Nesten 5 meter lang, 2 meter bred og 1,413 meter høy. Audi e-tron GT har dimensjonene til en Gran Turismo, og kan levere både på sportslige kjøreegenskaper og komfort til de lange turene.
-->
Skikkelig brede hofter som understrekes av linjer som går bak bilen, og de stilige baklyktene som slår seg på i et vakkert mønster når det er mørkt ute, i typisk Audi-stil. Alt er med på å gi bilen personlighet og særpreg.
I videoklippet over her viser vi fram bagasjerom, for det fikk vi ikke vist første gang da vi lånte bilen en time. Vi viser også fram en del funksjoner, som hvor du finner knappen for å få opp/ned bakspoileren. Du får også bli med oss på svingete vei, direkte moro!
Vi hadde Audi e-tron GT fra lørdag til søndag, og vi fikk mange svært trivelige kilometer med bilen på det om lag halvannet døgnet vi hadde den.
Vi tror de fleste som er interessert i e-tron GT lurer litt på hvor raskt den lader, og vi hadde hørt at denne bilen klargjør og optimaliserer temperaturer i batteriet før lading dersom vi bruker bilens navigasjonsanlegg fram til nærmeste lader.
Skal du ha optimal ladehastighet er det nok også strategisk å ha 10 % eller mindre igjen på bilens batteri ved ladestart.
Vi startet ladingen med 7 %, og på få sekunder kom ladehastigheten opp i 241 kW, den steg opp til 269 kW og holdt seg høyt oppe fram til over 55 % SOC (State of Charge – batteriprosent).
Da vi ladet peaket hastigheten på 269 kW. Det er ikke ladehastigheter vi er bortskjemte med å se, så vi ble nærmest stående ved laderen og måpe mens e-tron GT ladet.
For oss tok det litt over 20 minutter å lade fra 7 til 80 %, og ladehastigheten holdt seg over 120 kW fram til vi hadde bikka 79 % SOC. Med Ionity-abonnement, som er inkludert første år for de som kjøper ny Audi, koster en ladestund som dette omlag 120 kroner. Så kan man jo vurdere hvor ofte man faktisk hurtiglader bilen når man har et år med erfaringer, om man ønsker å betale noen kroner for å fortsette abonnementet hos Ionity eller ikke.
Vi tror nok at de fleste lader sin e-tron GT hjemme, og den lader raskt med inntil 11 kW på hjemmeladeren, litt avhengig av hva din hjemmelader kan tilby. Det er mulig å bestille bilen med 22 kW ombordlader, dersom man vil ha det.
Det er flere ulike seter å velge mellom for e-tron GT, og testbilen hadde noen meget komfortable ventilerte sportsstoler med massasje. Her sitter man meget godt uansett hvor lang turen måtte bli. Vi har foreløpig ikke testet «enklere seter», så de kan vi ikke uttale oss om enda.
Baksetene kalles 2+1, så man har lov til å frakte 3 personer baki her, men jeg har en ganske smal 8-åring som syntes det var veldig trangt i midtsetet, så det skal være smått det som skal sitte ok i det midtsetet. Gulvet er heller ikke flatt, så baksetet er best for 2 personer. I vårt første møte med e-tron GT så vi mer på plassen i baksetet.
Bagasjerommet er veldig bredt ytterst, testet ikke med golfbag, men den bør kunne gå på tvers der. God dybde er det også, men avstanden fra gulv til «tak» er ikke så enorm. Jeg regner vel ikke med at de fleste som kjøper en e-tron GT gjør det fordi de trenger så mye bagasjeplass. Men det er masse plass baki her til en skikkelig langtur.
På en e-tron GT har man flere ulike valgmuligheter når det gjelder hvor bra man ønsker at lysene på bilen skal være. Her var det LED Matrix med laser fjernlys, det gir naturlig nok fantastisk bra lys på mørke veier.
e-tron GT markedsføres gjerne med at den har 530 hk, og det er ikke feil, men det gjelder kun en kort periode med Boost-funksjon, så til vanlig kjøring har man 476 hk tilgjengelig. Tro meg når jeg sier at det oppleves som krefter i massevis. Likevel gleder vi oss til å få teste RS e-tron GT om ikke så lenge. Den har 646 hk i Boost funksjon og 598h k til vanlig, og mer krefter er jo sjelden feil, ihvertfall om man skal tro Mr. Clarkson.
Men hvor langt kan man komme med e-tron GT?
Vi kjørte fra Grimstad via Froland og til Evje, 90 km og en god del stigning, 15 grader og tørr asfalt. Da brukte e-tron GT 18 % av batteriet. Så med litt tung topografi får man om lag 500 km rekkevidde med kjøring på cruisekontroll i fartsgrensen.
Det er noe enklere topografi fra Evje til Kristiansand og videre på landeveien til Grimstad, men noen flere kilometer, så landeveisrunden vår er på totalt 205 km, og e-tron GT brukte opp 40 % av batteriet på hele turen. Noe som gir en rekkevidde på om lag 512 km. Kombinasjonen hyggelig rekkevidde og hyggelig ladehastighet er sjelden feil.
Vi tok også med e-tron GT på vår 50/50 test, 50 % landevei og 50 % motorvei med 100 km/t, da var det 16 grader.
Her brukte e-tron GT opp 17 % av batteriet, noe som tilsier en rekkevidde på om lag 418 km. Rekkevidden er med andre ord langt fra en konstant avstand. På vår 50/50 test er det en del rundkjøringer, og dermed en del plasser bilen må opp i hastighet, noe som kan kreve en del når man har tilgang på mye krefter.
Vi regner med at de som vurderer e-tron GT er klar over at det er en del mer krøkkete å sette seg ned i en lav bil kontra inn i en SUV. Det er mange sportsbiler som er langt mer krøkkete å gå inn/ut av enn e-tron GT, men det er jo noe man bør være klar over at man velger. Det er vel verdt litt styr når man først er på plass og har en helt fantastisk kjøreposisjon! Tro meg!
Det er veldig lett å få lyst til å dra på langtur med e-tron GT, og da kan det gjøre godt for kroppen med litt massasje på turen. Med pilen på høyre side skifter man til passasjerstolen foran, og kan stille inn det massasjeprogram man ønsker og ønsket intensitet.
Instrumentene kan ha ulike utseender, og man velger selv hva slags informasjon man får opp i instrumentene. Veldig deilig sportsratt! Ikke helt sikker på om jeg synes girvelgeren mellom setene er sportslig nok til bilen, men den skal vel passe til alle biler fra VAG konsernet, og ikke bare til e-tron GT.
Infotainmentskjermen har god skjermkvalitet, og det er god kvalitet på ryggekameraet som vises der når man rygger. 3D av bilen kan man også få opp dersom man liker dette, det ser ihvertfall ganske artig ut. Apple CarPlay får man opp trådløst i infotainmentskjermen dersom man ønsker det.
Testbilen var utstyrt med luftfjæring, og da har man et valg som heter efficiency, som senker bilen til nederste nivå, dette bør ikke brukes når man skal over fartsdumper, men når man er på motorvei og skal kjøre i høy hastighet.
Topografi betyr noe mer enn laveste nivå på fjæringene, men forbruket sank fra 25,1 kWh/100 km til 24,8 kWh/100 km i 110 km/t fra Arendal til Tvedestrand. Når topografien er lettere spiller efficiency en større rolle, for forbruket sank fra 19,4 kWh/100 km til 18,2 kWh/100 km på strekningen Tvedestrand-Arendal som også har 110 km/t.
Hva svarer man på spørsmålet: Hva blir forbruket i 110 km/t på denne bilen her da?
Som om forbruket var en konstant i en bestemt hastighet. Som du ser betyr topografi veldig mye for forbruket i høy hastighet.
Det som er litt dumt med å teste biler som dette er at de må leveres tilbake igjen, og når biler blir så deilige å kjøre som e-tron GT er, så gjør akkurat det ganske vondt. Dette er en fantastisk kjøremaskin, som klarer å kombinere god komfort i komfortmodus på langtur med enormt sportslige egenskaper når du finner en veistrekning der du ønsker å kjenne på hva som bor i bilen. Her bor det mye!
Les flere tester hos Nybiltester