Tesla presenterte onsdag sitt kvartalsresultat, og det var
så skuffende at aksjekursen kollapset med mer enn 10 prosent bare timer senere.
Tesla skulle generere profitt fra 3. kvartal 2018, men denne fristen har
selskapet nå forskjøvet på en rekke ganger. Nå sier Musk at de muligens går i null i inneværende kvartal, og at de satser på overskudd i 4. kvartalet i år. Etter å ha levert et underskudd på 6 milliarder kroner i 1.
kvartal, fulgte elbilprodusenten opp med et nytt tap på over 3 milliarder kroner
i 2. kvartal. Før framleggelsen trodde de økonomiske analytikerne på et
justert nettotap på 0,31 dollar per aksje, men dette tapet ble på hele 1,12
dollar ‒ noe som altså bidro til å sende aksjeprisen ned. Det skuffende resultatet kommer til tross for at Tesla har
fått fart på både produksjonen og leveransene. De har levert ut 95.356 biler og
produsert 87.048 nye biler, men analytikerne påpeker at det å selge flere biler
ikke nødvendigvis betyr større profitt. Og det er mer å uroe seg for hos Tesla. De har løpende utgifter på bygging av en ny fabrikk i Kina, og de utvikler også to nye kjøretøy ‒ SUV-modellen Model Y og trekkvognen Semi.
borte kan kunder av mer miljøvennlige biler få opp til 7.500 dollar
tilbakebetalt, men det er også satt en grense per produsent. Den er på 200.000 biler, og etter dette kuttes incentivet
gradvis. Tesla nådde 200.000 allerede i fjor, og nå får kundene kun 1.750
dollar tilbakebetalt. Når vi runder til 2020 frafaller Tesla-incentivene helt,
og til neste år kommer det en rekke nye elbilmodeller som da får et fratrekk på
7.500 dollar. Det kan bli en tøff prøve for det amerikanske elbilmerket. Tesla har prøvd å bøte på manglende inntjening med å justere
prisene på bilene flere ganger, og det siste grepet er at de har fjernet de
minst dyre versjonene av Model S og Model X og har tidligere droppet gratis
hurtiglading. Det skuffende resultatet var faktisk ikke det eneste negative
nyheten Tesla kom med onsdag.
Jeffrey Brian Straubel, trapper ned. Han ankom Tesla i 2004, året etter at Martin
Eberhard og Marc Tarpenning grunnla selskapet. Straubel har vært en såkalt CTO (Chief Technical Officer), ansvarlig
for både teknologi og utvikling hos Tesla ‒ altså har han hatt en meget viktig
stilling. Han blir dermed den siste av rundt et dusin sjefer som har forlatt sine stillinger, blant andre den europeiske sjefen Jan Oehmicke som sa opp tidligere denne måneden. Tesla-aksjen lå på 310 dollar da vi gikk inn i 2019, og falt
ned til et bunnivå på 178 dollar i midten av juni ‒ det laveste siden 2016. Siden har den tatt seg opp igjen, og ligger i skrivende stund
på 235 dollar ‒ ned 11 prosent siden kvartalsframleggelsen. Tesla har ganske så utrolig gått i underskudd i 39 kvartaler, og kun fire har endt med overskudd. Hos Nissan er det ikke like ille, men produsenten har fått
kjørt seg etter skandalen rundt den tidligere styrelederen Carlos Ghosn ble
kjent i fjor. I 1. kvartal falt driftsresultatet til rundt 130 millioner
kroner, hele -98,5 prosent ned fra samme periode i fjor. Japans nest største bilprodusent solgte 1,23 millioner biler
i 1. kvartal, noe som er en nedgang på -6 prosent. De sliter også i Europa, og
her gikk salget ned med 16,3 prosent med totalt 135.000 biler. Det er dog et positivt marked, for i gigantiske Kina økte de
salget med 2,3 prosent opp til 344.000 biler. Nissan skal nå prøve å snu trenden med å kutte den globale
produksjonen med 10 prosent innen 2022, og kutte antall ansatte med hele 12.500
personer. Les også: