Sverige sliter med elbilsalget. I november var det en tilbakegang på 6,3 prosentpoeng målt mot samme måned i fjor, og der var kun drøyt hver tredje nybilen helelektrisk i forrige måned. Det var faktisk lavere enn selv november 2022.
Men det betyr ikke at det ikke er full rulle rundt elbilene også over grensen, for importørene gjør sitt og tar inn stadig nye elbiler. Og det vises på den årlige kåringen til magasinet Elbilen.
Der hadde nemlig juryen er svært jobb med å teste rundt 60 biler som var kvalifisert for årets pris, og dette feltet skulle selvsagt trimmes ned før den store finalen.
– I år var det rekordmange nominerte biler. Av cirka 60 biler som vi testkjørte og testet i år, kom totalt 10 biler til den endelige testen. Som vanlig testet vi rekkevidde på motorveien, hurtiglading i kulde og kjøring i snø og isete veier da juryen tok turen fra Stockholm til Funäsdalen, sier Elbilens sjefredaktør Fredrik Sandberg.
– Vinteren er utfordrende for elbiler og dermed en viktig del av testen, selv om ting som teknologiske nyvinninger, komfort, kjøreegenskaper, praktisk med mer er viktige delmomenter.
De som kjempet om den store prisen var: Audi Q6 e-tron. Cadillac Lyriq (ja, svenskene har denne), Ford Explorer, Mini Aceman, Kia EV3, Peugeot E-3008, Polestar 3, Renault Scenic E-Tech, Volkswagen ID.7 Tourer og Xpeng G6.
Her er en masse kjente elbiler også i Norge, og som vi ser av listen var finalen helt fri for Volvo. Så ingen kjære mor her!
Men til tross for en haug med ganske imponerende elbiler var det en som stakk seg litt ekstra ut, og ifølge juryen var det aldri noe tvil om hvilken som skulle bli årets elbil.
«ID.7 Tourer er en nesten perfekt familiebil som ikke bare er praktisk og har høy kvalitetsfølelse, den er også full av kjøreglede og komfort. I tillegg til disse egenskapene imponerer Volkswagen ID.7 Tourer både med en forutsigbar ladeopplevelse og sikker rekkevidde – selv i elbilens mest utfordrende tilstand, vinteren. En verdig elbil for stasjonbil-landet Sverige.»
Dette er fjerde gangen Volkswagen stikker av med den svenske elbilprisen, for tidligere har e-Golf (2015), ID.3 (2020) og ID. Buzz (2022) gått helt til topps.
ID.7 er det elektriske flaggskipet over hos Volkswagen, og Tourer er altså stasjonsvognen.
Her får den kjørt seg i en vinterlig test:
– Vi er selvfølgelig ekstremt glade for at Volkswagen nok en gang vinner prisen for Årets elbil! sier Sten Forsberg, leder for Volkswagen Sverige.
‒ Den nye ID.7 Tourer er en bil som passer Sverige perfekt. Med firehjulsdrift, lang rekkevidde, hurtiglading og stor bagasje oppfyller den virkelig mange svenskers sjekkliste ved bilkjøp. At dette allerede er en av våre bestselgende modeller viser også at den er veldig interessant for kundene våre.
ID.7 var for øvrig 7. mest registrerte nybil i Sverige i november, en liste som Volvo XC40 toppet.
Versjonen ID.7 GTX Tourer er ikke bare et elektrisk flaggskip, men også den sterkeste stasjonsvognen som har rullet ut av Volkswagens samlebånd takket være 250 kW/340 hk.
Det er mulig å få en ID.7 Tourer med en WLTP-rekkevidde helt opp mot 680 kilometer, og den lader med maks 200 kW effekt.
Les også:
Les også: