Test av Porsche Taycan Base

Når man legger til stort batteri og luftfjæring blir Taycan Base litt lik innstegsmodellen Taycan Cross Turismo, og derfor tok vi den med på en liten helgetest.


Nå bør det nevnes med en gang at demobilen til Porsche Center Kristiansand har svært mye ekstrautstyr, som for eksempel spesialfargen Crayon til 23.200 kroner, SportDesign frontfanger til 30.000 kroner, Sport Design sideskjørt til 9.200 kroner og LED-Matrix hovedlys inkludert Porsche Dynamic Light System Plus til 29.100.

Dette er bare litt av det ekstrautstyret som er synlig på bildet over her. Startprisen er 755.000 kroner, men det er helt klart en startpris.

-->
Demobilen koster 1.272.100 kroner. Hvorfor? For å få vist fram ulike ekstrautstyrsvalg.

Under helt vanlig kjøring har man tilgang til 380 hk når man har den store batteripakken i en Taycan Base, det er likt som for innstegsmodellen til Taycan Cross Turismo, men der den trekker på alle fire, så trekker Base på bakhjulene.

Du har i tillegg en overboost-effekt med Launch Control som gir deg noen sekunder med 476 hk.

I videoklippet over her går vi gjennom bagasjerom og frunk, og du får bli med oss på svingete veier, noe som er aller mest moro live. Du får også se hvordan de elektriske ladelukene skal åpnes, og hvor du finner knappen for rattvarmen.

Her er det adaptive sportsseter med 18-veis elektrisk justering og minnefunksjon for sjåføren, rattet er et oppvarmet GT-sportsratt i skinn med elektrisk justering som er kombinert med en Sport Chrono pakke, slik at du kan velge kjøremodus med et hjul tilkoblet rattet.

Selv om dette er en sportsbil opplevde jeg nok at setet var noe hardt, og har lest at de setene som er et og to hakk under på innstillingsmuligheter elektrisk har noe mer komfortpreg. Det kan være noe det er gunstig å teste ut før man løper og kjøper. Ellers kan man justere på det meste i setet, og man kan også bestille seter med ventilasjon og massasje om man ønsker det.

For en sportsbil er det et poeng at taket ikke er alt for langt over bakkenivå, dermed blir som regel avstanden mellom gulv og tak noe begrenset, noe som påvirker hvor enkelt og elegant det er å rusle inn og ut av bilen.

Sånn er det bare med sportsbiler, for de skal være nærmere bakken med alt for å gi den rette kjøreopplevelsen.

Når du lukker opp døra gir «klimaskjermen» beskjed om batteriets ladenivå, og Instrumentskjermen har en stilig velkomsthilsen. Bakom de to koppholderne, nedi armlenet finner man lademuligheter for mobiltelefoner.

Selv om denne Taycan Base har luftfjæring, så har den som utgangspunkt 2 cm lavere bakkeklaring enn en Cross Turismo. Lift kan være kjekk dersom du skal kjøre sakte over en eller annen hindring eller stein som ikke er helt flat. På motorvei vil nivå Lav gi det laveste forbruket. Litt sentralt å endre til middels før man kjører på småveier der man skal over fartsdumper har vi blitt fortalt.

Da vi dro ut på tester på landevei og 50/50 og forbruk på motorvei kjørte vi alltid i kjøremodus Normal. Da vi i videoklippet dro ut på svingete vei for å teste sportsbilegenskapene byttet vi naturligvis til Sport Plus.

Da forvandler bilen seg ganske mye med tanke på fasthet i fjæringer og respons i gasspedalen og regenereringen. Veldig moro, men kjekt at man har kjøremodus Normal til langturene, for det er langt mer komfortabelt i lengden.

Testbilen hadde Park Assist foran og bak inklusive Surround view, med andre ord mange funksjoner og gode kameraer. Legg merke til knapp for spyling av ryggekameraets linse, kjekk å ha her i Norge!

Trådløs tilkobling av Apple CarPlay fungerte meget bra, og skjermens bredde utnyttes godt.

Navigasjonen testet vi også, gode bilder som man kjenner fra Google Maps, og det kommer fram gode instruksjoner både i navigasjonsskjermen og i instrumentskjermen.

Det blir dermed enkelt å få tatt av der du skal, ettersom skilt og informasjon dukker opp over alt.

Head-up-display var det også på testbilen, det koster 15.600 kroner, og gjør at man ikke trenger å se ned på instrumentene, ettersom all sentral informasjon befinner seg i frontruta.

Adaptiv cruisekontroll er ekstrautstyr det også, og koster 17.100 kroner. Styres fra en spak på venstre side bakom rattet. Intuitiv og grei løsning, men burde adaptiv cruisekontroll kanskje være inkludert i en Porsche? Eller er det mer premium at alt må velges fra listen over ekstrautstyr?

Dersom du skifter mye mellom Drive og Revers kan det hende du synes den vesle girvelgeren i dashbordet, på høyre side av rattet, ikke er mest lettvint plassert.

