La oss først som sist slå fast en ting. Porsche vil ikke sende 2022-utgavene av Taycan og Taycan Cross Turismo til ny typegodkjenning, noe som betyr at den oppgitte rekkevidden vil være den samme som for 2021-modellen.
Men som vi har lært er WLTP-tallet bare en referanse til hvor langt elbilene ruller, og ikke et fasitsvar.
-->
Og vi har også lært at Porsche er litt mer restriktive på WLTP-tallene, noe som betyr at deres elbiler ofte er nærmere reell rekkevidde enn de fleste andre konkurrentene når det kommer til vanlig bruk.
Dette har blant annet to NAF-tester vist. Under den siste vintertesten rullet Porsche Taycan 4S 385 kilometer, kun 28 kilometer unna oppgitt rekkevidde. En modell som Ford Mustang Mach-e Long Range AWD var til sammenligning 110 kilometer unna sitt WLTP-tall som er på 540 kilometer.
I den siste sommertesten til NAF gjorde Taycan det enda bedre, og en Porsche Taycan 4S Performance Battery Plus rullet 452 kilometer, kun 15 kilometer unna WLTP-tallet på 467 kilometer. Den var nærmest oppgitt rekkevidde av de 10 bilene som var med på denne rekkeviddetesten.
Nå vanker det altså enda mer rekkevidde på Taycan og Taycan Cross Turismo, men det betyr ikke nye batteripakker. For det er ytterligere fintuning som sørger for flere kilometer.
Porsche forklarer at nye teknologiske utviklinger i praksis fører til mer rekkevidde, og den viktigste endringen finner vi i kjøremodusene Normal og Range.
Her blir den elektriske frontmotoren tilnærmet frakoblet og spenningsfri i delbelastningsområdet hos firehjulsdrevne modeller. Videre er det ingen overføring til akselen når bilen seiler eller står stille. Denne elektriske frihjulsfunksjonen reduserer tap av det som er kalt drag, og motorene slås på igjen innen millisekunder når føreren ber om mer strøm eller endrer kjøremodus.
I sum gir dette altså mer rekkevidde, men Porsche byr også nyheter når bilene må lades.
For tyskerne har også fintunet de termiske styrings- og ladefunksjonene, og mer konkret kan batteriet nå varmes opp til en litt høyere temperatur enn før gjennom Turbo Charging Planner. Og dette er viktig.
Det betyr nemlig at hurtiglading blir mulig enda raskere tidligere samt at det blir et høyere ladningsnivå. I tillegg brukes spillvarmen fra de elektriske komponentene i enda større grad til regulering av batteritemperaturen.
To gode nyheter der altså, men Porsche byr på flere for modellåret 2022 som kommer i september.
‒ Den siste generasjonen av Taycan imponerer med sømløs smarttelefon-tilkobling, som nå inkluderer Android Auto, sier Kevin Giek, ganske fersk visepresident for modell-linjen til Taycan.
‒ Vårt helelektriske Taycan-sortiment vokser og trives. Den nye Cross Turismo, som ble lagt til i serien våren, viser seg å være ekstremt populær blant våre kunder.
Det viser salgstallene for 2021, som vi skal komme tilbake til.
Men det viktigste for de som kjører Taycan er hva som er nytt.
6. generasjon av Porsche Communication Management (PCM) støtter Apple og dermed iPhone, men nytt er altså Google-støtten og dermed Android-telefoner fra selskaper som for eksempel Samsung og Huawei.
Porsche sier også at Voice Pilot har blitt enda mer språkmektig, og skjønner enkle hverdags-kommandoer enda bedre. Satellitt-navigasjonen har også blitt raskere, og skal også vise informasjonen på en enda mer oversiktlig måte.
Nytt er også at det er fem menyvalg på venstresiden i stedet for tre, og det er også mulig å stable ikonene på en individuell måte.
En annen brukervennlig nyhet setter nok veldig mange pris på, nemlig fjernstyrt parkering som er ekstrautstyr for Taycan.
Remote Park Assist åpner for å parkere bilen via smarttelefon, og føreren kan altså gjøre dette på utsiden av bilen.
Porsche forklarer at systemet oppdager automatisk parkeringsplasser og måler dem ved hjelp av kjøretøyets ultralydsensorer og kamerasystemer. Om det er nok plass, kan føreren starte parkeringsprosessen via Porsche Connect-appen og deretter gå ut av bilen.
Føreren overvåker kontinuerlig parkeringsprosessen ved å trykke og holde inne en knapp på smarttelefonens app-grensesnitt. Remote Park Assist-funksjonen kjører automatisk både for- og bakover, og om knappen slippes stanser Taycan parkerings-manøveren umiddelbart.
Retro er i skuddet for tiden, og Porsche henger seg på den trenden også med de nye Taycan-utgavene.
På 90-tallet kjørte Porsche på med en rekke sterke farger, og disse fikk raskt kultstatus blant fansen. I dag er slike spesielt populære på klassikere som 964-generasjonen.
Nå gjør fargeklattene et aldri så lite comeback, og dette er en del av personaliserings-strategien til Porsche Exclusive Manufaktur. Taycan blir tilgjengelig med Paint to Sample og Paint to Sample Plus i tillegg til 17 standardfarger.
Det betyr i første omgang hele 65 ekstra farger, inkludert Moonlight Blue Metallic, Acid Green, Rubystar Red, Riviera Blue og Viola Metallic ‒ alle karakteristiske for merket. Så her er det helt klart mulig å gå crazy!
Giek nevnte at Taycan er en populær herremann, og den er nå like populær som ikonet 911.
Porsche har levert rundt 20.000 Taycaner i første halvdel av 2021, og dette er omtrent på linje med hva de leverte gjennom hele 2020. Det er fortsatt et stykke opp til de SUV-modellene Cayenne og Macan, som i første halvår av 2021 endte på i overkant av 43.000 leveringer ‒ så litt over det dobbelte salget.
Og med enda litt mer rekkevidde, flere funksjoner og ikke minst rosa og grønne biler bør de to SUV-modellene nå se opp for Porsches aller første rene elbilmodeller ‒ Taycan og Taycan Cross Turismo.
Les også: