Mercedes EQE er en imponerende elbil. (Fotos: Nybiltester)

Test av Mercedes-Benz EQE 300

Elbilen EQE 300 fra Mercedes-Benz er så deilig å kjøre at man nesten lurer litt på hvorfor det finnes EQS. Men ikke tro at du oppnår WLTP-rekkevidde på vinterstid.


Enbuedesignet til Mercedes-Benz gir lav luftmotstand, noe som naturlig nok er positivt for en elbil, men det gjør også at det ikke blir ekstreme forskjeller i designet mellom en EQS og en EQE.

Selv synes jeg kanskje proporsjonene blir hakket bedre på den noe kortere EQE 300 som vi testet.

-->

EQE er 4,948 meter lang, 1,906 meter bred og en egenvekt på 2.399 kilo – når du da får på 255/45 R19 piggfrie vinterdekk så blir kombinasjonen av vekt og økt rullemotstand ikke helt optimal med tanke på rekkevidden.

Men selv om enhver elbiltest kommer inn på rekkevidde, så lar vi den ligge litt helt i starten, for vi er av den mening at rekkevidde ikke er det mest sentrale med en bil.

Mercedes-Benz EQE 300 har et batteri med en netto kapasitet på 89 kWh. I følge WLTP-test og i forhold til denne bilens høye utstyrsnivå gir det en WLTP-rekkevidde for pressebilen på 617 kilometer.

Allerede før man åpner døra på Mercedes-Benz EQE 300 skjønner man at dette kan bli eksklusivt og deilig, og det er jo ekstra bra at dørhåndtaket ikke lyver i forhold til hva man møter innenfor.

Vi sitter usedvanlig godt i setene som var i pressebilen, og de kunne naturligvis stilles inn for å gi den ergonomiske og gode støtte. Når

man kombinerer det gode setet med et godt ratt så er mye av det taktile på plass, men det drar ikke akkurat ned at resten av interiøret ser ut som det gjør.

Vi undrer oss kanskje litt over at Mercedes-Benz ikke lar oss slå på rattvarme uten at baken må varmes i samme slengen, og igjen når de bestemmer at vi har «fått nok» varme.

Mulig jeg er en litt snodig kar, men jeg liker best å kunne bestemme selv, og aller helst rattvarme og setevarme hver for seg.

Pressebilen var også utstyrt med musikkanlegg fra Burmester med surround sound, og uansett hva du måtte velge å høre på så er det veldig deilig lydbilde.

Du kan snakke norsk til bilen, og det er et system som bare blir bedre og bedre med tanke på å forstå hva du ønsker at bilen skal ordne for deg.

På kvelden lyser stjernene til høyre for infotainmentskjermen opp, og det er mulig å designe ambientebelysningen ned til minste detalj.

Rattet har knapper med touch-funksjoner, noe som gjør at man noen ganger skal «pjuske» med knappene og andre ganger trykke på dem.

Personlig har jeg hakket mer sans for dette systemet sammenlignet med rattet hos VW som også er trykkfølsomt, men skal jeg være 100 prosent ærlig så liker jeg det forrige rattet med vippebrytere, rullehjul og knapper enda bedre enn de nye med touch.

Instrumentskjermen synes jeg nok at burde vært festet i rattstammen, slik at man ikke kan justere rattet i veien for instrumentene som man kan nå. Jeg skulle helst hatt rattet noe lenger ned enn jeg kan slik løsningen med instrumentskjermen er nå.

Kanskje ikke så lett å fange godt på et bilde, men head-up-displayet man kan ha i EQE 300 er knallbra, her får man opp navigasjon, fartsgrensa der man kjører og farten man kjører med, samt en del mer.

Dersom du drar ut på en kjøretur der du trenger lading for å komme fram, så foreslår bilen en ladeplass for deg der du vil ankomme med passelig lav batteriprosent.

Den foreslår også hvor lenge du skal lade, og viser hva du har i batteriprosent når du kommer fram dersom du følger bilens anbefaling.

Nå er det jo ingen bil som kan vite hvordan jeg kommer til å bruke høyrefoten, men Mercedes-Benz EQE 300 må virkelig ta hensyn til mye ytre faktorer som klarer å anslå såpass presis som de gjør.

Når du navigerer til en lader så ordner bilen med forvarming av batteriet slik at ladingen går så raskt som den kan. EQE 300 kan lade med inntil 170 kW ladehastighet, men vi testet bare på 150 kW ladere, og korteste ladeøkt fra 10 til 80 prosent tok 32 minutter i -2 grader.

For å oppnå dette hadde ikke bare bilen navigert til laderen, men det var også bra driftsvarme etter litt over 230 kilometer på motorvei.

Vi ankom laderen med 10 prosent igjen på batteriet. God batterivarme, lav batteriprosent og en lader som kan levere rask nok lading er de tre elementene som må være på plass uansett hvilken elbil du ønsker rask lading på.

Bilen gir informasjon under lading om hvordan det ligger an med ladehastighet og hvilken batteriprosent man har. Veldig kjekt å vite når man lader.

I selve kartet vises ulike ladestasjoner, hastigheten på laderne der, og som om ikke det var nok så vises det også hvor mange ladere som er ledige. Er det lov å rope ut til andre bilmerker «SE OG LÆR!»? Vi bryr oss ikke om det er lov eller ikke, for dette synes vi alle elbiler burde ha.

Et system der alle ladere dukker opp, uavhengig av leverandør, eller hva Tesla? Vi er glade for at Tesla har pusha utviklingen på dette området, men her går nesten Mercedes-Benz et ørlite hakk forbi Tesla ‒ hvem skulle tro at det kunne skje?

Vi rett og slett digger kartet Mercedes-Benz bruker på grunn av denne geniale elbilfunksjonaliteten!

Trådløs Apple CarPlay der skjermens størrelse virkelig utnyttes er også noe vi setter pris på hos Mercedes-Benz EQE 300, men dette er en av få biler der vi foretrekker bilens navigasjon fremfor GoogleMaps.

Ikke fordi vi ikke kan veien, men det er veldig deilig å se hvilken batteriprosent man kommer fram med, og eventuelle forslag til ladere dersom man trenger lading på veien.

Bra ryggekamera, der linsa skjuler seg under stjerna bakpå bilen, men foran på bilen er linsa litt mindre skjult.

Frontkameraet må likevel få godkjent, for dette er visningen vi fikk etter en god tur på motorveien.

Dersom du skal kjøre på smale og svingete veier anbefaler vi å slå av aktiv kjørefeltassistent, for den kan bli noe gretten når man må litt tett på veiens kanter, og det må man jo når man møter andre biler på smale og svingete veier.

Legg merke til tannhjulet til høyre for menyvalget, der man har noen innstillingsmuligheter for den enkelte assistent.

På grunn av bilens design har bakruta et noe liggende design, og utsikten bak bilen når du ser i bakspeilet er da naturlig nok ganske begrenset.

Jeg tar ca. like mye plass som en som er 190 centimeter lang når jeg sitter i et sete, og da kan håret mitt komme noe borti glasstaket når jeg sitter baki her. Det er med på videoklippet nedenfor her.

Bra med benplass/kneplass, og vinkelene er ikke så spiss i kneet.

Den som eventuelt skal sitte i midten bak bør være smal, for baksetet er designet for å være best for 2 personer. ISOfix finner man i yttersetene der bak.

I videoklippet nedenfor viser vi også bagasjerommet, der ser man at baksetet er tredelt. Vi viser også fram armlenet i baksetet og hvordan man får frem koppholderne som ved første forsøk kan virke noe skjult.

Man finner en skjerm på midten der man kan justere på klimainnstillinger.

Bagasjerommet du kan se i videoklippet er på 430 liter. Man kan også bestille EQE 300 med hengerfeste, da kan den dra med seg inntil 750 kilo.

Taklast på inntil 100 kilo kan man også ha.

I videoen over her viser vi fram bilen litt kjapt, og det er mye som kunne vært nevnt, som hvor behagelig enkelt det er å manøvrere en elbil på nesten 5 meter lengde når man har bakhjul som kan svinge inntil 4,5 grader, og som er noe av alt ekstrautstyret denne pressebilen hadde.

Man kan også bestille bakakselstyring på inntil 10 grader. Vi kunne nevnt det vi har skrevet om bilens navigasjonssystem, og visningen av ladere.

Vi kunne også ha nevnt det knallbra frontlyset, for pressebilen hadde Digital Light som er i øvre skala av godt lys, og det projiserer sentrale skilt foran bilen dersom bilen mener det er sentralt for deg.

Etter en dag utenfor landets grenser kom jeg tilbake til en godt nedkjølt EQE 300. Minus 0,5 grader og 75 prosent igjen på batteriet.

Hadde det vært 77 prosent igjen hadde jeg akkurat kommet fram til Grimstad. Men når bilen foreslår ladeplass, og hvor lenge man skal lade, så er i grunnen det som potensielt kan stresse på en lang tur borte, og det blir bare deilig å kjøre en svært komfortabel bil med god støydemping og deilig musikkanlegg.

Eneste som er litt trasig er jo at man knapt nok rekker det man trenger å rekke mens man lader.

Da vi dro på landeveistest fikk vi slaps på veien over til Evje, og en del oppover i 80 km/t og slaps var lite gunstig for forbruket til denne relativt tunge elbilen.

Dersom det var i Evje vi skulle beregnet rekkevidden hadde den landet på 360 kilometer, men vel tilbake i Grimstad ble den beregnede rekkevidden på landevei 410 kilometer. Det er jo relativt langt unna WLTP-rekkevidden på over 600 kilometer.

WLTP-rekkevidde er en standarisert test av rekkevidde, som gjerne foregår innendørs på rulle i sommervarme og uten bruk av klimaanlegg. Bortimot så gunstig som det kan få blitt for en elbil.

Det er hovedgrunnen til at elbiler som får på myke piggfrie nordiske vinterdekk, og som må ut i minusgrader som batterier liker dårlig, og få økt rullemotstand fordi veiene er langt fra tørre, og må bruke mye strøm for å holde kupéen varm.

Da leverer de en rekkevidde som er ganske langt unna den optimale WLTP-testen.

WLTP-testen er laget for å sammenligne biler ‒ ikke for å fortelle folk hvor langt de går når det er vinterforhold.

Vi har også en 50/50-test med 50 prosent landevei og 50 prosent motorvei med 100 km/t, en test som normalt sett er tøffere for en elbil enn landeveistesten fordi motorveiandelen er såpass høy.

Her fikk vi en beregnet rekkevidde for EQE 300 på 373 kilometer.

Motorvei ble også testet, og en beregnet rekkevidde mellom 355 og 370 kilometer landet vi på. Vi har en del ulike målepunkter, og får dermed flere beregninger på en tur på nesten 300 kilometer på motorvei.

Noe av bakgrunnen for at motorvei ikke er «slemmere» for rekkevidden EQE 300 leverer er den aerodynamiske utformingen bilen har.

Når også ladehastigheten er god, så blir det lett å bli veldig glad i en elbil som EQE 300.

Så var det pris da, for EQE 300 er et stykke unna gratis med en startpris på 667.625 kroner for denne bakhjulstrekkeren.

Du kan også få den i en EQE 350 4Matic som har AWD, og som AMG.

Før nyttår var det 215.698 kroner mer for pressebilen enn en innstegsmodell, men nå etter nyttår har det kommet moms på ekstrautstyr når bilen i utgangspunktet koster over 500.000 kroner, men vi vet ikke om ekstrautstyret har endret pris etter at moms skulle legges til utstyrsprisen.

Sammenligner man med prisene for en EQS, så blir likevel EQE en god del rimeligere, og er man litt edruelig når man velger ekstrautstyr kan man komme en god del rimeligere ut enn pressebilen gjorde.

Den var jo utstyrt med «det meste» så vi skulle få prøve ut alt det deilige ekstrautstyret.

Vi opplevde aldri det som problematisk eller utfordrende at EQE 300 har bakhjulstrekk, men vi kommer tilbake med mer testing av denne bilen ‒ så følg med på Nybiltester.no

Les flere tester hos Nybiltester

Les mer om:

Elbiler Nyheter Tester