Det heter seg det at alle gode ting har en slutt, og W16-motoren til Bugatti er intet unntak. Dette særs ville hjertet har banket i Bugatti-biler siden 2005, men nå har den moderne tidsalderen hentet inn den legendariske motoren.
Motoren ble til etter en vill idé diskutert passende nok om bord på et lyntog i Japan, hvor Volkswagens drivlinje-sjef Karl-Heinz Neuman og styreleder Ferdinand Karl Piëch drodlet rundt det å lage historiens sterkeste superbil med 1.000 hestekrefter.
-->
Piëch, barnebarnet til selveste Ferdinand Porsche, var så på hugget at han likegodt tegnet motoren til denne på en konvolutt. Det var et monster av en motor med ufattelige 18 sylindre.
Målet var en superbil som bikket 1.000 hestekrefter, noe som virket helt umulig tilbake i 1997. Men Neuman var ikke skyggeredd, og kastet seg på.
Hjemme i Tyskland studerte ingeniørene konvolutten til Piëch, og tok ideen videre. Motoren skulle ikke være større enn en V12, og måtte veie rundt 400 kilo.
Det førte til en «W»-konfigurasjon hvor 8-sylindrede blokker ble montert i en vinkel på 90 grader i forhold til hverandre, og denne fikk pustehjelp via fire turboladere.
De traff planken på første forsøk, for da de gjennomførte den aller første motortesten i 2001 viste resultatet 1.000 hestekrefter ‒ pluss 1. 1.001 hk der altså.
Den første superbilen med W16 var Bugatti Veyron som kom i 2005, og siden har motoren vært en fast følgesvenn og funnet veien til hyperbiler som Chiron, Divo, Centodieci, Bolide og Mistral.
Men nå er det altså slutt, og Bugatti skal blant annet sammen med det helelektriske supermerket Rimac lage mer elektrifiserte biler med mindre utslipp. Bugatti har fortsatt ikke annonserte rene elbiler, men at slike også kommer er ganske så sikkert.
Et merke som Bugatti har strenge planer de må forholde seg til, og det gjelder også produksjonen. Det tar som kjent tid å sette sammen perfekte superbiler, og samtlige biler blir planlagt med kirurgisk presisjon ‒ akkurat som W16-motorene bygges.
Og den dårlige nyheten er at alle de planlagte produksjonsplassene for biler med W16-motor nå er booket opp, og de planlagte bilene er for lengst solgte. Det betyr at det ikke lenger er mulig å bestille en splitter ny Bugatti utstyrt med en W16-motor.
Den siste muligheten var onsdag, og det var en særs spesiell bil.
Nemlig denne:
Bilen skulle aldri vært produsert for salg, for Bugatti ville «kun» se om de det var mulig å lage en bil som var litt mer radikal enn Chiron Sport og hakket mindre ekstrem enn Chiron Pur Sport. De ville lage en utgave uten å ofre verken ytelse og komfort ‒ altså en perfekt kombinasjon av de to.
Resultatet ble så bra at de rett og slett ikke kunne unngå å lage en vanlig produksjonsmodell som gjør bilen som har fått navnet Chiron Profilée til en ekte gatebil.
‒ Den enestående etterspørselen etter Chiron-modellene gjorde at vi, til tross for all utviklingen og testene vi allerede hadde gjennomført, ikke kunne bringe Profilée til produksjon, sier Christophe Piochon, president for Bugatti Automobiles.
Men regler er til for å brytes.
‒ Hvordan kunne vi ikke fullføre en så vakkert designet og konstruert bil? Å tilby den for salg på auksjon gjennom RM Sotheby’s vil gi våre kunder, men også Bugatti-tilhengere over hele verden, en rettferdig sjanse til å skaffe seg og nyte denne virkelig historiske bilen.
De bestemte seg altså å lage ett eksemplar som skulle selges, så i motsetning til andre Bugatti-biler som ofte blir solgt til gode kunder skulle den ut på det åpne marked. Det er altså unik på flere områder.
Auksjonen presidenten henviser til ble gjennomført onsdag, og auksjonshuset hadde satt en verdi på bilen mellom 4,2 millioner og 5,5 millioner euro. Og ettersom RM Sotheby’s har solgt tusenvis av svindyre biler opp gjennom årene, skulle man tro at de kunne dette med verdivurdering.
Men prisen virket kunstig lav ‒ og det var den også.
Det ble en ellevill kamp om den unike og historisk viktige bilen, og da hammeren til slutt falt etter «1-2-3 solgt» lød vinnerbudet på saftige 9.792.500 euro. Ja, til slutt økte åpenbart budene med 500 euro!
Auksjonshuset skal også ha betalt for sin del av jobben, og inkludert provisjonen ender prisen på nærmere 11 millioner euro. Og det før skatt og avgifter.
Bugatti Chiron Profilée er dermed den aller dyreste nybilen som noensinne er solgt via en åpen auksjon, og kostet altså i overkant av 110 millioner norske kroner.
Den nye eieren kan sette seg inn i en bil som klarer 0-100 km/t på 2,3 sekunder, 0-200 km/t på 5,5 sekunder og 0-300 km/t på 12,4 sekunder. Toppfarten er grei den og ‒ 380 km/t.
Og det verste? Bilen blir garantert bare mer verd med årene.
Her er bilder av den aller siste W16-bilen som var tilgjengelig, den unike Bugatti Chiron Profilée:
Les også: