Svært mange bryter trafikkreglene

Nesten alle i Agder oppgir at de bryter trafikkreglene, mens de mest lovlydige faktisk befinner seg i Oslo.


Etter årets første sju måneder har 72 mistet livet i trafikken, noe som er nærmere dobbelt så mange som samme periode i fjor. I et forsøk på å dempe utviklingen har det blitt satt et større fokus på trafikksikkerhet.

Og det trengs muligens, for en undersøkelse gjennomført av Norstat for Frende viser at 4 av 5 bryter trafikkreglene ‒ og i enkelte fylker sier mer enn 8 av 10 at de bryter disse.

‒ Å bryte trafikkreglene blir fort livsfarlig. At så mange gjør det er skremmende, sier en lite imponert seniorrådgiver i Trygg Trafikk, Bård Morten Johansen.

I den samme undersøkelsen kommer det også fram at 12 prosent skulle velge bilferie denne sommeren, noe som betyr at det har vært og fortsatt er mye trafikk rundt om i landet.

‒ Jeg håper alle sjåfører tenker seg godt om før de bryter noen trafikkregler i sommer, sier fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge.

‒ Det er ikke opp til deg bak rattet å avgjøre om reglene du bryter er alvorlige, eller om andres liv er i fare, sier han videre, og legger til at reglene er til for å holdes slik at alle er trygge i trafikken.

Det er store fylkesvise forskjeller når det kommer til respekten for trafikkreglene, for i Agder opplyser 84 prosent at de bryter trafikkreglene, mens 67 prosent svarer det samme i Oslo.

  • Agder – 84 prosent
  • Viken – 83 prosent
  • Trøndelag – 80 prosent
  • Rogaland – 79 prosent
  • Nordland – 78 prosent
  • Troms og Finnmark – 75 prosent
  • Vestland – 75 prosent
  • Vestfold og Telemark – 73 prosent
  • Innlandet – 71 prosent
  • Møre og Romsdal – 69 prosent
  • Oslo 67 prosent

‒ Det er store forskjeller mellom fylkene her. At Oslo-boerne er de mest lovlydige når det kommer til trafikkregler, er bra. De har mest trafikk og det er svært viktig at reglene holdes der det er flest biler på veiene, sier Ytre-Hauge.

‒ Men det betyr ikke at det er mer ok å bryte reglene andre steder.

Ikke overraskende er fartsgrensen en regel som mange bryter, og mange svarer at de har «ligget litt over». 3 av 5 i undersøkelsen svarer at det er greit å kjøre litt fortere enn den faktiske fartsgrensen.

‒ Det virker som vi oppfører oss annerledes med trafikkregler enn andre lover i samfunnet. Å tro at du ikke utsetter deg selv og andre for fare ved å bryte reglene, er helt feil, sier Bård Morten Johansen, som ber folk huske på at en bil i fart er et potensielt livsfarlig redskap.

Statens vegvesen gjennomfører dybdeanalyser av alle dødsulykkene, og disse viser at høy fart var en medvirkende faktor til 35 prosent av alle dødsulykkene på norske veier i 2020.

‒ Det er så lett å bli fartsblind når du kjører. Hvis du pusher grensene en gang er det lettere å gjøre det igjen. Det beste er å ikke gjøre det, sier Ytre-Hauge i Frende.

I tillegg til at bilen bruker mer drivstoff og strøm er det også potensielt svært dyrt å kjøre fortere enn fartsgrensen tilsier, noe mange erfarer.

Bare i 2020 hadde politiet 117.500 saker med fartsovertredelser, og blir du for eksempel tatt for å kjøre 6 km/t over fartsgrensen lyder boten på hele 2.300 kroner. 11 km/t for fort gir en bot på 4.150 kroner.

Flere tidligere undersøkelser viser også at mange bruker håndholdt mobil bak rattet, og disse risikerer en bot på formidable 7.450 kroner samt tre prikker i førerkortet.

Ytre-Hauge i Frende lurer på hvilke trafikkregler som faktisk brytes.

‒ Hvis det er vikeplikten over gangfelt eller kryssende vei du bryter, er det livsfarlig. Eller hvis du kjører feil i en enveiskjøring. Felles for alle trafikkregler er det uansett at hvis du trår over så gjør du noe ulovlig, sier han.

‒ Du vet ikke hva som venter rundt neste sving, gatehjørne eller forbi neste trafikklys. Du kan møte en urutinert fører som ikke håndterer situasjonen og plutselig er noe du trodde var uskyldig blitt kjempefarlig, sier fagsjefen til Frende.

Les også:

Les mer om:

Nyheter