Tesla bryter fartsgrensene oftest, Suzuki mest lovlydig

Noen bilmerker bryter fartsgrensene langt oftere enn andre, viser tall fra 10.000 norske bilister gjennom et helt år.


Fremtind har en unik mulighet til å kartlegge detaljert bilbruk gjennom det de kaller en smart bilforsikring, som nå fungerer gjennom en mobilapp kalt Smartbil.

Gjennom denne har Fremtind fulgt 10.000 bilister gjennom et helt år, og dannet seg et ganske så nøyaktig bilde av hvilke biler som bryter fartsgrensene oftest.

– Det er store forskjeller mellom bilmerkene. Om det er slik at de som liker å kjøre fort velger bestemte bilmerker, eller at noen biler «inviterer» til å kjøre for fort er ikke godt å si, men tallenes tale er klar, sier Svein Skovly, leder for innovasjon i Fremtind.

Forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB har også lagt inn noen føringer for å gjør listen mest mulig nøyaktig, og blant annet må alle bilmerkene ha tilbakelagt mer enn 400.000 kilometer mellom 1. april 2020 til 1. april 2021. Det vil si at et merke som Polestar ikke er kvalifisert grunnet et for lavt grunnlag.

Resultatene viser det er ganske så store forskjeller på bilmerkene, hvor Tesla topper med 25,6 prosent andel fartsovertredelser og Suzuki-sjåfører er flinkest med 15,8 prosent.

Topp-5:

BilmerkeAndel fartsovertredelser*
Tesla25,6 prosent
BMW24,5 prosent
Audi23,4 prosent
Volvo23,1 prosent
Volkswagen21,9 prosent

Bunn-5:

BilmerkeAndel fartsovertredelser*
Hyundai19,7 prosent
Honda19,6 prosent
Opel 19,0 prosent
Toyota18,0 prosent
Suzuki15,8 prosent

(*Prosent av antall meter kjørt i over fartsgrensen, per 1.000m)

– En Tesla-sjåfør i snitt kjører mer enn 62 prosent mer for fort enn en Suzuki-sjåfør, sier Skovly.

På verstinglisten finner vi altså det rene elbilmerket Tesla helt øverst, og deretter følger BMW, Audi, Volvo og kanskje litt overraskende Volkswagen som de merkene med høyest andel fartsovertredelser per kjørte kilometer.

Men:

– Hvis Polestar-sjåførene fortsetter å kjøre som de gjør i dag, blir nok Volkswagen skjøvet ut av versting-listen til neste gang, sier Skovly.

Totalt baserer undersøkelsen seg på rundt 45 millioner kjørte kilometer registrert av appen, som også viser at vi kjørte omtrent like mye bil koronasommeren 2020 som sommeren 2019.

Det meste tyder på at også sommeren 2021 blir preget av covid-19-restriksjoner, så mange planlegger nok en norsk bilferie også i år. Og Fremtind har sett at fart og uoppmerksomhet, som mobilbruk, er blant hovedårsakene til store og små trafikkulykker.

Slike må vi prøve å unngå denne sommeren, så her er rådene fra Fremtind:

  • Kjør når du er våken og opplagt. Bytt sjåfør eller stopp om du blir trøtt.
  • Hold din plass i køen. Du vil nødig være den som forårsaker farlig situasjoner og enda lengre kø.
  • Pakk bilen skikkelig: Det tyngste nederst og sikre løse gjenstander. Selv de minste gjenstander kan gi fatalt utfall ved en bråbrems.
  • Nyere biler og spesielt mange elbiler har god akselerasjon. Ta det pent ut av veikryss, ut av rundkjøringer og når du skal «flette» i kø, inn og ut av kollektivfelt eller på motorveien.
  • Om du ikke har mobilstativ – la mobilen ligge mens du kjører. Har bilen Bluetooth bør du koble til denne før du starter å kjøre.
  • Gjør deg ferdig med tasting før du kjører. Ikke snap, skriv SMS eller plott inn adressen på GPS mens du kjører.
  • Ikke stol blindt på alle funksjonene i bilen som for eksempel ryggekamera. Bilens bevegelser er kun sjåførens ansvar.
  • Ta deg tid når du skal parkere og rygg alltid inn på parkeringen, ikke ut.
  • Uansett biltype og størrelse på motor: Kjør alltid pent og etter forholdene.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter