Regjeringen har som mål om at det kun skal selges nye nullutslippsbiler i 2025. (Foto: NAF)

Svært få tror på politikernes elbil-mål

At det kun selges nye biler uten lokale utslipp i 2025 tror svært få på.


I sin iver for å vise at Norges er flinkest i klassen skal landet med de store avstandene og kalde temperaturene bli et rent elbilland når det kommer til nybiler allerede i 2025.

Her hjemme består hele bilparken, altså alle som er registrert, av knapt 3 millioner biler. Over i Tyskland ble det for eksempel registrert nærmere 2,7 millioner nye biler bare i fjor, mens det i Kina ble solgt nærmere 7 millioner nye biler bare i 2022 ‒ over to ganger så mange biler som det faktisk finnes totalt i Norge.

Til sammenligning ble det registrert 174.000 nye biler her hjemme i fjor, og de få (8 av 10 var elbiler) som ikke var nullutslippsbiler hadde også i snitt et veldig lavt utslipp. Mange hybrider fungerer for eksempel som rene elbiler i hverdagen, så det norske nybilsalget er altså bare en dråpe i det totale regnskapet når det kommer til bilutslipp.

Totalt slipper nesten ikke nye biler i Norge ut lokale utslipp i det hele tatt, og CO2-snittet for februar var på marginale 14 g/km. Det er svært lite.

Det er altså ikke et veldig stort klimapoeng å forby salget av nye fossile biler her hjemme, annet enn å vise at Norge faktisk kan gjøre dette. Om det faktisk kommer et forbud mot å selge biler med lokalt utslipp er uklart, men det som er klart er at regjeringen har som mål at alle nye biler i 2025 skal være nullutslippsbiler.

Hvordan de skal få det til er altså langt mer usikkert.

For de ser ut til å ha glemt at denne overgangen til mer klimavennlige biler har kommet naturlig og uten å bruke pisk, men heller ved å lokke med en gulrot gjennom incentiver. Men nå som det siste steget skal tas er de også i ferd med å fase ut fordelene som har gjort Norge til en suksesshistorie når det kommer til elbiler.

Så det store spørsmålet er om de faktisk når målet om kun nye nullutslippsbiler i 2025, for per i dag er det nesten kun politikerne selv som tror på akkurat det.

I en undersøkelse gjennomført av Norstat i forbindelse med NAFs elbilmonitor svarer kun 14 prosent av befolkningen at de tror regjeringen vil målet om kun utslippsfrie biler i 2025, og selv de som allerede kjører elbil kjøper ikke dette. Kun 17 prosent av elbilistene tror at det kun selges nye nullutslippsbiler om to år.

‒ Dette er svært lave tall, slår Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, fast.

‒ Vi leser dette som at folks syn på elbil påvirkes av regjeringens nylige kutt i elbilfordelene. Folk er sensitive for endringer i avgiftene, og nå er det kommet nye og økte avgifter på kjøp av både nye og brukte elbiler.

Sødal sikter til at bomrabatten på elbiler har blitt redusert i 2023, og det er også innført moms på den delen av bilprisen som overstiger 500.000 kroner. Alle nybilene har også fått en ny vektavgift, og denne treffer elbilene spesielt hardt ettersom den store batteripakke gjør elbilene tyngre.

‒ Folk har merket at regjeringen er i ferd med å fjerne elbilfordelene, og økte avgifter kan være med å bremse elbilsalget, advarer han.

Regjeringen har som mål om at det kun skal selges nye nullutslippsbiler i 2025. (Foto: NAF)

Regjeringen understreket senest for et drøyt halvannet år siden at grunnen til at Norge har lyktes i overgangen til elbiler i stor grad skyldtes at det var gunstig å kjøpe disse og at de hadde en rekke fordeler i trafikken.

NAF-rådgiveren mener at om regjeringen faktisk skal nå elbilmålet i 2025 kan de ikke kutte mer i elbilfordelene enn de har gjort nå.

‒ Overgangen til elbiler går ikke av seg selv, slår han fast.

‒ Fordelene både ved kjøp av elbiler og bruksfordelene er viktige for at vi skal få det til. Så nå må ikke regjeringen falle for fristelsen til å skru avgiftene ytterligere opp, men bevare fordelene som er i dag noen år til.

Dette spurte Norstat om:

Regjeringen har satt som mål at alle nye personbiler skal være nullutslippsbiler innen utgangen av 2025. Tror du de når dette målet?

Totalt:Eier elbil:Eier ikke elbil:
Ja14 prosent17 prosent11 prosent
Nei86 prosent83 prosent89 prosent

Kilde: NAFs elbilmonitor gjennomført av Norstat for NAF i januar 2023. Representativt utvalg på 1855 respondenter.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter