Golf har nå kommet i den 8. generasjonen. Noe som er nytt på den nyeste generasjonen Golf er at alle modellene med unntak av de råeste som «GTI» og «R», er en eller annen form for hybrid.
-->
Inngangsmodellen har navnet Life, den får du kun som 110 hk bensin mildhybrid med betegnelsen eTSI, den starter på 355.600 kroner.
I utstyrsnivå Style kan man velge mellom en 150 hk bensin mildhybrid som starter på 398.900 kroner og testbilen 204 hk eHybrid som er en ladbar hybrid og starter på 435.600 kroner.
Ladbar hybrid kan man også få i en 245 hk GTE-versjon som koster fra 479.100 kroner.
Golf GTI som også har 245 hk uten noen form for hybridløsning starter på 487.400 kroner.
Golf R som har 320 hk og 420 Nm regner vi med prisene kommer på litt utpå nyåret.
Tidligere var «GTE» navnet på VW sin plug-in hybrid, men nå som det er to versjoner av den ladbare hybriden har GTE-navnet gått i arv til den sterkeste av dem. Dermed dukket eHybrid navnet opp på den vi testet.
I likhet med den gamle Golf 7 GTE er det også 204 hk totalt i eHybriden.
Mange har nok lagt merke til at bilene rundt oss blir større og større. Den nye golfen er nesten et unntak, for den er nesten like stor som forgjengeren.
Hjulbasen har gått fra 4,258 mm til 4,284 mm, det er bare 26 mm lenger. Det er ikke mye etter dagens trend.
Bredden har kun økt mer 1 mm. Det vil alene ikke utgjøre noe merkbar forskjell på kjørekomforten, eller evnen til å parkere denne i et parkeringshus for eksempel.
Førsteintykket av den nye golfen er godt. Den mykere fronten i samarbeid med de mer nedtonede linjene gjør at dette er en bil som ser veldig sivilisert ut.
I grillen har de lagt inn en led-stripe som går fra lykt til lykt. En fin detalj som ikke bare ser bra ut, men som også man finner hos elbilene fra VW.
Denne led-stripen finner du også på de andre modellene, selv «R» utgaven, selv om den er mindre tydelig på de andre modellene.
Videre bak bilen er linjene og designet klassisk.
Det er tydelig en Golf, men nå med noe mykere linjer og former.
I videoklippet over tar vi deg med rundt og inni bilen.
Hvordan er førermiljøet?
Ved første øyekast ser man at her har de gått for det minimalistiske.
De eneste knappene du finner på midtkonsollen er start-knappen og knappene til håndbrekket.
Alt av informasjon finner du i dashbordet i de forskjellige menyene.
Knapper til rutevarming foran og bak finner man til venstre for rattet.
Mange er nok kjent med den klassiske DSG-girspaken til VW fra andre modeller, i den nye Golfen finner vi kun en liten spak som du bruker fingeren til å dytte på.
Dette er en fin løsning som passer det minimalistiske designet i resten av bilen.
Hvordan er den å kjøre?
Det er ikke til å legge skjul på at dette er en utrolig god bil å kjøre.
Her får du en positiv følelse fra hjulene og du har alt av informasjon, samt knapper lett tilgjengelig.
Rattet er passe tykt så det er behagelig å holde i. Dette i samarbeid med en lett og fin styring så er dette rett og slett en veldig god bil å kjøre både på lengre og kortere turer med. Dersom du prøver en ID.3 og kommer over i denne ladbare hybriden oppleves det som å komme en «klasse opp» med tanke på interiørkvalitet og setekomfort.
Instrumentpanelet i Golfen er minimalistisk.
Inni de digitale instrumentene kan du bytte på hva slags informasjon du ønsker at skal vises frem.
Bytting av informasjonen gjøres lett ved bruk av knappene på rattet.
Skjermen midt i bilen er en touchskjerm som er sensitiv og nøyaktig.
Alt du trenger er lett å finne, samt lett og bruke. Igjen skinner enkelthet gjennom, det er like enkelt som å bruke en mobiltelefon.
Ryggekameraet er en artig og praktisk detalj på denne bilen. Selv om ryggekameraet i seg selv ikke er nytt er ei heller plassering det. Kameraet ligger nemlig under emblemet i bakluken.
Dette hjelper med å skjerme det for skitt, noe som gjør at selv etter tre timer på motorveien er bildet fortsatt skarpt og klart.
Selve bildet som ryggekameraet gir er skarpt, og det gir det en naturlig følelse på hvor nærme eller langt unna du er noe når du rygger.
Også i mørket er det lett å se hvor du rygger.
Andre kule detaljer innvendig i bilen er «ambiente belysningen» som du selv kan velge hvilken farge du ønsker på. Det er også fire ulike konfigurasjoner på lyset du kan velge så du kan slå sammen to farger du synes passer best sammen i interiøret.
Under skjermen finner man justering for volum og temperatur i tre sliderbars, men de er relativt usynlige på mørke kvelder.
Det er nemlig ikke noe lys under volumslideren eller sliderne for temperaturen. Det gjør at de tre sliderbarene forsvinner når det er mørkt ute.
For føreren er ikke dette et problem da vedkommende kan bruke knappene på rattet, men vi synes vel kanskje det burde være lys der.
Hvordan er setene?
Førersetene er veldig behagelige. Her har du god støtte til både hoftene og siden.
Selve setet er ganske mykt, og med «mikrofleece» som det heter i midten får du litt ekstra friksjon som igjen gjør at du sitter godt i disse setene.
Den justerbare puten til lårene dine kan også justeres ganske så langt ut, og man kan vinkle sitteputen, slik at du finner den perfekte posisjonen.
Justeringsmulighetene er mange. Elektrisk justering i alle mulige vinkler gjør det lett å finne en god kjøreposisjon.
Du har også minnefunksjon for de elektrisk justerbare setene.
Baksetene, hvordan er de?
Baksetene er trukket i det samme «mikrofleece» stoffet i midten. Her også vil du sitte godt, spesielt i yttersetene.
Det er også Isofix i baksetene, men ikke i midten.
Beinplassen var jeg positivt overasket over.
Som du ser har kneet mitt god plass til sete i front med sete satt slik jeg kjører med det.
Takplass derimot, der burde du ikke være stort høyere enn 183-184 cm.
Det er litt takplass igjen over mitt hode, men ikke all verdens.
En annen smart detalj i baksetet er to USB-C kontakter og klimaanlegg med egen sone for baksetene, og som kan styres av de som sitter bak.
Bagasjerommet:
Her har du nok av plass for den daglige kjøringen, men 273 liter er ikke så mye for famileturer og masse bagasje.
Under gulvet har du ikke den samme plassen som i en mildhybridversjon eller ren bensinversjon av Golf 8.
Bagasjerommet er imidlertid dypt, det gjør at du får utnyttet plassen godt. Baksetene kan legges ned i en 60/40 konfigurasjon om du skulle trenge litt ekstra plass, og det er en skiluke om du vil laste gjennom lange gjenstander.
Vi tar med et bilde av hvordan det ser ut under bagasjeromsgulvet, der det i den ladbare hybriden kun er batteriplass.
Hvordan er den i det daglige?
VW sitt hybridsystem fungerer veldig godt i det daglige, hvor langt du kan kjøre på el kommer vi tilbake til litt senere. Når du starter opp bilen går den automatisk i EL modus, du kan bytte over til hybrid om du skal kjøre lenger enn de daglige ærender.
Som nevn tidligere har den ikke vokst stort, det gjør at du har god kontroll på hvor bilen er i byen. Om du skulle møte andre biler og må kjøre til siden, så er ikke det noe problem å vite hvor langt unna du er kanten for eksempel.
Jeg testet også å lukeparkere bilen, og det var også helt uproblematisk. Ikke vanskelig å forstå at mange falt for denne bilens praktiske størrelse da den i mange år var Norges mest solgte bil.
Vi fikk testet forbruket på flere forskjellige måter. Det første som du ser på bildet er forbruket totalt fra Arendal til Oslo. Dette inkluderte en liten omvei opp til Stoa i Arendal, og langs gamle E18 fra Arendal til Tvedestrand. Snittforbruket landet da på 0,54 l/pr mil
Elektrisk rekkevidde har denne bilen en WLTP på 70 km, I vår faste testløype kom vi 55 km med mellom 3-5 grader og piggfrie vinterdekk.
Forbruket med tomt batteri fra Ikea i Sørlandsparken på motorvei i 100-sonen til Grimstad kom på 0,49 l/pr mil.
Dette betyr at mange kan kjøre denne helt elektrisk i hverdagen selv vinterstid, og at forbruket på langtur også er av det hyggelig lave slaget.
Hvem er den nye Golfen for, og er det noe negativt med den?
Den nye Golfen er for deg som er på utkikk etter en hverdagsbil, en hybrid som du kan kjøre til jobb og skole elektrisk med.
Golf-plattformen er en kjent og pålitelig bil som tar deg trygt fra A til B.
Hva er ulempene med bilen om du kjøper en Golf?
Ulempene er ikke mange, men ettersom det er en hybrid må man være obs på at du må være kreativ om du skal få med to barn og handleposer for en uke da bagasjerommet kanskje ikke strekker helt til. Helt optimal for langtur er den kanskje heller ikke for en familie med mye bagasje.
Vi savnet belysning for sliderknappene i dashbordet.
Skulle du likt å ha bilen med firehjulstrekk må du velge Golf R, og den passer neppe alle lommebøker selv om prisen enda ikke er klar.
At man ikke får Golf 8 som elbil vil man se på salgsstatistikken for VW Golf, den kommer neppe tilbake på topp 10 i Norge igjen.
Les flere tester hos Nybiltester