Du har muligens ikke fått det med deg, men det foregår faktisk en ganske så intens dragkamp i SUV-universet. Der kjemper flere merker om å ha de råeste SUV-modellene, noe som igjen fører til at listen blir stadig høyere.
Per i dag er verdens sterkeste serieproduserte SUV-modellen en Durango med det illevarslende tilnavnet SRT Hellcat, og de som er godt bevandret i Dodge-verden vet at dette peker på den 6.2-liters Hemi-motoren med voldsomme 710 hk og 875 Nm.
-->
Den slår dermed modeller som Audi RS Q8 med 600 hk, den 635 hk sterke Bentley Bentayga, Lister LPF med 670 hk og Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid som kan skilte med råsterke 680 hk.
Den overgår også selveste «super-SUV’en», Lamborghini Urus, som kan skilte med 650 hk og vanvittige 850 Nm ved kun 2.250 r/min.
Men i denne gruppen av elleville SUV-modeller mangler det en, nemlig en slektning av Durango SRT Hellcat. Dodge hører nemlig hjemme i den tidligere Fiat Chrysler-gruppen, som etter å ha slått seg sammen med franske PSA nå heter Stellantis. Det gjør også Jeep.
Og man deler som kjent i familien, så Jeep har også SUV med Hemi-motoren med 710 hk og 875 Nm.
Denne heter Grand Cherokee Trackhawk, og er en modell som nok har irritert Urus en smule.
For i 2019 satte banehauken kurs for Bajkalsjøen i Sibir, hvor det arrangeres en årlig isfestival som også inkluderer «fartsdager». Og det bør være ganske så trygt, for Bajkal er intet mindre enn verdens dypeste innsjø.
Under fartsdagene settes det normalt en masse nye rekorder, og det gjorde også Trackhawk i 2019. Den tok tre spesifikke SUV-rekorder, snitthastighet med rullende start over én kilometer med 257 km/t, en snitthastighet fra stillestående start på over 100 km/t og en toppfart på 280 km/t.
Den siste er viktigst, for toppfarten trumfer som kjent det aller meste.
Lamborghini stilte opp til årets festival med en Urus, og hanket på samme tid inn en 18 ganger russisk fartsdags-mester til å ratte villdyret.
Allerede under testene skjønte Lamborghini at rekorden ville bli deres, for på det raskeste ble den klokket til 302 km/t.
Men utover dagen bet sola litt for bra fra seg, så isen var hakket bløtere da rekorden skulle settes. Uansett holdt det i massevis, og speedometeret nådde den formidable hastigheten av 298 km/t på isen.
Og ja, den slettet også rekorden til Jeep når det kommer til snitthastighet fra stillestående start, og her noterte Urus seg for 114 km/t.
Og det var kanskje aldri noe tvil, heller.
Urus er utstyrt med en 4-liters V8 twinturbo som yter 650 hk ved 6.000 r/min (maks 6.800 r/min), og det maksimale dreiemomentet på 850 Nm kommer allerede ved 2.250 r/min. Den kan også skilte med 162,7 hk per liter og et vekt-til-kraft-forhold på 3,38 kg/hk, noe de fleste sportsbilene ville vært svært så fornøyde med.
Dette kommer også til syne i akselerasjonen, og Urus klarer 0-100 km/t 3,6 sekunder og 0-200 km/t på 12,8 sekunder.
Toppfarten nådde de nesten på isbanen i Bajkal, for den lyder på 305 km/t.
Lamborghini må fortsatt vente litt før de kan sprette champagnen, for både det internasjonale bilsportforbundet FIA og det russiske bilforbundet RAF skal først godkjenne tallene.
Men det går nok bra, og i så fall venter vi spent på hva Jeep eller noen av de andre merkene vil svare med.
Her er bilder av Lamborghini Urus som satte ny fartsrekord på isen:
Les også: