Göteborg gir ytterligere gass rundt den trådløse ladingen. (Foto: InductEV)

Suksessfull test av trådløs lading

Så når kommer trådløs lading av elbilene? Vel, rett over grensen har et prosjekt for Volvo-taxier gått så bra at det nå utvides.


Et av de neste store stegene for elbilene er å bli kvitt de litt lite praktiske ladekablene, for det er noe som heter induktiv lading som åpner for å lade batteriene helt trådløst. 

Det betyr at man rett og slett parkerer over en stor ladeplate, og deretter er det bare å iverksette ladingen – helt krøllfritt!

-->
Dette er absolutt ikke noe nytt, og Norge har faktisk vært en av pionerne på dette feltet. Spoler vi fem år tilbake ble det kjørt i gang et stort prosjekt kalt ElectriCity i Oslo, og dette var faktisk verdens første nettverk av trådløse ladere rettet mot drosjenæringen. 

Over i Sverige innledet Volvo et Wireless Charging-prosjekt i Göteborg to år senere, og her var det 20 drosjer i form av EX40 som skulle lades trådløst via to ladestasjoner med fire jordladere. 

Nå var ikke ladeeffekten lynraskt, hver opptil 75 kW, men kladdelader man nok så bør jo dette holde greit. De trådløse laderne var plassert ved Lindholmen Science Park og Sahlgrenska Universitetssykehus.

Nå er planen at disse skal bli permanente, og prosjektet har også vært en så stor suksess at det nå kommer en tredje ladestasjon. Denne ved det fasjonable hotellet Gothia Towers. 

De trådløse ladeekspertene InductEV får ansvaret og driften av de tre trådløse ladestasjonene, som er en del av byens grønne prosjekt kalt Göteborg Green City Zone.

Dette er de store funnene etter prosjektperioden:

  • 10.000 ladehendelser med 100 prosent oppetid
  • 140 MWh overført energi
  • 5 millioner km kjørt, tilsvarende 100 runder rundt jorden
  • Sjåførene syntes teknologien var praktisk og enkel å bruke med fullstendig håndfri drift
  • Induktiv lading ble foretrukket av sjåførene, spesielt på store reisesentre (togstasjon, flyplass, hoteller) og bydestinasjoner (helsefasiliteter, fornøyelses- og besøksområder, forretningsstrøk og messeområder)
  • Feilfri energilevering i regnfulle, snørike, varme, kalde, skitne og isete forhold
Göteborg er den nordlige bilhovedstaden, og både Volvo og Polestar har sine hovedkontorer i byen noen mil unna Norge. Også andre merker som Zeekr og Lynk & Co er på plass i den svenske byen.  

– Göteborg er ikke bare en by – det er et hotspot for innovasjon og en foregangsaktør innen bærekraft, sier Patrik Andersson, administrerende direktør i Business Region Göteborg. 

– Vi har funnet trådløs lading attraktivt for taxiflåter og andre transportører på viktige steder i byen, med stort potensial for å støtte byens klimamål om å redusere utslipp fra trafikksystemet. Vi er glade for å fremme videre samarbeid, og glade for at et absolutt flertall av prosjektets sjåfører er ivrige etter å fortsette å bruke denne innovative løsningen. 

Teknologien fra InductEV fjerner altså behovet for kabler og fysiske kontakter, noe som forenkler ladeprosessen i tillegg til at det demper mulighetene for feil. Og her er det heller ingen apper, brikker eller kredittkort som er nødvendig for betalingen.

– Vi ser frem til å fortsette den vellykkede merittlisten for trådløs ladeteknologi i Göteborg by sammen med Business Region Gothia og Svenska Mässan Gothia Towers, sier John F. Rizzo, administrerende direktør i InductEV. 

– Vi har også til hensikt å utvide bruken av denne viktige teknologien og ta over driftskontrollen over byens trådløse ladestasjoner. Til slutt er vi stolte av det treårige partnerskapet vi hadde med Volvo Cars og Göteborg by for å drive dette dristige og innovative prosjektet.

Mer eksakt dukker den nye stasjonen opp ved Svenska Mässan Gothia Towers. 

– Vi er glade for å bli med i dette innovative prosjektet – et praktisk eksempel på hvordan bærekraftig utvikling går fremover når lokale og internasjonale partnere samarbeider, sier Joachim Hult, driftsdirektør for eiendom, logistikk og produksjon, prosjektledelse og stedsutvikling hos Svenska Mässan Gothia Towers. 

– Gjennom vår rolle i Göteborgs grønne bysone ønsker vi å bidra til mer bærekraftig transport i byen. Å gi plass til denne nye trådløse ladestasjonen og drive den med fornybar strøm passer naturlig inn i den ambisjonen.

Og med selvkjørende taxier, robotaxier, som stadig rykker nærmere, for ja, disse trenger også å lade, får vi tro at prosjektet både i Oslo og Göteborg er med på å bane vei for et av de neste store stegene for elbilene – den svært så praktiske trådløse ladingen. 

Her viser Volvo hvor enkelt dette faktisk er:

Les også:

Hva tenker du

Les mer om:

Elbiler Volvo Motor

Les også