Test av beistet Mercedes-Benz AMG G 63

Bilen er stor, solid, robust og ganske firkantet i formen, men med V8 Biturbo og 585 hk som leverer 850 Nm vræler den fra 0-100 på lett hysteriske 4,5 sekunder!


Denne bilen må du klatre opp i, og du får en svært god
oversikt over veien og det som skjer der fra førerplassen i G-klasse.

(Foto: Nybiltester)

I testbilen var alt av seter og interiør «top of the line»,
for i en G-klasse er det litt ekstrautstyr man kan velge seg.

Designo interiør gir deg luksus som bilens noe harde og
robuste ytre utseende ikke avslører.

(Foto: Nybiltester)

Når du trykker på startknappen brumler det godt og deilig
fra V8-motoren, og lyden får meg til å smile, hver gang, og veien lokker.

I videoklippet over her får du bli med til reneste Nirvana for den som har sans for G-klasse, Autocenteret Fjeldstad i Holmestrand, som lånte oss denne AMG G 63’n.

Du får naturligvis også sett bilen utenpå og inni, blitt med
på litt akselerasjon og brumling fra motoren.

Takk til SB Automotive og Oddvar Godø Elgvin (dronefilm) som hjalp til med å filme!

(Foto: Nybiltester)

Mercedes-Benz AMG G 63 er grådig god på flere ting, men i
tillegg til den logiske gode innvendige plassen må jo den syke akselerasjonen
og de ekstreme terrengegenskapene fremheves!

(Foto: SB Automotive)

Når du har sjekket at motoroljen har en temperatur på over
70 grader, helst 90 grader, og du setter bilen i Sport+ og smeller ned
gasspedalen er det en nærmest uvirkelig opplevelse du får bli med på!

Det vræler fra motoren, og den enorme bilen skyter deg
framover fra 0-100 på 4,5 sekunder!

Når du kjører rundt i en gedigen safe på hjul så oppleves
det så utrolig vilt! Bare jeg tenker på det nå i etterkant så kribler det etter
å få oppleve det igjen!

Når man har et beist og villdyr av en bil utenfor kontoret,
som gir slike vanedannende og avhengighetsskapende opplevelser, så er det ikke
så lett å sitte inne på et kontor altså!

Man vil jo bare ut og kjøre mer.

G-klasse er også helt rå i terrenget, den kommer seg fram
der ingen kunne tru at nokon kunne bu og enda lenger enn det også.

Nå er ikke vi eksperter på terrengkjøring, og våget ikke å
utsette dette gliset for de tøffeste utfordringer, men det vrimler av
videoklipp av de som har fått tynt denne bilens grenser i terrenget.

Broom Benny gikk til og med så langt at han mente dette var
den aller råeste SUV på markedet med tanke på terrengegenskaper, dermed er ikke
vi redde for å si at den er svært god i terrenget!

Når du ikke er på veien kan det være kjekt å bruke «Trail
Mode» som da optimaliserer informasjonen bilen gir deg til at du ikke er på en
vei lenger.

De tre knappene mellom luftdysene under infotainmentskjermen
er merket med 1, 2 og 3 – og hjelper deg dersom terrenget blir vanskeligere.

Det er senterdiff som låses med 1, og bakdiff som låses med
2 og 3 som låser framdiff gjør styring ganske tungt, så den bruker du bare om
du har prestert å «sette deg fast» med dette villdyret av en bil.

Man får virkelig lyst til å dra på oppdagelsesferd når man
har en bil som dette som faktisk gir slike muligheter.

Men så var det dette med hva som er lov og ikke lov da, her
var vi i et område der anleggsarbeid var påbegynt, men utmark har man jo som
regel ikke lov til å kjøre i, så sørg for å sjekke at du har lov før du legger
ut på terrengferd med bilen.

Da vi hadde AMG G 63 testet Adrian også Porsche Cayenne
E-hybrid Coupé, så da måtte vi jo møtes og teste «den andre bilen».

Adrian fikk kjøre litt AMG og jeg fikk kjøre litt Porsche.
Forskjellene er ganske store!

Der AMG’n er firkantet er Porscha rund, du setter deg inn i
Porscha, ikke opp i den, Porscha er nærmest «kjedelig» på akselerasjon kontra
AMG’n og lyden?!? Bortimot lydløs motor på Porscha.

Men så kom vi til svingete veier, og der var Porscha ganske
så suveren, for det er der vi finner en av svakhetene med AMG’n, den er ikke
grådig morsom i aktiv kjøring på svingete vei – der er det best å gå for
komfort i AMG’n.

Jeg ville altså valgt AMG G 63 til utforskning av områder
man ikke kjenner, og til akselerasjon, og oversikt, og morofaktor.

Dersom jeg skulle valgt en bil til aktiv kjøring på svingete
veier, så må jeg nok ta Porscha der altså.

Motoren, V8 Biturbo (altså to turboer), men det meste er
dekket til med plast, så det er ikke så ekstremt spennende å åpne panseret.

Men du la kanskje merke til denne vesle plaketten på høyre
side i motorrommet? Det er signaturen til den personen som var ansvarlig for
sammensetningen av motoren i din bil.

I videoklippet sier jeg at dette neppe er bilen Greta
Tunberg løper og kjøper, men som du ser over her så klarte jeg å få forbruket
helt ned i 0,77 liter på mila en liten stund der.

Snittforbruket mellom Grimstad og Holmestrand ble på 1,58
liter på mila. Hvordan man skal oppnå de 1,31 literne på mila som Mercedes-Benz
sier at «de klarer» på blandet kjøring vet jeg ikke, men selv vil jeg vel anslå
et forbruk på 1,4-2 liter på mila.

Og tro meg, du kan LETT bruke mer om gassfoten er TUNG!

Forbruket på bildet over her ble målt med kjøring på
cruisekontroll mesteparten av veien. En meget komfortabel reise, selv om
morofaktoren kanskje ikke er så høy.

Når man først er inne på komfortabel reise, så kan man jo
utforske et eller flere av de mange massasjeprogram som setet kan ha.

Mens man nyter massasjen kan man la vellyden fra
Burmesteranlegget fylle øregangene med selvvalgt musikk.

Joda, mye av dette er ekstrautstyr, men det er veldig deilig
ekstrautstyr!

Jeg forstår at AMG G 63 stort sett kjøpes som varebil,
testbilen koster 1.951.300 kroner + mva som er på 440.000 kr. Kjøper man den da
som varebil på et firma så får de jo tilbake de 440.000 i mva. (til fradrag for
den inngående mva for de som er glad i regnskapsterminologi).

Når det har gått noen år så setter man inn baksetene som
følger med, og betaler omlag halve avgiften kontra da bilen var ny, så da
sparer man omlag 500.000 til på det.

Ettersom Mercedes-Benz ikke klarer å lage nok G-klasse til å
dekke alle bestillinger av bilen, så er dette en bil som holder seg usedvanlig
godt i verdi.

I motsetning til en del andre biler som også koster over 2
millioner med mva inkludert.

Jeg la merke til en kommentar i en test jeg leste at dette
ikke var et fornuftig bilkjøp, for den brukte mye bensin og den var ikke elbil.

Jeg tillater meg å være uenig i det.

Joda, bilen skal helst ha 98 oktan, og det er dyrt å fylle
tanken, og den er tørst. Alt dette er jeg helt enig i.

Men ser man på et bilregnskap er det verditapet som er den
STORE kostnaden, ikke drivstoffkostnaden, og dermed er ikke nødvendigvis en AMG
G 63 så ufornuftig likevel.

Så synes jo jeg at man ikke helt må glemme de gleder man får
i hverdagen av en doning som dette, selv om glede ikke er så lett å måle i
penger.

Les flere biltester hos Nybiltester

Les mer om:

Nyheter Tester