Denne bilen må du klatre opp i, og du får en svært god
oversikt over veien og det som skjer der fra førerplassen i G-klasse.

for i en G-klasse er det litt ekstrautstyr man kan velge seg. Designo interiør gir deg luksus som bilens noe harde og
robuste ytre utseende ikke avslører.

fra V8-motoren, og lyden får meg til å smile, hver gang, og veien lokker. I videoklippet over her får du bli med til reneste Nirvana for den som har sans for G-klasse, Autocenteret Fjeldstad i Holmestrand, som lånte oss denne AMG G 63’n. Du får naturligvis også sett bilen utenpå og inni, blitt med
på litt akselerasjon og brumling fra motoren.

tillegg til den logiske gode innvendige plassen må jo den syke akselerasjonen
og de ekstreme terrengegenskapene fremheves!

70 grader, helst 90 grader, og du setter bilen i Sport+ og smeller ned
gasspedalen er det en nærmest uvirkelig opplevelse du får bli med på! Det vræler fra motoren, og den enorme bilen skyter deg
framover fra 0-100 på 4,5 sekunder!
det så utrolig vilt! Bare jeg tenker på det nå i etterkant så kribler det etter
å få oppleve det igjen!

som gir slike vanedannende og avhengighetsskapende opplevelser, så er det ikke
så lett å sitte inne på et kontor altså! Man vil jo bare ut og kjøre mer.

der ingen kunne tru at nokon kunne bu og enda lenger enn det også.

utsette dette gliset for de tøffeste utfordringer, men det vrimler av
videoklipp av de som har fått tynt denne bilens grenser i terrenget. Broom Benny gikk til og med så langt at han mente dette var
den aller råeste SUV på markedet med tanke på terrengegenskaper, dermed er ikke
vi redde for å si at den er svært god i terrenget!

Mode» som da optimaliserer informasjonen bilen gir deg til at du ikke er på en
vei lenger.

er merket med 1, 2 og 3 – og hjelper deg dersom terrenget blir vanskeligere. Det er senterdiff som låses med 1, og bakdiff som låses med
2 og 3 som låser framdiff gjør styring ganske tungt, så den bruker du bare om
du har prestert å «sette deg fast» med dette villdyret av en bil.

har en bil som dette som faktisk gir slike muligheter. Men så var det dette med hva som er lov og ikke lov da, her
var vi i et område der anleggsarbeid var påbegynt, men utmark har man jo som
regel ikke lov til å kjøre i, så sørg for å sjekke at du har lov før du legger
ut på terrengferd med bilen.

E-hybrid Coupé, så da måtte vi jo møtes og teste «den andre bilen».

Forskjellene er ganske store! Der AMG’n er firkantet er Porscha rund, du setter deg inn i
Porscha, ikke opp i den, Porscha er nærmest «kjedelig» på akselerasjon kontra
AMG’n og lyden?!? Bortimot lydløs motor på Porscha. Men så kom vi til svingete veier, og der var Porscha ganske
så suveren, for det er der vi finner en av svakhetene med AMG’n, den er ikke
grådig morsom i aktiv kjøring på svingete vei – der er det best å gå for
komfort i AMG’n.

man ikke kjenner, og til akselerasjon, og oversikt, og morofaktor. Dersom jeg skulle valgt en bil til aktiv kjøring på svingete
veier, så må jeg nok ta Porscha der altså.

dekket til med plast, så det er ikke så ekstremt spennende å åpne panseret.

side i motorrommet? Det er signaturen til den personen som var ansvarlig for
sammensetningen av motoren i din bil.

Tunberg løper og kjøper, men som du ser over her så klarte jeg å få forbruket
helt ned i 0,77 liter på mila en liten stund der.

liter på mila. Hvordan man skal oppnå de 1,31 literne på mila som Mercedes-Benz
sier at «de klarer» på blandet kjøring vet jeg ikke, men selv vil jeg vel anslå
et forbruk på 1,4-2 liter på mila. Og tro meg, du kan LETT bruke mer om gassfoten er TUNG! Forbruket på bildet over her ble målt med kjøring på
cruisekontroll mesteparten av veien. En meget komfortabel reise, selv om
morofaktoren kanskje ikke er så høy.

utforske et eller flere av de mange massasjeprogram som setet kan ha. Mens man nyter massasjen kan man la vellyden fra
Burmesteranlegget fylle øregangene med selvvalgt musikk. Joda, mye av dette er ekstrautstyr, men det er veldig deilig
ekstrautstyr!

testbilen koster 1.951.300 kroner + mva som er på 440.000 kr. Kjøper man den da
som varebil på et firma så får de jo tilbake de 440.000 i mva. (til fradrag for
den inngående mva for de som er glad i regnskapsterminologi). Når det har gått noen år så setter man inn baksetene som
følger med, og betaler omlag halve avgiften kontra da bilen var ny, så da
sparer man omlag 500.000 til på det.

dekke alle bestillinger av bilen, så er dette en bil som holder seg usedvanlig
godt i verdi. I motsetning til en del andre biler som også koster over 2
millioner med mva inkludert. Jeg la merke til en kommentar i en test jeg leste at dette
ikke var et fornuftig bilkjøp, for den brukte mye bensin og den var ikke elbil. Jeg tillater meg å være uenig i det.

tanken, og den er tørst. Alt dette er jeg helt enig i. Men ser man på et bilregnskap er det verditapet som er den
STORE kostnaden, ikke drivstoffkostnaden, og dermed er ikke nødvendigvis en AMG
G 63 så ufornuftig likevel. Så synes jo jeg at man ikke helt må glemme de gleder man får
i hverdagen av en doning som dette, selv om glede ikke er så lett å måle i
penger.
