Dette er den andre testen av den nye elbilmodellen til Hyundai. Den første kan du lese her.
Der har vi mer en «full gjennomgang» av bilen enn i denne testen.
-->
Det vi ikke fikk kjent på i vår første test var hvordan komforten var på en tur med nesten 300 km motorveikjøring, og vi har naturligvis også sett på hva beregnet rekkevidde blir med motorveikjøring på tørre sommerveier.
Vi hentet bilen på formiddagen, og skulle levere den tilbake neste ettermiddag, så litt begrenset tid hadde vi med bilen.
Likevel var det lett å kjenne på at komforten var god, for vi hadde nettopp kjørt tusenvis av kilometer med BMW iX3, og hadde en komfortkonge å sammenligne direkte med.
Vi våger oss på å påstå at setekomfort og kjørekomfort i Hyundai Ioniq 5 er fullt på høyde med, eller bedre enn BMW iX3, selv om iX3 har et lavere støynivå enn Ioniq 5.
Når det er varmt ute er det helt fantastisk deilig med ventilasjon i forsetene, at ikke BMW har valgt å ta med dette undrer oss litt.
Joda, vi synes fortsatt det er litt klønete å måtte inn på infotainment-skjermen for å styre med seteklimatiseringen, for en knapp i midtkonsollen er langt mer «praktisk», men det ser jo ikke like lekkert ut med alle knappene, så det må man vel bare leve med mer og mer fremover.
Da vi kom fram til Grimstad hadde vi brukt 66 prosent av bilens batteri, og snittforbruket på de 284,4 km med stort sett motorvei landet på 16,7 kWh/100 km.
Beregnet rekkevidde på turen Oslo-Grimstad landet på om lag 431 km. Vi kjørte i kjøremodus Normal og med cruisekontrollen 5 km/t over fartsgrensen for å faktisk ligge nærmere fartsgrensen (feilvisning er det jo alltid på speedometer).
I disse «chrome-delete» tider er det en del som skriver på Facebook om at de vil ha området under frontlyktene svart, men vær obs på at her lyser det ganske lekkert opp når det blir mørkt ute.
Også denne gang har vi laget et lite videoklipp med de erfaringer vi gjorde oss med litt mer langkjøring av Ioniq 5.
Vi målte ladehastigheten fra 10 til 80 prosent på en helt vanlig 150 kW lader i Grimstad, og Ioniq 5 brukte 23 minutter på det. Det er ganske mye raskere enn 35-45 minutter som mange andre av dagens elbiler bruker.
Vår mening er at rask ladehastighet, passe stort batteri og relativt lavt forbruk gjør Ioniq 5 til en av de mer attraktive elbilene på markedet å kjøre langt med.
Man lader som Ioniq 5-kunde billigst hos Ionity, og raskest, der kan man lade fra 10 til 80 prosent på omlag 17-18 minutter. Det ser du mer om i vår første test av Ioniq 5.
En knapp vi fant mer ut om da vi ladet var chille-posisjons knappen på setet, den kan du naturlig nok bare bruke når bilen er i P og når du har godkjent at det ikke sitter noen bak deg i baksetet. Helt nydelig bruk av en ladepause, som nesten ble litt vel kort i forhold til hvor digg setene var i avslappingsposisjonen.
Ikke bare bilen som får lading! Genialt!
Her er setet tilbake i normalposisjon igjen etter noen minutters avslapping.
Vi liker at man har massevis av plass i baksetet, og at man kan justere dem frem for å prioritere bagasjeplass ved behov. Vi liker også at man kan justere ryggens vinkel der bak.
Under midtsetet er det et lokk man kan åpne så lenge det ikke er låst, og her kan man hente normal strøm til det man måtte trenge normal strøm til.
Det er lys i og ved pluggen som gjør at man skal finne den selv om det ikke skulle være lyst ute, den har også en utforming som skal takle andre lands strømplugger.
Denne kommer i tillegg til pluggen man kan plassere i ladeåpningen for å dele strøm. Jeg har sett eksempler på Facebook med noen som tok med vaffeljern på kjøretur, og stekte vafler i pausen.
Noen hadde ikke strøm på hytta og brukte bilen til å gi strøm til sag og annet verktøy. Her er det egentlig fantasien som setter grenser når man kan dele strøm fra bilens batteri.
En av løsningene som gjør at Ioniq 5 skiller seg litt ut fra mengden av andre elbiler. Jada, vi vet at Kia EV6 kommer snart og har samme løsninger. Vi gleder oss til å bli bedre kjent med EV6 i oktober!
Bagasjerommet og baksetene går vi mer i «dybden på» i første test av Ioniq 5, men i videoen som er litt lenger opp tar vi bort hele bagasjeroms-gulvet så du kan se plassen som befinner seg under der.
Selv om bagasjerommets grunnareal er større enn det man for eksempel finner i Skoda Enyaq, så er det den sterkt skrånende bakluken som gjør at bagasjerommet er noe man må finne ut om man kan leve greit med.
Nyttelasten til elbiler er gjerne litt lav, og Ioniq 5 har 520 kg tilgjengelig til sjåfør, passasjerer og bagasje, og taklast på inntil 80 kg. Det er en god del mer enn man har i Model Y fra Tesla.
Med hengerfeste har man i tillegg inntil 1.600 kg man kan dra med seg.
Frunken er ikke så veldig stor akkurat, men man kan jo ha en del småsaker her som man ikke vil ha under gulvet i bagasjerommet.
Som for eksempel V2L-pluggen til å sette i ladekontakten til bilen, den kan være kjekk å ha her for å ha god tilgang på den når man er på langtur.
Vi liker godt ryggekameraet der man kan velge mellom normalvisning og 3D-visning, men hadde vært hakket kulere om 3D-bilen hadde samme farge som bilen man kjører.
Godt fornøyd med kameraenes kvalitet, og skjermenes kvalitet når det gjelder å vise ryggekamera eller kamera foran bilen.
Blir neppe like klart når høsten kommer med regn, sludd og mer salt og møkk på veiene våre igjen.
Navigasjonen er grei nok, og det er mange andre funksjoner også. Helt greit uten at man nødvendigvis får bakoversveis og blir veldig imponert, men vi lurer vel litt på om DAB-mottakeren er helt i form?
Når man har et godt head-up display blir ikke selve instrumentpanelet like sentralt, men det er fint å finne batteriprosent, antatt rekkevidde, utetemperatur og annen nyttig informasjon her lett tilgjengelig.
Valg av kjøremodus gir ulike design på instrumentskjermen.
Turen tilbake til Oslo fra Grimstad ble 281,8 km lang, og vi brukte 64 prosent av bilens batteri på turen, noe som tilsier en rekkevidde på om lag 440 km på motorvei. Svært nær resultatet vi fikk fra Oslo til Grimstad.
Vi mener Hyundai Ioniq 5 rent elbilteknologisk ligger svært langt framme i forhold til prisen på bilen.
Rask lading, V2L-deling av strøm, og god rekkevidde gjør at Ioniq 5 ikke bare ser futuristisk ut, men faktisk også tar oss inn i en mer moderne elbilverden.
I oktober kommer Kia EV6 med mye tilsvarende moderne elbilteknologi, men med et helt annet designspråk.
Hyundai Ioniq 5 er faktisk en elbil jeg kunne tenke meg å eie.
Kult design, moderne løsninger, rask lading, svært komfortabel, AWD, god plass der jeg trenger det og med god rekkevidde.
Les flere tester hos Nybiltester