Du får veldig følelsen av at du har valgfrihet i en Porsche Taycan, og det er du som kjører bilen, ikke bilen som kjører deg.

Det er også mange valg man kanskje bare gjør en gang eller to, så selv om det kanskje kan virke litt «mye» helt i starten så er det ikke noe man skal bekymre seg for. Alt er intuitivt og logisk, selv om det kan ta noe tid helt i starten.

Testbilen hadde 4+1 setekonfigurasjon, og jeg testet med 3 personer i baksetet, der passasjeren i midten er en meget smal andreklassing. Hun klaget over at setet var for smalt, så nytteverdien av en 4+1 setekonfigurasjon er noe begrenset.

Selv når forsetet er stilt inn på meg selv, og jeg har det langt bak, så får jeg plass til knærne mine i baksetet.

Den sterkt skrånende taklinjen gjør at jeg ikke får plass til hodet i baksetet på samme måte som knærne, og dette er også en av de sentrale årsakene til at en del ser på Taycan Cross Turismo.

På testbilen var det ikke krysset av for så mye klimasoner eller lading her i baksetet. Man kunne slå av/på luftdysene mellom baksetene, og velge retningen på luften.

Da vi dro på vår 205 km lange landeveistest var det stort sett rundt 4-5 plussgrader og tørre veier. De 19-tommers piggfrie vinterdekkene er noe mykere enn sommerdekk, og gir dermed noe mer forbruk og litt kortere rekkevidde.

Taycan Base brukte 44 prosent av batteriet på turen, noe som tilsier en rekkevidde på landevei med de noe kjølige forhold vi hadde på nesten 466 km.

Det bør vel nevnes at varmepumpa til 7.600 kroner var med på testbilen, det kan bety litt for forbruk/rekkevidde når det er småkjølig ute.

Bilens oppgitte snittforbruk var på 19,5 kWh/100 km.

På vår 71 km lange 50/50-test med 50 prosent landevei og 50 prosent motorvei med 100 km/t brukte Taycan Base 18 prosent av batteriet, noe som tilsier en rekkevidde på omlag 394 km.

Det var tørre veier og pluss 5-6 grader under 50-50-testen.

De ekstra gode LED-Matrix lysene til 29.100 fungerte meget bra, og lyste veldig godt opp på mørklagte veier også.

Vi var ikke like imponert over ryggelysene, og opplevde at alle lys fra mange skjermer i bilen var en tanke forstyrrende under rygging på mørklagt vei. Ryggekameraet ble vår hjelp, dermed får ryggelysene bare ok minus i karakter.

Hurtiglading gjør man som Porsche eier raskest og billigst hos Ionity, for man får med et 3-års abonnement hos Ionity når man kjøper Porsche, og ladeprisen ligger da på kr 1,80 per kWh, noe som gjør at man ikke kan lade billigere på noen annen ladestasjon. Ionity har ladere med kapasitet på 350 kW ladehastighet.

Det var bare 5,5 grader da vi startet å lade med 10 prosent på batteriet, og vi hadde ikke lagt inn ladestasjonen i navigasjonen, så forholdene for lading var ikke optimale.

Dermed tok det en halvtime å lade fra 10 til 80 prosent.

Kostnad for meg som ikke eier Porsche er 8,40 per kWh; totalt 568,76 kroner for denne ladingen – kostnad for en Porsche-eier: 121,88 kroner – det er 446,88 kroner spart på 1 lading på langtur for de som eier Porsche.

Stort sett lader man bilen mens man sover hjemme, med ladeboks på veggen, så hurtiglading blir ikke nødvendig til annet enn på lengre turer.

Det er også sjelden man trenger å lade helt til 80 prosent for å komme seg fram dit man skal.

Porsche Taycan er en sportsbil som har batterier og elektrisk motor, og dermed en ganske hyggelig pris sammenlignet med tilsvarende motoriserte bensinutgaver av Porsche. Den store forskjellen i priser skyldes i all hovedsak avgiftsnivået.

Det at man har en elbil gjør at det er et par sanser som ikke mates på samme måte som i en Porsche med bensinmotor.

Det er den mekaniske følelse og lydbildet det mekaniske gir, den som har testet en god manuell girkasse i en Porsche vet litt hva det vil si. Så er det naturlig nok lydsansen i forhold til motor og eksosanlegg som er en ganske annen i elbilen der man har noe designet sportslyd for å kompensere noe for dette dersom man tar med Porsche Electric Sport Sound til 4.900 kroner.

Kritiserer vi Taycan fordi den er elbil?

Nei, det var ikke ment som kritikk, men mer som et faktum man skal være klar over når man skal ha seg en sportsbil som er elektrisk.

Porsche Taycan er det lett å bli glad i, og det er lett å savne den etter man har måttet levere den tilbake igjen, også i Base-utgaven.

Den er lekker, komfortabel, sportslig og moro, men jeg lurer litt på om jeg personlig kanskje hadde gått for noen seter med hakket mer komfort.

Les flere tester hos Nybiltester

Les mer om:

Elbiler Nyheter Tester