Frisker opp SQ7

Audi gir nå modellen som introduserte den sterke 4.0-litersTDI-motoren en overhaling.


Ganske så eksakt seks måneder etter at tidenes største
dieselskandale var kjent, introduserte de som var ansvarlig for det omfattende
jukset en splitter ny og svært så sterk dieselmotor.

I 2016 debuterte nemlig en helt ny 4.0-liters TDI-motor signert
Volkswagen-gruppen (VAG) i Audi SQ7, overhodet i Q7-familien. Denne er intet
mindre enn den sterkeste dieselmotoren plassert i serieproduserte biler her i
Europa.

Motoren erstattet en dieselmotor på 4.2-liter, var teknologisk
avansert og hadde krefter i bøtter og spann.

Og til tross for dieselgate-skandalen har VAG fortsatt å
satse på dieselbeistet, og en rekke modeller har nå fått motoren under panseret
‒ inkludert Porsche Panamera, Bentley Bentayga og Audi A8.

De foreløpige siste som er presentert med denne motoren er
de ferske utgavene av Volkswagen Touareg V8 og Audi SQ8.

Og vi finner også denne kraftige dieselmotoren i den
oppgarderte utgaven av Audi SQ7, modellen som introduserte motoren i april 2016.

Dette er altså den samme som sitter i den nye SQ8, det vil
si en biturbo V8 TDI med 435 hestekrefter og et dreiemoment på 900 Nm mellom
1250 og 3250 r/min.

I tillegg byr den på en mildhybrid som hjelper til med å
fordele kreftene enda bedre.

En elektrisk kompressor (EPC) drevet av et 48-volt elektrisk
anlegg supplerer de to turboladerne ved begynnende gasspådrag og ved lave
turtall. Dermed er alle kreftene tilgjengelig med en gang, mens en beltedrevet
generator regenerer elektrisk energi når gassen slippes og ved oppbremsinger.

Dette gjør at den store SUV-modellen akselerer fra 0 til 100 km/t på 4,8 sekunder, mens toppfarten er begrenset til 250 km/t.

Nye SQ7 kommer også med styring på alle fire hjul, noe som betyr at bakhjulene svinger motsatt vei enn forhjulene i lav fart og samme vei i høy fart. Dette skal gjøre at den er enklere å manøvrere inne i for eksempel byene, samt at den skal være enda mer stabil gjennom svingene i hastigheter over 60 km/t.

De har også utstyrt den krengningsstabilisatorer og sports-differensial, så denne bør sitte ganske så limt til asfalten gjennom svingene.

Den har også fått 20-tommers felger, dekk med profil på 285/45
og bremseskiver i karbonfiberkeramikk, slik at det også bør være mulig å stanse
ganske så kjapt.

Og selvsagt har den fått en rekke spesifikke S-detaljer både utvendig og innvendig, så du ser helt klart at denne er en litt mer spesiell versjon av Q7-modellen.

Rent teknologisk er den selvsagt utstyrt med alt det som den
nye Q7 som ble lansert i forrige måned kommer med, så den er moderne så det
holder.

Nye Q7 blir lansert i september, så den nye SQ7 følger helt
sikkert rett etter.

Her er flere bilder Audi SQ7, bilen som introduserte den populære
og svært sterke TDI-motoren:

Les også:

Les mer om:

Nyheter