I 2016 kom Suzuki med
noe de kalte 12V Hybrid SHVS (Smart Hybrid Vehicle Suzuki), et mildhybridsystem
som fant veien til modeller med manuell girkasse i Ignis og Swift SZ5. Med enda strengere utslippsregler på gang girer nå Suzuki
om, og introduserer et nytt selvladende 48V-system som skal senke forbruket
ytterligere.
mildhybriden, som er designet i lettvekst-materialer og som kun veier 15 kilo. Det nye SHVS-systemet består av et 48V litium-ion-batteri,
integrert startgenerator (ISG) og en omformer for 48V-12V (DC/DC) som trengs
til ting som lys, lyd og klimaanlegg. Som vanlig med mildhybrider vil det elektriske systemet bistå
i spesielle kjøresituasjoner, slik som i oppstarten. Spesielt i bykjøring gir
mildhybrider flere fordeler. Det nye systemet bidrar da også positivt på flere områder. Det skal gi opp mot 20 prosent lavere CO2-utslipp, mer
moment og totalt 15 prosent forbedring i WLTP-forbruket. Her i Norge kommer Swift og Ignis med en den nåværende mildhybridløsning,
mens Vitara og S-Cross foreløpig kun må klare seg med forbrenningsmotoren. Modeller med den nye milhybriden er ventet til Europa første halvdel av 2020, men det er fortsatt uklart om dette også gjelder det norske markedet.
annet slått seg sammen med Toyota for å utvikle en kompakt flerbruksbil kalt Wagon
R. Dette samarbeidet kommer etter at de to produsentene i 2017 ble
enige om en avtale som skulle resultere i elektriske biler i India innen 2020, hvor
Maruti Suzuki er den klart største produsenten. I 2018 var 8 av de 10 mest solgte modellene i verdens nest
mest folkerike land Maruti Suzuki, med modellen Dzire som den aller mest solgte
med 2,6 millioner eksemplarer. Dette er en modell som er basert på Swift, og som for tiden
er inne i 3. generasjon basert på Swifts 4. generasjon. Les også: