Nissan melder 15 nye elbiler

Leaf brøytet elektrisk vei, og Nissan tar sitt elbil-ansvar på alvor. Nå sier de at planen fram mot 2030 inkluderer ikke mindre enn 15 helelektriske biler.


Ingen bilmerker kan si at det var de som sørget for elbil-revolusjonen vi nå er inne i, men det var noen produsenter som ga den et ekstra skyv.

Den første markedsmessige suksessfulle elbilen var Mitsubishi i-MiEv introdusert i 2009, og året etter kunne Nissan avduke det som skulle bli verdens første masseproduserte helelektriske bil, Leaf.

I 2011 dukket GM opp med Chevy Volt/Opel Ampera, mens Tesla kom med sin Model S og Renault introduserte Zoe i 2012. Til slutt ble BMW i3 satt i produksjon året etter, og alle disse viste på hver sin måte vei for det som skulle komme.

Nissan har altså helt klart en del av æren for den elektriske revolusjonen, og det japanske merket har tenkt å bære dette ansvaret videre i framtiden.

For nå har de offentliggjort en ny langsiktig strategiplan kalt Nissan Ambition 2030, og denne inkluderer en voldsom elektrisk satsing,

Totalt melder de om 23 elektrifiserte modeller de neste åtte årene, noe som inkluderer 15 nye elbiler.

‒ Bedrifters rolle for å møte samfunnsbehov blir stadig sterkere. Med Nissan Ambition 2030 vil vi drive den nye tidsalderen for elektrifisering, fremme teknologier for å redusere karbonavtrykk og forfølge nye forretningsmuligheter, sier konsernsjef Makoto Uchida

‒ Vi ønsker å transformere Nissan til å bli et bærekraftig selskap som virkelig er etterspurt av kunder og samfunnet.

Å skal føre an i overgangen til elbiler koster selvsagt svære summer, og Nissan har planer om å investere over 100 milliarder kroner fram mot 2030. Og målet er at merket blir «et virkelig bærekraftig selskap på veien mot en renere, tryggere og mer inkluderende verden», som de selv sier.

15 elbiler er selvsagt spennende, men kanskje enda mer spennende er den nye batteriteknologien de skal satse på. For «en mer inkluderende verden» betyr også flere rimelige elbiler, og det skal de med faststoff-batterier blant annet sørge for.

Dagens litium-ion-batterier er en ganske så gammel teknologi som krever sjeldne materialer, noe som jo ikke er så veldig bærekraftig. Faststoff-batterier forkortet ASSB (all-solide-state-battery) har en rekke fordeler, som raskere lading, er mer fleksible og ikke minst vil de kunne redusere batteripakke-prisen. De kan altså bidra til å kutte produksjonskostnadene og gjøre elbilene billigere.

Nissan har som mål å levere elbiler med faststoff-batterier i 2028.

Det japanske merket skal selvsagt også videreutvikle teknologien, og vil tilby flere avanserte førerassistanse- og intelligensteknologier til enda flere kunder.

‒ Vi er stolte av vår lange merittliste når det gjelder innovasjon, og av vår rolle i å levere elbil-revolusjon, sier Nissans COO, Ashwani Gupta.

‒ Med vår nye ambisjon fortsetter vi å ta ledelsen i å akselerere det naturlige skiftet til elbiler ved å skape kundetiltrekning gjennom et attraktivt tilbud ved å skape spenning, muliggjøre adopsjon og skape en renere verden.

Mer konkret sier Nissans plan at elektrifiserings-salgsmiksen skal bestå av følgende:

  • Europa med mer enn 75 prosent av salget
  • Japan med 55 prosent av salget av personbiler
  • Kina med mer enn 40 prosent av salget
  • USA med mer enn 40 prosent av elektrifisert salg innen regnskapsår 2030

Men Nissan gjør mer enn å bare avduke en ny plan, for de viser også noen konseptbiler.

En av disse er konseptet Nissan Chill-Out, en elbil satt sammen på CMF-EV-plattformen, og slik ser den crossoveren ut:

Men det er mer, og kanskje enda litt mer spennende. Nissan EV Technology Vision er en slags videreføringen av den den kommende elbilen Ariya, og her finner vi altså de spennende faststoff-batteriene.

I bunnen av disse befinner det seg en såkalt skateboard-plattform, og disse er svært så fleksible. Her kan man nemlig sette forskjellige typer karosserier på toppen, og med relativt enkle grep kan man dermed lage forskjellige elbiler.

Her er konseptene som nå vises kalt Max-Out, Surf-Out og Hang-Out, og før vi ser på disse må vi se hva som ligger i bånn. Og husk at det er flere bilder av konseptene helt nederst i saken.

Slik ser plattformen ut:

Et konsept som helt klart skiller seg ut er Max-Out, for denne ser ut som en futurisk sportsbil som er klar til å sluke svinger.

Dette er en 2-seters bil som har den unike egenskapen at setene kan «morphes» ned i gulvet, slik at den blir en 1-seter ved behov. Som vi kan se av bildet under den laget for å sluke svinger med sin lave tyngdekraft, og den har også en «ultralett vekt», som Nissan sier.

Nissan Surf-Out er en pickup som skal la deg kjøre hvor du vil, og har en avansert utgave av e-4orce som også Max-Out er utstyrt med.

Vi får vel tro at denne om den blir satt i produksjon har et ganske bra potensiale i USA, pickupens hjemland.

Nissan Hang-Out ser ut som en ganske så kompakt SUV, og Nissan sier at de har utnyttet den flate skateboard-plattformen til det fulle her.

Også denne har det samme firhjulsdrift-systemet kalt avansert e-4orce, og Hang-Out kan også skryte av en avansert ProPilot som byr på sine førerassistenter.

Slik ser den ut:  

Når det gjelder ProPilot-teknologien sier Nissan at de vil videreutvikle denne med sine autonome kjøretøyteknologier, og at de tar sikte på å innlemme neste generasjons lidar-systemer på praktisk talt alle nye modeller innen regnskapsår 2030.

Nissan tenker selvsagt også bærekraft og karbonavtrykk fram mot 2030, og sier at de vil jobbe med forskjellige partnere for å møte de ulike transportbehovene i ulike land. De jobber også for et globalt økosystem for mobilitet, noe som inkluderer ladestruktur og gjenbruk av elbilbatterier.

Her er konseptene som skal vise vei, litt som Nissan Leaf gjorde for 10 år siden:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter