Tesla Model 3 stort steg nærmere årets mest populære bil

November-statistikken for nybiler er klar. Den viser at Tesla Model 3 dro fra i kampen om å være den mest solgte nybilen, og har et stort forsprang når kun desember gjenstår.


Før årets to siste måneder var det kun to biler som kunne hente igjen Model 3 på toppen av registreringslisten til Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Det var Toyota Rav4 og Volkswagen ID.4.

Men begge hadde en jobb å gjøre. Rav4 lå 1.570 biler bak, mens ID.4 var 2.117 registreringer bak med to måneder igjen.

-->
For Rav4’s del kom det på samme tid dårlige nyheter. I Solberg-regjerings forslag til statsbudsjettet ville daværende regjering pumpe hybridkjøpere for enda mer avgifter, og prislappen på en ny Rav4 som ble bestilt i 2021, men registrert og levert i 2022, ville øke med mange titusen kroner.

Slike ting hjelper selvsagt ikke på salget, og Rav4 ble det også parkert av Model 3 i november.

OFV-tallene viser at det ble registrert 771 Model 3 i forrige måned, mens Rav4 landet på 481 biler og Volkswagen registrerte 725 nye ID.4 i november.

Dermed har Model 3 stukket ytterligere av helt i toppen, og står med 10.090 registreringer før julemåneden. Rav4 følger fortsatt nærmest med 8.230 registeringer, mens ID.4 er klar treer 7.927 biler.

Mye skal dermed skje om ikke Tesla Model 3 blir årets mest solgte nybil, og dermed kan titulere seg som den mest populære i Norge.

Men det var ikke Model 3 som var den aller mest registrerte i forrige måned, for det ble den litt mer høyreiste søsteren Tesla Model Y. Den endte på 1.013 registreringer, som dermed tar totalen for den modellen opp til 5.888 biler.

Model 3 og ID.4 fulgte nærmest, mens Audi Q4 e-tron var 4. mest populær med 661 biler.

Deretter fulgte flere kjente navn; Nissan Leaf (655 registreringer), Polestar 2 (502), Ford Mustang Mach-E (491) og Skoda Enyaq (488). Først nede på 9. plass finner vi Rav4 med sine 481 registreringer.

Totalt etter 11 måneder er det altså Model 3, Rav4 og ID.4 som utgjør topp-tre, og deretter følger Volvo XC40 (6.111), Model Y, Mach-E (5.841), Audi e-tron (5.421), Enyaq (5.183), Leaf (4.602) og på 10. plass Polestar 2 med 3.786 registreringer.

Når det gjelder merkes-kampen troner Tesla på topp med 16.050 biler, fulgt av Volkswagen (15.165), Toyota (14.694), Volvo (12.311), BMW (9.489), Audi (9.373), Skoda (8.876), Ford (8.702), Mercedes (7.962) og på 10. plass Hyundai med 7.884 registrerte nybiler så langt i år.

Totalt viser OFV-tallene at det ble registrert 15.274 nybiler i november, og av disse var det 11.274 med nullutslipp. Totalt står dermed helelektriske biler for 99.948 av de totalt 155.709 registrerte nybilene, og to dager inn i desember har dermed elbilene rundet 100.000 nye biler i 2021.

– Elbilsalget viser at vi har god kurs mot nullutslipp på norske veier, og det er gledelig at 2021 blir et rekordår for elbiler i Norge, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Elbilfordelene lever videre inn i 2022, og med enda flere helelektriske modeller å velge mellom vil dette salget også fortsette å øke til neste år. I november hadde elbilene en markedsandel på 73,8 prosent.

I motsatt ende fortsetter bensin- og dieselbilene å falle i popularitet, og kun 2,3 prosent av nybilene i november var rene bensinbiler og 2,7 prosent var rene dieselbiler, mens hybridene sto for 21,1 prosent av de registrerte nybilene.

November-salget viser også at nordmenn gjerne vil ha firehjulsdrift, for 55,7 prosent av nybilene som ble registrert kom nettopp med dette.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter