Mange skal på campingtur, og her får du tipsene for en best mulig tur. (Fotos: Nokian)

–⁠ Ikke kjøp store hjul til campingvognen

Dekkprodusent Nokian er bekymret over trenden med større hjul på campingbiler og vogner.


Vi har for lengst skrevet juni og vi har dermed tråkket inn i sommermånedene, og det betyr også en etterlengtet ferie med avkobling og lading av batteriene. For ja, i likhet med elbilene trenger vi mennesker også en opplading iblant. 

Mange lader opp gjennom en bobil eller campingvogn, noe som jo åpner for en ekstra dose frihet. For da kan man jo feriere akkurat der man føler for. 

-->
Mange tusen gjør nå den siste finpussen før de setter kurs, og det er selvsagt viktig at alt er i orden før man kjører av gårde. Men Nokian er litt bekymret, for dekkene som er den eneste kontaktflaten med underlaget er selvsagt blant det viktigste. 

 – Det er dessverre en økende trend at enkelte eiere av bobiler og campingvogner velger personbildekk med store felgstørrelser, sier Kjetil Røssel, produktsjef hos Nokian Dekk. 

– Selv om store felger ser bra ut, er ikke personbildekk konstruert for å tåle de tunge belastningene som dekk laget for varebiler og fritidskjøretøy må håndtere – selv om de teknisk sett har riktig belastningskapasitet.

Dekkprodusenten forklarer gjerne sitt syn:

C-merkede dekk (for «Commercial», altså varebil) anbefales til bobiler og campingvogner. Enkelte dekkprodusenter skiller mellom C-dekk for varebiler og CP-dekk (for «Camper») for fritidskjøretøy, mens andre – som Nokian Tyres – forsterker alle varebildekkene sine slik at de også egner seg godt til tunge campingbiler.

Det finske dekkmerket peker også på en annen faktor ved kjøp av dekk til bobil eller campingvogn – nemlig at dekkets dimensjon, belastningsindeks og hastighetskode må samsvare med kravene i kjøretøyets vognkort. 

Som et lite, men viktig tips, anbefaler Røssel å velge sommerdekk med ventiler i stål for å unngå lekkasjer underveis.

Det er nemlig slik at bobiler og campingvogner krever et høyt nok lufttrykk for å bære den tunge totalvekten – inkludert både passasjerer og bagasje. For lite lufttrykk gir også mer rullemotstand, og dermed større forbruk. 

Nokian legger til at det anbefalte lufttrykket finner du i vognkortet, basert på belastningsindeks.

– Vær oppmerksom på at trykkanbefalingen i dørkarmen noen ganger er ment for varebilbruk. Juster alltid lufttrykket etter faktisk last, og husk at litt for høyt trykk er langt mindre skadelig enn for lavt, sier Røssel.

Som et dekkmerke er selvsagt Nokian opptatt av at dekkene også er i god nok stand. 

– Sjekk spesielt sideveggene og skuldrene. Hvis du ser buler eller synlig ståltråd, er det på tide med nye dekk.

De legger til at det er også er viktig å kontrollere er mønsterdybde og dekkenes alder. Den lovlige minste mønsterdybden for sommerdekk er 1,6 mm, men Nokian sier at dekkets motstandsevne mot vannplaning forverres merkbart når mindre enn 4 mm er igjen av mønsteret. 

Dekkenes DOT-merking viser produksjonsuke og år, og det anbefales å bytte dekk som er 10 år gamle – selv om de ikke er nedslitt.

Her er Nokians beste tips for en smidig campingtur på hjul. 

Før du kjører av gårde:

  • Pass på at lufttrykket er riktig.
  • Kontroller dekkmønsteret, sideveggene og ventiler for synlige skader.
  • Ta med et reparasjonssett, 12V kompressor, en hjulvinne og jekk.
  • Oppbevar refleksvester lett tilgjengelig – f.eks i førerdøra.
Ta en tur rundt kjøretøyet før avreise:

  • Sjekk at hjulene sitter fast og at støtteben er fjernet
  • Sørg for at løse gjenstander er sikret og at alle vinduer er lukket.
  • Planlegg ruten før du drar, slik at du ikke blir overrasket av en lav undergang eller en smal fjellvei.
Andre nyttige tips for veien:

  • Noen gjenvinningsstasjoner lar deg veie kjøretøyet for å sjekke total last.
  • Store kjøretøy har betydelig luftmotstand. Å øke hastigheten fra 90 til 120 km/t kan øke drivstofforbruket fra 9 til16 liter per 100 km.
  • Hvis du blir sittende fast i vått gress eller i gjørme, kan lavere lufttrykk gi bedre grep, bare sørg for å fylle luft igjen etterpå.
  • Parkerer du lenge i sol, bør du dekke til dekkene for å beskytte dem mot UV-skader.
Les også:

Hva tenker du

Les mer om:

Forbruker Nokian Motor

Les også