Lamborghini viser fram Huracán Sterrato på snøen i alpefjellet. (Fotos: Lamborghini)
Supersportsbilen som elsker snø
Problemet med å kjøpe av sportsbil her i Norge er at den kun kan brukes halve året. Vel, hils på Lamborghini Huracán Sterrato, supersportsbilen som elsker snø.
Vi har blitt vant til at rene sportsbilmerker vanner seg selv ut med SUV-modeller, noe Lamborghini også har gjort. De tilbyr nemlig en bil som de selv kaller «super-SUV» ‒ en Lamborghini Urus.
Denne bilen takler ikke bare snø og is, men har faktisk satt en verdensrekord på dette vinterlige underlaget. I 2021 føk en Urus opp til 298 km/t på en isbelagt innsjø i Sibir, og dermed satte den ny fartsrekord på isen for serieproduserte biler.
-->
Men den sinte oksen nøyer seg ikke lenger med å bare lage en SUV som trives under norske vinterforhold, for de har også på gang en ganske oppsiktsvekkende utgave av en av de to supersport-modellene de tilbyr.
Nei, ikke av Aventador‒ men Huracán. Denne er kalt Sterrato, italiensk for grusvei, og er noe så spesielt som en rallybil med en Lambo-logo.
Dette er en ellevill terrengbil med en 5.2-liters V10-motor som yter 610 hk og har 560 Nm dreiemoment, og dette i kombinasjon med en 7-trinns dobbelclutch girkasse og elektronisk kontrollert firehjulsdrift med mekanisk selvlåsende differensial bak.
Den er altså designet for å tilby optimal ytelse på sand og grus og ikke bare på asfalten som den vanlige Huracán, men det skal ikke stå på sprintegenskapene. Huracán Sterrato akselererer fra 0 til 100 km/t på 3,4 sekunder, og gir seg ikke før den når 260 km/t.
Bilen er i tillegg løftet opp fra bakken, 44 mm sammenlignet med Huracán EVO, har dekk med langt mer terrengvennlige dimensjoner, 235/40 foran og 285/40 bak, og har ikke minst en kjøremodus som du ikke finner på andre Huracán-utgaver.
Huracán Sterrato har et oppgradert LDVI-system (Lamborghini Integrated Vehicle Dynamics) som åpner for spesifikt kalibrerte Strada- og Sport-innstillinger, men det er også en ny Rally-modus optimalisert for mer krevende overflater, inkludert snø og is. For ja, den skal også takle dette underlaget.
Da hjelper det at bilen har fått økt sporvidde, og at det er montert ekstra beskyttelse i aluminium på undersiden slik at den bør takle stein- og is-sprut ganske greit.
Den har også fått forsterkede terskler, bakre diffusor og hjulbuer, så denne bør takle norske vinterforhold på en usedvanlig god måte.
Det har allerede Lamborghini vist, for de har dratt med seg Sterrato til de italienske alper. Vi kan tenke oss at skiløperne og alpinistene fikk seg et sjokk da det dukket opp en kritthvit Lambo sportsbil der.
Sjekk dette synet!
Nå trenger ikke en Huracán Sterrato å være hvit, for som vanlig tilbyr det italienske merket en drøss med valgmuligheter gjennom Ad Personam ‒ mer eksakt 350 utvendige farger samt mer enn 60 valg for interiøret.
Med en 5,2-liters V10-motor som kan øse ut av 610 hk, firehjulsdrift og en rallymodus kan vi knapt tenke oss en morsommere superbil på et snødekt underlagt, og at den bokstavelig kjører rundt de med ski på beine vet vi også.
For sjekk videoen hvor bilen til og med finner veien i en alpinbakke, og hold deg godt fast ‒ for det går virkelig unna med en Huracán Sterrato.
At det også blir kamp om Huracán Sterrato er også ganske så sikkert, for dette er en spesialutgave som kommer i et begrenset antall.
Volkswagen-eide Lamborghini har satt en øvre grense på 1.499 eksemplarer, og forhåpentlig får også den norske importøren tak i noen av disse.
For det finnes ikke en supersportsbil som passer bedre på norsk vinterføre enn en Huracán Sterrato, og dermed blir det mulig å bruke den hele året ‒ ikke bare halve.
Her er bilder av den spesielle rallyutgaven kalt Lamborghini Huracán Sterrato:
Les også: