I gamle dager hadde bilene litt mer smekre og forførende linjer enn dagens langt mer aerodynamiske modeller. Eller for å si det på en annen måte ‒ de hadde gjerne litt mer særpreg enn dagens ganske like biler.
Nå er det aldri mulig å bli helt enig når det kommer til å definere vakker, men de fleste er enige om at Volvo P1800 er en vakker bil ‒ og kanskje den aller vakreste som noensinne har kommet fra Sverige.
-->
Også nye og langt mer moderne Volvo-modeller har fått skryt av sitt design, slik som dagens XC60 med sine flotte linjer. Så ja, de kan utvilsomt design.
Men siden de som deler ut prisen for årets beste bil i verden, World Car Awards, også begynte å gi designpriser i 2006, har ikke Volvo vært blant vinnerne. Det har faktisk et merke som Fiat, og ikke minst Jaguar som har vunnet tre av prisene siden 2006.
Vi nevner Jaguar ettersom de også har en av bilene som oftest figurerer helt i toppen når de aller vakreste bilene i historien skal kåres ‒ den fantastiske Jaguar E-Type.
Uansett, over hos Kvdbil som selger bruktbiler i Sverige har de sjekket hva svenskene selv mener er det peneste bilmerket. Eller, de har fått Kantar Sifo til å foreta en spørreundersøkelse for dem.
1.400 svarte, og det var en soleklar favoritt. Faktisk litt overraskende for salgssjefen hos Kvdbil.
– Når du snakker om Volvo, er det vanligvis ikke designet som kommer først, sier Daniel Odsberg.
‒ I stedet fokuseres det vanligvis på aspekter som sikkerhet, kvalitet og lang levetid. Men Volvo har en distinkt skandinavisk stil som legger vekt på enkelhet, eleganse og funksjonalitet. Det er selvsagt noe som tiltaler oss svensker, sier salgssjefen.
Det endte nemlig med solid knock-out signert Volvo, som dro med seg 13 prosent av stemmene. Nærmest kom Audi med 6 prosent, og deretter Porsche (5 prosent), BMW (5 prosent) og Mercedes (4 prosent).
Det viser seg også at kvinnene er litt mer hyppe på Volvo enn mennene hjemme i Sverige, 13 prosent mot 12 prosent, og blant de yngste (18-34 år) mener hele 16 prosent at Volvo er det peneste merket. Og den eldre garden er ikke helt enig.
For blant de mellom 56 og 79 år svarte kun 8 prosent Volvo, og tallene viser også at det var stor forskjell på stedene. Stockholmere (15 prosent) er klart mer tiltrukket av Volvo enn innbyggere i Malmö (7 prosent), hvor BMW (8 %) i stedet er mer populært.
Andre steder, som i Småland og på Öland og Gotland, er Porsche favoritten, mens de i Göteborg lar seg tiltrekke av Lamborghini mer enn andre typer sportsbiler. Og ja, i byen ikke så langt fra Norge hadde også de den største andelen Tesla-fans.
Volvo er som kjent de merket som selger klart flest biler i Sverige, og undersøkelsen viser også at de som blir spurt ofte svarer sitt eget merke. Det gjorde de som eier Mercedes, Audi og BMW i denne undersøkelsen, og henholdsvis 53 prosent, 46 prosent og 37 prosent av disse svarte eget bilmerke.
Men det finnes unntak, og det er noen merker vi må syns synd på.
For ingen av de som eide Nissan, Fiat, Mitsubishi, Opel og Honda svarte eget merke, så her titter de litt sjalu over på naboens modell. Kanskje til og med mot naboens Kona, og da mener vi selvsagt bilmodellen fra Hyundai.
Når det gjelder Audi-eierne var det faktisk ingen av disse som svarte Volvo som peneste merke, så Volvo-forhandlerne får nok ikke veldig mange Audier som innbyttebiler. 0 prosent der, altså.
– Audi, BMW og Mercedes omfavner ofte betydelig mer komplekse og dynamiske former enn Volvo, og de formidler også et sportsligere image. At eiere av disse bilmerkene har helt andre designpreferanser overrasker meg ikke, sier Daniel Odsberg.
Topp 10: Bilmerkene med best design kåret av svenskene: