Aldri før har Koenigsegg laget så mange eksemplarer av en modell som de gjør med den kommende Jesko. Likevel har de solgt alle i løpet av dager.
Det må være deilig å være superbilprodusent i disse dager. Aldri før har verden hatt så mange millionærer og milliardærer, og mange vil også vise det i form av lekre og spesielle biler.
Det fører til et rekordraskt salg av kommende superbiler.
McLaren er «verstingene» i klassen, og må ha satt en uoffisiell verdensrekord med kommende Speedtail. De skal lage 105 eksemplarer av bilen med 1.050 hestekrefter, og var faktisk utsolgt allerede før de annonserte at de skulle lage den. Jepp, før verden visste hva McLaren planla var alle bilene solgt.
Svenske Koenigsegg så allerede tilbake i 2016 hvordan superbilmarkedet hadde endret seg. Agera RS ble avduket under Genève Motor Show i 2015, og ti måneder senere hadde de solgt samtlige 25 biler.
Men det er ingenting i forhold til den nye superbilen de avduket under årets Genève Motor Show.
Da Koenigsegg løftet duken av den kommende Jesko hadde de allerede i forkant av den offisielle lanseringen solgt 83 av de 125 bilene de skal lage, og det gjensto kun 42 biler til kunder utenfor den interne salgslista.
Disse gikk i løpet av fem dager.
‒ Den nye Koenigsegg Jesko har det høyeste produksjonsvolumet vi noensinne har planlagt, sier grunnlegger og administrerende direktør Christian von Koenigsegg.
‒ Det å være utsolgt i løpet av dager etter avdukingen er både ydmykt og et fantastisk testamente til de fremdragende folkene vi har på Koenigsegg. Fra det visjonære arbeidet til våre designere, ingeniører og teknikere til den utrolige jobben vårt salgsteam og globale nettverk av Koenigsegg-forhandlere gjør for å bringe Jesko til verden. Vi er veldig takknemlige for mottakelsen fra pressen, publikum og selvfølgelig vår voksende familie av Koenigsegg-eiere.

Produksjonen skal starte i 2020, og de skal sette sammen en bil i uka. Og de nye eierne har virkelig noe å se fram til.
Jesko, som har fått navnet etter Christian von Koenigseggs far Jesko, blir intet mindre enn verdens raskeste bil.
Motoren er en 5-liters twinturbo som yter intet mindre enn 1.280 hestekrefter om du fyller på standard bensin. Tar du deg råd til E85 biodrivstoff får du ufattelige 1.600 hestekrefter tilgjengelig, og da går bør det rekordfort unna. Dreiemomentet befinner seg godt over.000 Nm, mens marktrykket lyder på ganske så ville 1.000 kilo.
Koenigsegg har i tillegg utviklet en ny lynhurtig girkasse, og bilen er kort sagt et hakk opp på lista i forhold til Agera RS ‒ verdens raskeste bil i dag.
Men det er håp for de av oss som ikke rakk å få inn lottogevinsten i tide til Jesko.
Koenigsegg er nemlig deleid av Nevs, dette selskapet som kjøpte opp restene av Saabs bilavdeling. Og sammen skal de lage el- og hybridbiler, og da blir både prisen og antall eksemplarer på et helt annet nivå.
Hva Christian von Koenigsegg og resten av gjengen klarer å trylle opp av elbiler blir spennende å se. Meget spennende.
Her er flere bilder av bilen du mest sannsynlig kun får se på bilder, Koenigsegg Jesko.