Maxus Euniq 6 SUV er en svært romslig 5-seter. En elbil med framhjulsdrift og en bemerkelsesverdig lav pris. Merker man hvor Maxus har spart på pengene i løpet av en kort helg med bilen?
La oss like greit starte med en av de store fordelene til denne bilen, prisen, for hos hvilket annet bilmerke får du en stor elbil-SUV til rundt 400.000 kroner når alt utstyr er med, også vinterhjul?
Den listen ble nok ganske kort ja.
-->
Så da er det jo naturlig å spørre seg hva Maxus har klart å spare penger på siden de klarer å levere nettopp dette.
Det som er helt sikkert er at de ikke har spart på plassen. Bilen er 4,735 meter lang, 186 centimeter bred, og har et batteri på 70 kWh. Da er det ganske bemerkelsesverdig at de klarer å ha en egenvekt på «bare» 1.885 kilo! Andre elbiler i denne størrelsen veier fort 2.000-2.150 kilo.
Bagasjerommet er på ganske formidable 754 liter, og når man ser bildet over her kan man da raskt le litt og tenke at her er det noen som har målt vel kreativt, men faktum er at du nå kun ser en brøkdel av bagasjerommet.
I Kina selges denne med 7-seter, men i Norge får man den kun med 5 seter, dermed er det heftig mye plass under gulvet, og metall-løsningen kan man ta bort dersom man skulle ønske det. Under dette nedre gulvet er det enda mer plass!
Da er det på kanten til merkelig at man kun har 10 kilo mer nyttelast her enn i Tesla sin Model Y, som har fått ganske mye kritikk for lave nyttelast.
La oss droppe sjåføren på 75 kilo i det offisielle begrepet nyttelast og lage et nytt begrep, tilgjengelig vekt for tom bil. Så kan man før noen eller noe har havnet i bilen ta med seg inntil 390 kilo i en Tesla Model Y, og 400 kilo i Maxus Euniq 6 SUV.
Så kan man regne ut hva familien veier, og man får da tilgjengelig vekt til bagasje.
For å si det slik kan ikke fem voksne karer på 80 kilo ha med noe bagasje på lovlig vis i denne bilen. Plutselig blir den gedigne plassen ikke så lett å benytte seg av i praksis.
For ordens skyld, bilens tillatte totalvekt er på 2.285 kilo, og der har vi vel svaret på hvorfor man ikke har 7 seter i denne bilen i Norge.
Vi fikk med oss en selger hos RSA BIL i Arendal til å demonstrere hvor vanvittig god bakseteplassen er i Maxus Euniq 6 SUV.
I videoklippet nedenfor kan du se hvor god plass jeg også får der. Legg merke til at knevinkelen til selgeren ikke er noe særlig spiss, og det er sjelden vare i bakseter.
I videoen over merker vi oss litt saker og ting som vi antar handler om besparelser.
Som at forsetet har begrensede innstillingsmuligheter, at rattet ikke kan justeres i lengderetning og at fjæringsoppsettet føles noe rimelig, spesielt over skarpe humper.
At fjernlyset må slås på og av manuelt, at man ikke har head-up display og at lyden i anlegget ikke defineres som en Hi-Fi opplevelse.
Og at opplevelsen av skinnet i setene føles noe rimelig, og ladehastigheten var noe treg.
Så er jo spørsmålet om du synes Maxus har spart på de rette plassene i forhold til dine ønsker og behov, og da bør du nok prøve bilen en tur og gjøre deg opp din egen mening om det.
Setene i Maxus Euniq 6 SUV ser fine ut, og man ser knapper for elektrisk justering av setene. Du kan justere dem opp/ned og ryggvinkelen, men der stopper også justeringsmulighetene.
Sitteputens vinkel kan du ikke endre på, og korsryggstøtten bør du helst like, for den kan du ikke endre på.
Når du da kan justere rattet opp/ned og ikke inn/ut, så er det sentralt å prøve bilen en tur for å se hvor godt du sitter her.
Det er jo ikke noe galt i seg selv med få innstillingsmuligheter, så lenge man opplever at man sitter godt.
Min kropp ble ikke bestevenn med korsryggstøtten, men det betyr jo ikke at din kropp ikke har sansen for den samme korsryggstøtten. Det er bare sentralt å teste det ut selv når man ikke kan endre på den.
Infotainmentskjermen er fin, og lett å bruke, men kanskje ikke alltid direkte lynrask i reaksjonsevnen.
Fint med direkteknapper for en del klima og andre innstillinger som det er kjekt at man ikke må inn på en skjerm for å slå på.
Radioen fungerer utmerket i det man kan definere som tettbygget område, men faller ut til tider når man ser mer skog enn hus… Om dette skyldes appen eller andre tekniske elementer vet jeg ikke noe om.
Selve lyden i anlegget vil neppe noen definere som en Hi-Fi-opplevelse, men helt ok lyd i forhold til at man her snakker om en bil med en svært rimelig pris.
Kanskje litt synd at bilen ikke har app, men det er vel en plass å spare noen kroner det også. Har leaset e-Golf i 3 år nå, og appen til den elbilen har jeg blitt veldig glad i.
Utrolig digg å kunne starte klimaanlegget i bilen før man skal kjøre den, enten det er veldig kaldt eller det er veldig varmt. Det får man ikke gjort uten app.
Det er noen kromdetaljer på panseret som kan gi litt uheldig blending når sola kommer i rett vinkel, men det kan man jo løse enten med foliering eller på annet vis.
Kameralinser er tydeligvis billig, for det nærmest vrimler det av på Maxus Euniq 6 SUV. Her kan du se bilen fra alle mulige vinkler i tillegg til 360 visning ovenfra.
Klimastyringen fra skjermen ser også meget bra ut, og spør du meg er det nærmest en revolusjon hvor bra denne infotainmentskjermen er sammenlignet med den du finner i Maxus Euniq 5. Det skal Maxus ha skryt for.
På dørene til Maxus Euniq 6 SUV har de trykket på WLTP-rekkevidden for blandet kjøring – den WLTP-målingen bilbransjen har blitt enige om å markedsføre. Men WLTP-urban gir jo langt bedre resultat, fordi testen er mindre krevende for elbiler, så det er det «høye tallet» som er trykket utenpå bilen.
Det er jo forsåvidt ikke feil, for kjører du mye rolig og i by, så vil jo WLTP-urban kunne slå til.
Med WLTP-blandet kjøring på 350 kilometer var vi jo litt spent på hva vi kunne oppnå, for det var mellom 8 og 14 grader på landeveistesten vår.
Den går fra Grimstad, via Froland til Evje, og tilbake via Sørlandsparken. Kun landevei med maksimalt 80 km/t fartsgrense.
Her brukte Maxus Euniq 6 SUV opp 43prosent av batteriet på de 205 kilometerne, noe som gir en beregnet rekkevidde på landevei på 427 kilometer. Det er jo svært langt over WLTP for blandet kjøring på denne tiden av året.
Vi har også en 50/50-test der vi kjører 50 prosent på landevei og 50 prosent på motorvei med 100 km/t, og her fikk vi en beregnet rekkevidde på 373,7 km. Også dette et resultat som er godt over WLTP for blandet kjøring.
Det vi ikke vet så mye om er hvordan bilen takler kulde, for der er elbiler svært forskjellige. Det får vi komme tilbake til når det blir vinter igjen.
Lading er ikke en paradegren for Maxus Euniq 6 SUV, og det tok hele 47 minutter å lade fra 10 til 80 prosent, noe som er en god del med tanke på at batteriet er på 70 kWh.
Vi vet ikke nå om det kommer noe softwareoppgradering i forhold til lading, men det er jo slikt som kan skje med elbiler, at de forbedres på dette med lading mens man har dem.
Vi har langt mer sansen for Maxus Euniq 6 SUV enn vi hadde for Maxus Euniq 5. Det er en stor elbil med framhjulsdrift som har masse plass til folk og bagasje, men ikke så mye nyttelast.
Ikke så mye innstillingsmuligheter på sete og ratt, så dermed må den helst testkjøres før en handel. Rekkevidden definerer vi som grei, ettersom den leverer godt over WLTP for blandet kjøring i våre tester.
Ladehastigheten kunne vært bedre, og vi merker litt til hvorfor den er billigere enn alle konkurrenter.
Maxus Euniq 6 SUV er billig, veldig billig i forhold til størrelsen, og dersom du fint kan leve med det bilen leverer er det ingen grunn til at du ikke skal kunne bli godt fornøyd med denne bilen.
Men ta en prøvetur med bilen før du handler, så du er sikker på at du lever godt med det du får fra Maxus her.
Les flere tester hos Nybiltester