Nissan Leaf er rett og slett en historisk bil, ja, faktisk litt på linje med T-Forden og Bobla. For dette er verdens første masseprodusert elbil, og banet altså vei for elbilene som nå er her. Det er totalt solgt over 700.000 Leafer.
Og navnet til bilen sa alt om strategien til Nissan for 20 år siden.
Bak forkortelsen Leaf gjemmer «
leading
environmentally-friendly
affordable
family-car» seg, så her skulle de lage en rimelig elektrisk bil med ok plass som banet vei for elbiler.
Resultatet er at den fortsatt er Norges mest solgte elbil, over 80.000 har kommet til, og dette er altså det eneste landet i verden som har tatt overgangen til elbiler i nybilmarkedet.
Den har dog ligget i dvale de siste årene, men gjør nå et skikkelig comeback og er klar til å kapre nye markedsandeler.
Nye Leaf minner lite om den gamle, og har fått et helt nytt og mer moderne design, men i det minste så er den unike turkis-fargen fortsatt på plass. Den er også moderne så det holder, nye Leaf er satt sammen på samme plattform som Nissan Ariya.

– For nye Leaf har vi introdusert et raffinert nytt uttrykk for elektrisk design – selvsikkert og moderne, med tydelig Nissan-DNA, sier Giovanny Arroba, visepresident for Nissan Design Europe.
– Dens aerodynamiske silhuett, karakteristiske lys-signatur og nøye utformede interiørdetaljer, reflekterer en dyp forståelse av hva moderne europeiske elbilførere verdsetter – ikke bare i funksjon, men også i form og følelse.
Designet inkluderer et panorama glasstak med dimmefunksjon og 3D-baklykter, og Nissan dunker til med sju forskjellige farger fra start av. For ja, Leafen er jo også litt kjent for sine farger.
På innsiden har Nissan gått for et romslig interiør med rene linjer, i tillegg har de fokusert på forbedret sikt og stemningsbelysning som skal heve opplevelsen i kupeen. Bakerst er det et bagasjerom på 437 liter.
Når det gjelder rekkevidde så blir den nye tilgjengelig med to forskjellige batterier, hvor det minste er på 52 kWh og åpner for et drivverk med 177 hk. Her er rekkevidden opplyst til 436 kilometer, og denne kan hurtiglade med 105 kW.
Det største batteriet kalt Extended rommer 75 kWh og åpner for 218 hk, og her er rekkevidden på 604 kilometer og hurtigladingen på 150 kW. Det betyr at denne kan lade 417 nye kilometer på halvtimen.
Begge lader med vanlige 11 kW hjemme, og har i motsetning til Chademo-løsningen kjent fra forrige Leaf nå CCS som standard. Her er det også intelligent batteristyring koblet til Google Maps’ In-Car Route Planner for optimal lading underveis.
Batteriet åpner også for å gi eksterne enheter strøm via V2L-løsningen, og byr også på Vehicle-to-Grid (V2G), denne løsningen som i framtiden kan sende energi tilbake til strømnettet når for eksempel strømmen er dyr.
CMF-EV-plattformen åpner også for disse løsningene:
- ProPilot Assist med Navi-link for enkel motorveikjøring
- e-Pedal Step og justerbar regenerativ bremsing for smidig én-pedalkjøring
- 3D Around View Monitor og usynlig panservisning for bedre oversikt
- Standard sikkerhetsfunksjoner som adaptiv cruisekontroll, filholderassistent og førerovervåking

Som en moderne elbil byr selvsagt den nye Leafen også på ting som stemmestyring, en app og et litt mer eksklusivt lydanlegg signert Bose, og åpner også for trådløse oppdateringer gjennom OTA-løsningen som gjør at den blir litt bedre med årene. Ja, litt som god vin.
Nye Nissan Leaf er for øvrig satt sammen i den moderne fabrikken i engelske Sunderland, men vi må fortsatt vente litt på den neste generasjonen av denne viktige modellen.
Nissan Norge sier at de skal åpne for bestillinger i løpet av høsten, og planen er at de første bilene skal være på plass i løpet av våren.
I mellomtiden kan du sjekke ut flere bilder av legenden som nå gjør comeback, en helt ny Nissan Leaf:
Les også: