Svenskene viser to mindre el-lastebiler

Volta gir gass rundt sine elektriske lastebiler, og viser nå fram to mindre utgaver på henholdsvis 7,5 og 12 tonn.


Når vi skriver Volta og Sverige, så er det kanskje noen som tenker at dette var en aldri så liten skriveleif og vi mente Volvo. Men nei, det er det ikke. Volta Trucks ble grunnlagt i 2017 av to svensker, og skal satse på helelektriske lastebiler.

For å nå målene har de blant annet fått hjelp av Posten og Bring, og tilbake i begynnelsen av 2021 startet Posten Norge å teste ut 16-tonneren Volta Zero i bymiljøene. Målet var, og sikkert fortsatt er, å utvikle helelektriske lastebiler som er godt egnet til bymiljøene.

-->
Og for det formålet kan nå Volta vise fram to nye lastebiler som kanskje er enda bedre egnet til et slikt oppdrag, nemlig to litt mindre versjoner.

Bilene heter fortsatt Volta Zero, for selv om dette er to nye utgaver er de i nær slekt med den nåværende storesøsteren De to versjonene på 7,5 og 12 tonn er designet av Voltas britiske partner Astheimer Design sammen med Volta selv, og skal nå gjennom omfattende tester før de skal inn i kundeevalueringer i løpet av 2022.

Begge de to versjonene er visuelt identiske i fronten, med 12-tonneren har logisk nok et lengre chassis og karosseri og et andre sett med bakhjul og dekk for å takle den økte nyttelasten.

Volta opplyser at begge bilene er laget for bytransport, og har samme sikkerhetsanordninger som 16-tonneren. Det betyr blant annet førerassistenter for å øke sikkerheten til både gående og syklister, og føreren har også 220 graders sikt samt at det er kameraer som gir 360 graders sikt.

En annen fordel med en lastebil uten en tradisjonell motor er at føreren sitter lengre nede mot gateplanet, og øyesiktet i Volta Zero er på rundt 1,8 meter.

Merket har i tillegg på gang en ny storesøster på 18-tonner, og denne skal etter planen inn i produksjon i midten av 2023.

Svenskene har så stor tro på de to lillesøstrene at de nå ser for seg en årlig produksjon på 27.000 kjøretøyer når de seg i gang produksjonen av disse i 2024. De ser for seg full produksjon i 2025.

Interessen rundt Volta er iallfall ganske så stor, og de kan opplyse at de til nå har mottatt rundt 6.000 bestillinger til en verdi på rundt 13,5 milliarder kronor. En av Europas aller største transportører, DB Schenker, har for eksempel bestilt 1.500 lastebiler.

De første kundebilene skal etter planen rulle rundt på veiene en gang i sommer, så vi regner med at Posten, som nå kun skal gå til innkjøp av nullutslippsbiler, står ganske langt framme i køen.

Volta har ikke sagt noe om spesifikasjonene til de to nye versjonene, mens den på 16 tonn kommer med batteriversjoner som har en rekkevidde som strekker seg fra 150 til 200 kilometer.

Her er minstemann i familien, den på 7,5 tonn:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter