Det høres ganske utenkelig ut, men i 1992 solgte Porsche kun i underkant av 15.000 nye biler. Det er omtrent like mange biler som Volkswagen har solgt så langt i år ‒ bare i lille Norge.
Men det meste snudde med introduksjonen av SUV-modellen Cayenne på begynnelsen av 2000-tallet, og siden har ikke Porsche sett seg bakover.
-->
Etter årets ni første måneder hadde det tyske merket levert ut hele 221.512 nye biler, og fortsatt er Cayenne sjefen i familien. Nest mest populær er Macan, og deretter følger ikonet 911.
Men klassikeren må nå titte i bakspeilet, for det er en helelektrisk bil som begynner å få skikkelig sving på seg ‒ Taycan.
Ved siste salgsoppdatering var den kun 5.000 eksemplarer bak 911 så langt i år, og til tross for delemangel, en krig og en pandemi som ikke helt vil slippe taket som alle skaper produksjonsproblemer har elbilen introdusert i 2019 rundet en viktig milepæl.
7. november rullet nemlig Taycan nummer 100.000 ut av fabrikken i Zuffenhausen, en Neptune Blue Taycan Turbo S med kurs for Storbritannia.
‒ Vi er veldig glade for å ha nådd denne milepælen i produksjonshistorien så raskt – til tross for de nylige utfordringene fra halvledermangelen til covid-situasjonen, sier Kevin Giek, visepresident Model Line Taycan.
‒ Med Taycan har vi helt klart hatt en vellykket start på den elektriske tidsalderen.
Storbritannia er sammen med USA og Kina de tre største landene når det kommer til Taycan, som nå er tilgjengelig i tre hovedutgaver ‒ sedanen Taycan og Taycan Cross Turismo og Taycan Sport Turismo.
Den kommer selvsagt i en rekke versjoner, og den med aller lengst oppgitt rekkevidde er Taycan 4S med 513 kilometer, mens Taycan Turbo S har den raskeste tiden rundt Nordschleife for elbiler med 7:33 minutter.
Taycan har altså passert 100.000 eksemplarer og er den Porsche-modellen som har klart dette på kortest tid, men tyskerne drar også fram en annen ting rundt 100.000.
De forteller nemlig at mange av kundene har passert denne magiske grensen når det kommer til kjørte kilometer, og en franskmann skal ha kjørt mer enn 188.119 kilometer med sin Taycan 4S siden midten av august 2020.
Jean-Hubert Revolon sier at han kjøpte bilen på grunn av de «tekniske nyvinningene, som er bra for miljøet så vel som budsjettet på grunn av de lave driftskostnadene».
Han drar også fram bilens ytelse og fjæring, som tilbyr «fantastisk godt grep og maksimal smidighet som bare trollmennene hos Porsche kan trylle fram».
Han legger til at dette er en av de mest pålitelige bilene han har eid, og kun en fjæringssensor har blitt skiftet enn så lenge. Ikke verst når vi vet hvor mye problemer det kan være med nye modeller.
For balansens del drar 43-åringen også fram en negativ opplevelse.
Revolon minnes nemlig en situasjon hvor han kun sto noen meter fra ladestasjonen, men siden denne var en del av en rasteplass var den kun tilgjengelig fra den ene siden av veien. Det hadde ikke navigasjonen fått med seg.
Taycan har også vært testet over en lengre periode av bileksperter, og en journalist fra Auto Bild testet den for eksempel i halvannen måned i 2022.
‒ For meg viste utholdenhetstesten vår av Taycan minst tre ting. For det første tiltrekker denne bilen oppmerksomhet som få andre, sier Tom Drechsler, sjefredaktør for Auto Bild og Auto i Bild Group.
‒ For det andre må en elektrisk Porsche være en Porsche fra første stund, og det er Taycan. For det tredje beviser testen vår at langdistansekjøring er absolutt mulig med elektrisk kraft.
Her hjemme har Porsche Taycan rundet 4.000 eksemplarer, og drøyt 1.000 av disse har kommet til i år. Så den holder fortsatt koken, noe også den 100.000. bilen viser.
Slik ser en Porsche Taycan ut:
Les også: