpene av det legendariske 24-timersløpet. Ford hentet like godt motoren fra Le Mans-vinner Ford GT40, og puttet den inn en bil som i utgangspunktet var 1. generasjon Transit tilbake i 1971.
-->
Den neste, kalt SuperVan 2, hadde en Cosworth-motor og glassfiberkarosseri, og så hevet de lista skyhøyt med SuperVan 3. For denne ble like godt utstyrt med en Cosworth-motor hentet fra Formel 1, og bydde på 650 hestekrefter.
For å feire at vi nå er inne i en elektrisk tid kom Ford Pro i fjor med en ny og helelektrisk SuperVan, og dette var elleville saker. Med fire elektriske motorer, et væskeavkjølt 50 kWh-batteri og et skreddersydd kontrollsystem, produserte drivsystemet rundt vanvittige 2.000 hk.
Og denne varebilen akselerer fra en F1-bil. 0-100 km/t gikk unna på 2 sekunder, og selv om chassiset var spesialbygd hadde den komponenter hentet fra E-Transit Custom.
Dette var i fjor, og nå har Ford klar en SuperVan 4.2 som faktisk skal måle seg mot noen av de aller raskeste bilene. Det skal de gjøre i Pikes Peak International Hill Climb.
Ford vet godt hva det handler om opp fjellet i Colorado, for allerede i 1916 var de på plass med en T-Ford. Denne gang handler det om en spesialpreppet elektrisk kassebil.
Ford Performance har slått seg sammen med STARD Advanced Research and Development, og kommet opp med en ny versjon kalt SuperVan 4.2 som skal vise det ekstreme potensialet elektriske biler har ‒ også innenfor motorsporten.
Bilen har en totalt redesignet aerodynamikk fra SuperVan 4, slik at den både skal skjære seg gjennom luften og klistre seg til bakken. Og det trengs.
Verdens mest berømte bakkeløp består nemlig av 156 svinger på veien opp det 4.302 meter høye fjellet, og den minste feilen kan få fatale følger.
– Dette løpet er perfekt egnet til å vise Fords elbilteknologi og samtidig synliggjøre potensialet som helelektrisk ytelse har, sier global direktør i Ford Performance Motorsports, Mark Rushbrook.
‒ Jeg tror at vi sammen med STARD-teamet virkelig har bygd E-Transit SuperVan 4.2 til å være en konkurransedyktig bil med fokus på å komme til toppen av fjellet raskest mulig.
Nytt av året er en frontsplitter og en karbonbakspoiler, og chassiset har blitt gjort lettere ved at lasterommet, Ford Sync og passasjersetet er fjernet.
Drivlinjen, som tidligere besto av fire elektriske STARD UHP 6-fasemotorer, er nå redusert til tre. Det er også tatt i bruk STARDs Ultra High Performance Lithium Polymer poseceller for en optimal fordeling mellom ytelse og vekt, forklarer Ford.
To av motorene er plassert bak og en er montert foran, og den firehjulsdrevne elbilen har over 1.400 hk. Altså ikke like mye som SuperVan 4, men den bør være raskere opp svingete veier.
– Ford Performance og STARD-teamet har jobbet hardt for å optimalisere SuperVan 4.2 for dette bakkeløpet, sier Mike Norton i WRC-programmet til Ford Performance.
‒ Både aerodynamikken og den reviderte elektriske drivlinjen tror jeg vil gjøre det verdt å følge med når vi skal kjøre opp fjellet.
Bilen er også utstyrt med et forbedret regenerativt bremsesystem med bremseskiver av karbon, magnesiumfelger med Pirelli P Zero racing-dekk, oppgraderte drivaksler og et minimalistisk racing-interiør ‒ alt for å fjerne all vekt som ikke er strengt tatt nødvendig, melder Ford.
Og det skal heller ikke stå på sjåføren. Det er nemlig den rutinerte Romain Dumas, mannen som har den nest raskeste tiden rundt selveste Nordschleife ‒ og den aller raskeste gjort med en elbil. Den rekorden ble satt i en Volkswagen ID. R tilbake i 2019.
Det var en ekte racerbil, men årets utfordring blir altså med en varebil. Nærmere bestemt en SuperVan ‒ mest sannsynlig den raskeste varebilen noensinne når det kommer til en utfordring som Pikes Peak.
Les også: