Det har vært slik at totalt sett så har bensin- og dieselbilene klart å holde unna for elbilene når man slår sammen nybilsalget og bruktbilsalget, for det er slik at 4 av 5 biler som blir kjøpt er bruktbiler.
Men om vi tar utgangspunkt i en ny undersøkelse gjennomført av Norstat for NAF har elbilene nå rullet forbi de andre biltypene. I denne svarer 43 prosent at den neste bilen blir en elbil, mens 42 prosent svarer enten bensin/diesel eller ladehybrid/hybrid.
Dermed blir timingen for enda flere avgifter knyttet til brukte elbiler ganske dårlig.
‒ Nå er det viktig at regjeringen ikke øker omregistreringsavgiften for brukte elbiler ytterligere, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrågiver i NAF.
Elbilene har som kjent dominert nybilsalget en stund nå, men over i bruktmarkedet omsettes det fortsatt flest bensin- og dieselbiler. Men dette er på vei til å endre seg, for interessen for brukte elbiler har aldri vært større.
I undersøkelsen svarer fortsatt de fleste av de som skal gå for en bruktbil ved neste kjøp at dette blir en bensin eller diesel, men elbilene er rett i hæl. 19 prosent svarer bensin/diesel, mens 17 prosent svarer elbil.
For 12 dager siden innførte regjeringen omregistreringsavgift på brukte elbiler, og denne er på 1.670 kroner for elbiler registrert mellom 2019 og 2022. For elbiler registrert mellom 2011 og 2018 lyder denne på 1.009 kroner, mens enda eldre elbiler har en avgift på 432 kroner. Dette er én fjerdedel av avgiften på bensin- og dieselbiler.
‒ Nå er det viktig at regjeringen ikke faller for fristelsen til å øke dette til full takst i revidert nasjonalbudsjett, advarer Sødal.
‒ Avgiftsfritak og andre fordeler har vært avgjørende for elbilpolitikken. Nå når det endelig vokser frem et bruktmarked for elbiler, er det viktig at ikke avgiftene skrus til for hardt og for raskt.
Det er de yngre som utgjør den største gruppen som planlegger å kjøpe en ny bruktbil, og blant disse er elbiler mest attraktive. Og det er ikke grunnet miljøbevissthet.
‒ Unge med trangere økonomi ser at elbil er attraktivt også brukt. Driftskostnadene er lavere, så den totale kostnaden for bilen blir lavere enn for en bensin- eller dieselbil, sier NAF-rådgiveren.
At timingen for nye avgifter på brukte elbiler er dårlig viser en annen ting. Bilprodusentene sliter nemlig med å produsere mange nok elbiler til å mette markedet grunnet pandemien, mangel på mikrobrikker og krigen i Ukraina, og dermed blir trykket ekstra stort på brukte elbiler.
Resultatet er nok et prishopp. Så legg til brukte elbiler til listen over ting som blir dyrere, som strøm, drivstoff, mat og en økende rente.
‒ Her gjelder det å holde hodet kaldt. Når nesten ett år gamle elbiler ligger til salgs for det samme som ny eller dyrere, må du tenke at dette egentlig er overpris, mener Sødal.
‒ Husk at du skal ha bilen i flere år og verditapet på den regnes utfra listeprisen i bilbutikken, ikke utfra de ekstra kronene du la på bordet for en nesten ny elbil.
NAF ber også forbrukerne om å være oppmerksom på at bilene kan være bruktimporterte. Det betyr at de først er registrert i et annet land, og deretter import inn til Norge. Både biler solgt av private og butikker kan være dette.
‒ Biler som er bruktimporterte kan ha andre utstyrspakker enn de som er mest populære i Norge, og garantiperioden kan avvike fra de fem årene som du normalt har. Derfor er det lurt å sjekke i vognkortet hvor bilen er førstegangsregistrert og når den ble registrert i Norge, sier Sødal.
Slår vi sammen prosenten av de biltypene som de spurte ville kjøpe neste gang de handler bil, så får vi kun 85 prosent. Så betyr det at 15 prosent går for bildeling?
Dessverre for en del politikere som lener seg til bildeling når de skal argumentere for bilkampen de bekjemper i byene, så er ikke det tilfelle.
5 prosent svarer at de ikke kommer til å erstatte bilen, mens 8 prosent svarer «annet».
Dermed gjenstår det kun 1 liten prosent som sier at de skal gå for bildeling neste gang. Så det norske folket er åpenbart ikke klare for å dele bilen med fremmede ennå.
Slik svarte de som Norstat spurte i mars.
Tenk på din neste bil, hvilken type bil er det mest sannsynlig at du velger?
KJØNN ALDER TOTAL Mann Kvinne 18-29 30-39 40-49 50-59 60+ Ny diesel-/bensinbil 5% 5% 5% 3% 2% 5% 9% 6% Brukt diesel-/bensinbil 19% 22% 17% 24% 23% 24% 20% 11% Ny elbil 26% 29% 23% 16% 25% 23% 27% 35% Brukt elbil 17% 17% 18% 28% 21% 20% 16% 7% Ny hybrid/plug-in-hybrid 9% 9% 8% 5% 8% 8% 5% 13% Brukt hybrid/plug-in-hybrid 9% 6% 12% 7% 10% 6% 13% 9% Kommer til å erstatte bilen jeg har i dag med bildelingstjeneste 1% 1% 1% 2% 1% 3% 1% 1% Kommer ikke til å erstatte bilen jeg har i dag 5% 5% 6% 2% 1% 2% 6% 12% Annet 8% 7% 10% 13% 9% 10% 3% 6%
Les også:
- Verdens sterkeste luksus-SUV er endelig her
- ID.5 og Qashqai imponerte i selvkjøringstest
- Høye strømpriser demper elbil-interessen