Test av en T-Roc med fire stusser

En Volkswagen T-Roc R er rett og slett en lykkepille med eksosanlegget fra Akrapovic på plass!


Noen biler må man bare høre, og da er det jo kjekt å kunne tilby
akkurat det gjennom et videoklipp vi har laget av denne bilen:

De som tar seg bryet med å se hele klippet vil oppdage at
jeg ler og koser meg helt fram til de siste meterne til bilen må leveres
tilbake til Volkswagen Norge på Frysja i Oslo.

Volkswagen T-Roc R er en kompakt SUV som likevel ikke er så
kompakt at det blir supertrangt i den.

Les også da Nybiltester kjørte T-Roc første gang.

Vi våger å definere den som en solid lykkepille om du
ihvertfall krysser av for det titanlegerte eksosanlegget fra Akrapovic fra
listen over ekstra utstyr.

Vi vil nærmest definere Akrapovic-anlegget som obligatorisk,
for de som velger denne bilen gjør det for å ha det moro, og da må bare det
anlegget være på bilen!

Vi justerer derfor startprisen for bilen fra 543.200 kroner uten
Akrapovic anlegg til 585.200 med Akrapovic-anlegg.

Selv om VW T-Roc R deler utseende i stor grad med en T-Roc
med R-Line pakke på, så har T-Roc R en sinna 2-liter med 300 hk som gjør unna
turen fra 0-100 km/t på 4,8 sekunder.

Den har en nydelig DSG-girkasse som du kan gire med hendler
bakpå rattet, med dertil påfølgende herlige lyder som kan høres i videoklippet.

En bil der du rekker å ha det moro med, selv med de
fartsgrenser vi må forholde oss til her i Norge.

En vanlig T-Roc har fra 75.785- til 166.529 kroner avhengig
av motorvalg og om den skal ha 4Motion eller ikke. Mer avgift med 4Motion.

Velger du en T-Roc R snakker vi 193.575 kroner i avgifter,
så mye av prisen for de artige versjoner av T-Roc kommer altså fra avgifter til
fellesskapet.

Er det spesielt logisk med en kompakt-SUV versjon av
morobilen Golf R som mange kjenner til?

I teorien ville jeg vel si nei, for det kan da ikke være
moro å komme lenger opp fra bakken?

Men våre erfaringer fra 10 dager i T-Roc R tilsier at
kompakt-SUV’en har mange fordeler!

Med 4Motion, bedre bakkeklaring selv om den er 15 mm lavere
enn for en vanlig T-Roc, og DCC Adaptivt understell med progressiv styring
(ekstrautstyr) så kan du selv stille inn ulike parametere i offroadmodus.

Det at T-Roc R også kan brukes «til hytta» gjør den mer
anvendelig enn kanskje en Golf R kan bli.

I baksetene kan man fint ha med seg tre barn, det har vi
testet, men plassen baki der er kanskje ikke helt super for de som er 184 cm
lange og har stor bak og en like diger sjåfør.

Med en kortere/mindre sjåfør derimot ville ikke knærne mine
kommet borti førersetet.

Håret mitt hadde heller ikke kommet borti taket dersom jeg
hadde hatt en mindre bakende, eller vært om lag 180 cm lang med den bakenden
jeg nå har.

De som sitter bak må pent dele på 12V uttaket de har
tilgjengelig. De har ingen egen klimasone eller varme i yttersetene der bak,
det kunne kanskje VW vurdert på toppmodellen?

Bagasjerommet får plass til 392 liter, og for moro skyld
testa vi med et lite hundebur til en Bischon Frisé, og det gikk også akkurat
baki dersom man tok vekk hattehylla.

I en T-Roc som ikke har 4Motion har man plass til mer under
gulvet, og har da totalt 445 liters bagasjeromvolum.

Under bagasjeromgulvet er det også en del plass, spesielt om
man ikke har reservehjul. Her med en del matter til bilen. Bagasjerommet er
lett å få tilgang til når det ikke er så langt nede som i en VW Golf. Praktisk
i daglig bruk.

Hengerfeste kan man også ha på en T-Roc R uten at det føles
«helt feil», og den kan trekke med seg inntil 1.700 kg på den avtagbare kroken
(koster 10.000 kr).

Skinninteriør Nappa i Carbon-look er ekstrautstyr til
T-Roc R, og med 23.900 løfter man jo luksusnivået i bilen ganske solid opp.

Kunne man tatt seg råd til elseter med minne her VW? Jeg må
vel innrømme at jeg tenker ja her, selv om elseter veier noen kilo.

Prøver man setene i BMW X1 ladbar hybrid med M-Sport merker
man at setene i T-Roc R er et stykke unna på innstillingsmuligheter, selv om de
også er ganske manuelle.

Setene her er likevel gode nok til at man fint kan kjøre
Grimstad-Oslo i ett strekk uten å bli nevneverdig sliten av den grunn.

Førermiljøet må kunne defineres som meget bra og sportslig,
med et ekstra deilig sportsratt med svært underholdende girhendler, og egne
sportsinstrumenter i infotainmentskjermen.

Ellers er jo naturlig nok mye ellers her som i en T-Roc med
digital cockpit. Ladeplate til mobilen og Apple CarPlay er på plass. Velger man
å legge til anlegg fra Beats blir lyden også ganske så trivelig.

Bakom girspaken er det en vrider der man kan velge
kjøremodus og også ulike kjøreprogram i kjøremodus for vanlig vei for eksempel.

Man har også kjøremodus for ulike forhold man kan møte på
veien, som snø som passer fint til snø og glatt føre på vinteren.

I kjøremodus for vanlig vei har man igjen mange
kjøreprogram, som Eco for å spare drivstoff på langturen, og Race for å kose
seg med maksimal lyd fra eksosanlegg og motor, samt ha maksimal respons på
gasspedalen.

Du skjønner at du ikke kjører vanlig T-Roc når du har
tilgang til racinginstrumenter i infotainmentskjermen.

Men hvordan er den på svingete veier? Krenger den ikke?

Nei, her er det usedvanlig minimalt med krenging, men vi
hadde bilen med vinterdekk, og det var sånn sett det som var mykest og kjipest
på svingete vei med aktiv kjøring.

T-Roc R har som tidligere nevnt 15mm lavere oppsett enn en
standard T-Roc, og i Racemodus strammes alt veldig greit opp i forhold til å ha
det tilnærmet hysterisk moro på svingete vei med denne bilen!

VW T-Roc R er en trivelig bil på motorvei, og en særdeles
morsom bil i akselerasjon i Racemodus, og knasmoro på svingete vei med aktiv
kjøring og ingen passasjerer.

Om man fyller bilen med familien så er den som enhver annen
T-Roc i komfortmodus, og i Ecomodus blir forbruket på langtur helt ok med tanke
på motoriseringen bilen har.

Forbruket fra Grimstad til Oslo i Ecomodus, med
cruisekontroll og litt «justering» i forhold til feilvisning i speedometeret.

I Racemodus kan man fint få forbruket opp mot 1,8 liter på
mila om man vil det, men stort sett kommer man under literen på mila om man
morer seg litt sånn innimellom bare.

Ja, trykkfølsom skjerm får fingermerker.

Dersom man kjører en VW T-Roc R får man ganske raskt veldig
lyst på den.

Det er i skrivende stund 6 stykk VW T-Roc R på Finn.no – kun
2 har Akrapovic eksosanlegg og kun 1 har med skinnsetene.

Jeg som er så glad i utstyr ville nok fort valgt den med
Nappa-skinn, men velg for all del bilen med titan eksosanlegg, for det er bare
sååå moro!!

Tenker du; «Nja, jeg kan klare meg uten den lyden» så kan du
heller velge deg en T-Roc med 190 hk diesel og 4Motion, så får du lavere
forbruk på kjøpet!

Les flere tester hos Nybiltester

Les mer om:

Nyheter Tester